عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
فرج الله سلحشور در گفت و گو با عقیق:
نه فقط در موضوع فیلمسازی بلکه تمامی شئون زندگی ما باید زیر نظر و مورد تایید علما و مراجع عظام باشد.مخصوصا امور فرهنگی که نقش هدایت گر و فرهنگ ساز در جامعه را دارد.

عقیق: در پی واکنش تعدادی از مراجع ، علما و مداحان اهل بیت (ع) به تحریفات واقعه عاشورا در فیلم رستاخیز ، هیئات مذهبی برای اعلام اعتراض خود نسبت به این فیلم تجمعی اعتراض آمیز را در مسجد ارک برگزار کردند.

از جمله شرکت کنندگان در این مراسم فرج الله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر بود. در حاشیه این مراسم گفت و گوی کوتاهی با این کارگردان درباره فیلم رستاخیز و اعتراضات به آن انجام دادیم.

فیلم رستاخیز ساخته احمدرضا درویش مورد اعتراض علما و جامعه مذهبی قرار گرفته است. به نظر شما چرا چنین فیلمی که با بسیاری از مقاتل مورد تایید علما تعارض دارد ساخته می شود؟

این برمی گردد به ماهیت سینما. به سینماگر یاد داده اند که تو تعیین کننده و تصمیم گیرنده هستی. یعنی می توانی فیلمی بسازی که با واقعیت هیچ ارتباطی نداشته باشد. این درسی است که هالیوود به تمام فیلمسازان دنیا القا کرده است که لازم نیست شما به هیچ موضوعی وفادار باشید. می توانی دست روی هر اتفاقی بگذارید و آن را باب میل خودتان تغییر بدهید. شما مخیری هرطور که دلت خواست تخیل کنی. وقتی هم می پرسی که این فیلم مثلا سربداران نیست می گوید این سربداران من است. این عاشورا از نگاه دوربین من است. این قرائت من است. و به خودش اجازه می دهد قرائت خودش را از همه چیز به مخاطب القا کند.

این برمی گردد به نقصی که در ذات سینما وجود دارد و ما برای اصلاح آن قدمی برنداشته ایم.

فیلم ساختن در موضوعات دینی به خصوص وقایع پراهمیتی مثل واقعه عاشورا نیازمند مشورت با علماست. چه راهکاری در این زمینه برای ارتباط بهتر فیلمسازان با حوزه ها وجود دارد؟

نه فقط در موضوع فیلمسازی بلکه تمامی شئون زندگی ما باید زیر نظر و مورد تایید علما و مراجع عظام باشد.مخصوصا امور فرهنگی که نقش هدایت گر و فرهنگ ساز در جامعه را دارد. سینما و تلویزیون دو مجموعه تاثیر گذاری  هستند که باید تمام برنامه هایشان مورد تایید علما باشد چه برسد به موضوعات خطیری مثل عاشورا و اهل بیت(ع).

ماجرای این فیلم و تحریفات انجام گرفته در آن را از سر غفلت و نا آگاهی سازنده می دانید یا معتقدید تعمدی در کار بوده تا موضوع عاشورا خدشه دار شود؟

چند نکته در این فیلم وجود دارد که فیلم ساز سعی کرده برداشت های سیاسی از آن داشته باشد که آن را از سر تعمد می دانم. اما بقیه ماجرا برمی گردد به اینکه کارگردان برداشت های غلط خودش را از حضرت اباالفضل(ع) ، صحنه آب آوردن ایشان ، شهادت حضرت علی اصغر(ع) به تصویر کشیده که علت این ها هم عدم نظارت علما و مراجع است بر نگارش فیلمنامه و ساخت این فیلم و عدم اشراف و شناخت خود فیلمساز از موضوع.  دقیقا عیب اینجاست که سینمای ما زیر نظر مراجع و علما نیست.

وظیفه جامعه مذهبی نسبت به چنین اتفاقاتی چیست؟

اول اینکه حساسیت و اعتراض خودشان را نشان دهند بعد هم تلاش کنند در جهت اسلامی کردن این سینما . متاسفانه پایه این سینما هالیوودی است. مذهبی ها باید تلاش کنند در جهت تغییر مبنایی این سینما. و من معتقدم قرآن این توان و ظرفیت را دارد که توسط آن بتوانیم فیلمسازی کشور را اسلامی کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
14
اصلا چه اصراری بود که چهره حضرت عباس و حضرت علی اکبر و حضرت قاسم(ع) رو نشون بدن؟؟ ریسکش بالاس چون اگه خدشه ای به حرمت و قداستشون وارد شه کار حرومی انجام شده..
احسان از مشهدالرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
0
4
بسم الله
متاسفم که در مملکت ما به این فیلم جایزه می دهند.
در ضمن یادم نرفته خود همین آقای سلحشور با اون فیلم پر از اشکال حضرت یوسف را
فیلمی که زنها را با آن قیافه های جاهلی برای عموم مردم به اسم فیلم دینی نمایش دادی.
سینما سینما ست فرقی نمی کند که سلحشور باشد و یا هرکس دیگر. سینما مولفه هایی دارد که باید رعایت کنی و الا سینما نیست و سلحشور و امثال او هم هرچند ظاهری متشرع به خود بگیرند از این قاعده مستثنی نیستند
یاعلی
اللهم عجل فرجه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
0
0
یک سوال! چند درصد سریال حضرت یوسف با واقعیت نسبت داشت؟ و چند درصد آن کپی شده‌ی داستان جعلی سینوهه‌ی میکاوالتاری با ترجمه‌ی جعلی‌تر مرحوم ذبیح‌الله منصوری بود؟
seeyed
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
0
0
سلام
جناب سلحشور
به نظر شما میذارند علما حرفشون رو بزنند؟
اگر وارد هر بحثی غیر از دین فقه و فقاهت شوند
مردم و یا حتی بعضی از روحانیت
بلافاصله میگویند به علما مربوط نیست.او بااید مسائل مربوط به دین یا فقه و ... را جواب دهد
به کثرت میتوانید کلام حقیر را در این زمینه در بین مردم ببینید
عابس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
0
اخه عقیق دقیق چرا شما دیگه! این اقا خودشون به خاطر ساختن اون سریال یوزارسیف هنوز مورد انتقاد هستن بعد رفتید از ایشون در مورد ی اشتباه دیگه نظر گرفتید!!!!
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین