عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
عقیق: دهم ربیع الاول سالروز ازدواج رسول اكرم(ص)با حضرت خدیجه است.

طبق روايات شيعه و سني، خطبه عقد این زوج آسمانی را ابو طالب (ع) جاری کرد. مرحوم شيخ صدوق در كتاب من لا يحضره الفقيه مي‌نويسد :

هنگامى كه رسول خدا (ص) در جلسه خواستگارى حضرت خديجه‏(س) با پدر يا عموى او صحبت مى ‏كرد، ابو طالب در اجتماع قريش حضور يافت و خطبه عقد را اين چنين آغاز كرد :

»سپاس خداى را كه ما را از نسل ابراهيم و ذرّيّه اسماعيل قرار داد و براى ما خانه ‏اى نهاد كه مردمان گرد او طواف كنند  و نيز حرم امنى كه از اطراف جهان نعمت ها به سوى آن مي‌آورند ، و ما را در ديار خود بر مردم فرمانروا قرار داد .

آن گاه گفت : اين برادر زاده من محمّد بن عبد اللَّه بن عبد المطّلب با هيچ يك از مردان قريش سنجيده نشود جز آن كه برترى يابد ، و با هيچ كس از آنان قياس نگردد ، جز آن كه بزرگتر آيد اگر چه از مال دستش تهى است (لكن اين نقص نيست) ؛ زيرا كه مال نصيبى ناپايدار و سايه ‏اى زود گذر است ، و اكنون او را به همسرى با خديجه رغبتى است و خديجه را بازدواج با او شوقى، و آنچه از مهريّه و صداق باشد بر عهده من خواهد بود چه نقدينه و چه بر ذمّه، و او داراى موقعيّت حسّاسى است شخصيّت و مرتبه‏ اى رفيع دارد، و داراى زبانى است نرم و كاربر»

و خديجه را به همسري او درآورد و رسول خدا(ص) فرداى آن روز با وى عروسى كرد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
3
3
جالب است.مگر در ان زمان در دوران جاهلیت یعنی 25 سال قبل از ظهور اسلام هم خطبه عقد ان هم به این زیبایی و فصاحت وجود داشته است.پس نباید اعراب قبل از اسلام را به بدویت و عقب افتادگی متهم کرد.بعلاوه در ان زمان که هنوز حضرت محمد (ص) به پیامبری انتخاب نشده بود و جوانی 25 ساله بود ازمعروفیت خاصی برخوردار نبود که کسی بخواهد خطبهی عقد او را جهت ثبت در تاریخ مو به مو و دقیق یادداشت نماید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
12
خداوند ابوطالب را بيامرزد و مقامش را افزون كند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
1
عنوان دوران جاهلیت برای اعراب قبل ازاسلام صحیح نیست. اعراب درآن دوران مردان وزنان نیک سرشتی چون ابوطالب وحمزه وخدیجه داشت. ومحمد پرورده همان دوران است. مردمانی خوش مشرب وغریبه نوازبودند. تمام اقوامی که دراثرفشارحکومتهای خودکامه به آنجا پنامیبردند. مثل مزدکیهای ایران ویهودیان بنی قریظه و...
ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
بانظرناشناس درموردپناه دادن موافقم همان پناهي به فرمانده عزل شده وفراري خسروپرويزكه بعدها معروف به سلمان فارسي گرديدوازمحله جي اصفهان بودكه به اعراب تاك تيكهاي حفرخندق قلعه گيري كه بسار درفتح قلعه هاي يهوديان بكاررفت نحوه جابجايي سواره نظام وتحول جنگ اعراب درنهايت اموزش سلمان وزياده خواهي اعراب بعدحضرت محمدمساوي گرديدباويراني وغارت ايران به بردگي وكنيزي رفتن ايران تاالان هم زمين لرزه هاي ان پيداست
یک خانم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
0
6
جانم خدیجه خانم...ام االمومنین
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین