عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
حاج غلامعلی سماواتی، حاج حمیدرضا بهاری و حاج روح الله بهمنی مداحی کردند
فردی خدمت امام حسن(ع) آمد و سوال کرد: به خواستگاری دخترم آمده اند چه شرطی بگذارم. حضرت فرمودند: ببین اگر این جوان دو چیز دارد موافقت کن؛ اول...

 گزارش تصویری

  مداحی

عقیقمراسم جشن سالروز میلاد حضرت زینب(س) با حضور جمعی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در منزل پدری حجت الاسلام عبدالحمید شهاب برگزار شد.

به گزارش عقیق در این مراسم حجت الاسلام شریعت زاده خراسانی سخنرانی کرد و حاج حمیدرضا بهاری ، حاج روح الله بهمنی و حاج غلامعلی سماواتی به مداحی پرداختند.

درادامه نکاتی از سخنان حجت الاسلام شریعت زاده را بخوانید:

در آیه 201 سوره بقره حق تعالی می فرمایند: ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار. اکثر ما عادت داریم در قنوت نمازهایمان این ایه شریفه را می خوانیم.آیا به معنای این ایه واقف هستیم. از خداوند متعال وقتی حسنه می خواهیم می دانیم حسنه چیست؟

در این آیه دو حسنه وجود دارد. در واقع حسنه اول با حسنه دوم متفاوت است. چه فرقی با هم دارد؟ این از جمله آیاتی است که مفسرین تلاش های فروانی حول محور آن انجام داده اند. بخش اول سخن را به دیدگاه مفسرین درباره این ایه اختصاص می دهم . برخی می گویند حسنه به معنای رزق زیاد است. بعضی ها می گویند حسنه به معنای عزت در دنیاست. برخی هم معتقدند حسنه به معنای پول زیاد است. برخی دیگر هم اعتقاد دارند حسنه به معنی عافیت است که در واقع از بالاترین نعمت های الهی است.

بخش دوم از دیدگاه روایات است. در روایتی که هم اهل سنت نقل کرده اند و شیعیان آمده که مردی محضر پیامبر اکرم (ص) شرفیاب شد و پرسید: یا رسول الله و ماالحسنه؟ حسنه چیست؟ حضرت رسول (ص) فرمودند: حسنه اول چهار معنا دارد ؛ معنای اول حسنه به معنای حسن خلق و اخلاق نیکوست. فردی خدمت امام حسن(ع) امد و سوال کرد به خواستگاری دخترم آمده اند چه شرطی بگذارم. حضرت فرمودند: ببین این جوان دو چیز دارد موافقت کن اول دین بعد هم حسن خلق. اخلاق نیکو مکمل دین است. اسلام شدید نهی کرده چهره درهم و گرفته را. در جامعه باید با چهره باز و خندان با مردم معاشرت کرد.

معنای دوم حسنه اول تواضع است. یعنی از خدا می خواهیم به ما تواضع بدهد . این هم نعمت بسیار بزرگی است. انسان باید در برابر خدا ، در برابر انبیا و قرآن در برابر مردم و پدر و مادر متواضع باشد. یک نمونه تواضع برایتان مثال بزنم. در احوالات شیخ عباس قمی رضوان الله تعالی علیه نوشته اند که در اتقای که بسم الله بود پایش را دراز نمی کرد. با این رعایت هاست که می شود شیخ عباس قمی که صدای مرده های وادی السلام را می شنید.

معنای سوم حسنه صبر بر بلایاست. اینکه انسان در گرفتاری های و نارحتی ها از کوره در نرود . این که چرا خدا این اتفاق برای من افتاد ؟ خدایا چرا فلان چیز را به من ندادی؟

چهارمین معنایی که خاتم پیامبران برای حسنه بر می شمرند تسلیم محض بودن در قضای الهی است. که نمونه کامل آن حضرت زینب کبری(س) است. در تمام مصیبت ها و غم ها و گرفتاری هایی که یزید علیه العنه می گفت دیدید خدا مردهایتان را کشت ، خیمه هایتان را به آتش کشید و شما را اسیر کرد با قدرت فریاد می زد: والله ما رایت الا جمیلا. جز خوبی و زیبایی از خدا ندیدم. خب این چهار معنای حسنه اول بود.

نبی مکرم اسلام(ص) برای حسنه دوم این آیه هم دو معنا ذکر فرمودند. معنای اولش را را می فرمایند : الجنه. یعنی مراد از حسنه در آخرت بهشت است و بهشت زیر سایه آل محمد است. روایت داریم بین رکن حجر الاسود و رکن یمانی وقتی می رسید بگویید ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار. وقتی علت را از پیامبر جویا شدند ایشان فرمودند دو ملک در بین این دو رکن ایستاده اند و هر کس این آیه را بخواند آن ها آمین می گویند و دعایش می کنند. پرسیدند: یا رسول الله آیا همه را دعا می کنند؟ حضرت با اشاره به امیرالمومنین (ع) فرمودند : شیعه هذالشاب. شیعیان علی (ع) را دعا می کنند.

اما معنی دوم حسنه که به نظر من از همه آ ن ها بالاتر است حضرت رسول فرمودند: رضاالله تبارک و تعالی.

جوانان عزیز بیاییم از صبح تا شب کاری کنیم که خدا از ما راضی باشد. این از همه بالاتر و مهم تراست.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین