عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۲
گفتگو با حاج سید مهدی میرداماد(بخش پایانی)
اگر آرامش در خانواده برقرار نباشد و فکر و ذهن مداح به‌هم ریخته باشد، قطعا نمی‌تواند آن‌گونه که باید و شاید مجلس اهل بیت(علیهم‌السلام) را اداره و حق‌شان را ادا کند.

عقیق: بخش اول گفتگو با سید مهدی میرداماد که بیشتر درباره چگونه مداح شدن او بود قبلا از نظرتان گذشت. اکنون بخش دوم این مصاحبه را بخوانید.

میرداماد


 *زندگی یک مداح چه تفاوتی با دیگر افراد جامعه دارد؟

مسلما زندگی یک مداح با زندگی افراد عادی جامعه فرق می‌کند. یعنی در نگاه بیرونی شاید یکسان باشد ولی در درون دغدغه‌هایی وجود دارد که افراد عادی به آن فکر نمی‌کنند. مسلما کسی که بخواهد با یک مداح زندگی کند باید شرایط او و بار مسئولیتی را که بر دوش  اوست بتواند درک کند. بنابراین به خیلی از دوستان هم گفته‌ام در دوران خواستگاری حتما وضعیت خودشان را بگویند. درست است که اولویت ما همیشه زندگی و خانواده است اما حرفه ما بخشی از زندگی ماست که باید همسرمان آن را درک کند.

*پس زندگی با یک مداح دغدغه‌ها و شرایط خاص خودش را دارد؟

بله، من به خواهرانی که قصد ازدواج با یک مداح را دارند توصیه می‌کنم نگاه مقدسی به این زندگی داشته باشند و با این اعتقاد وارد زندگی مشترک شوند که در طول دوران زندگی مشترک فقط به همسرشان خدمت نمی‌کنند بلکه به کسی رسیدگی می‌کنند که می‌خواهد خدمتگزار مجلس اهل بیت(علیهم‌السلام) باشد و هزاران جوان را با دستگاه امام حسین‌(ع) و اهل بیت‌ وصل کند. اگر آرامش در خانواده برقرار نباشد و فکر و ذهن مداح به‌هم ریخته باشد، قطعا نمی‌تواند آن‌گونه که باید و شاید مجلس اهل بیت(علیهم‌السلام) را اداره و حق‌شان را ادا کند. در‌ واقع همسر یک مداح در جبهه دیگری در حال نبرد با دشمنان اهل بیت است. همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس هم دیدیم زنان نقش مهمی در اداره جنگ ایفا می‌کردند و با برعهده گرفتن مسئولیت خانواده، باعث آرامش خاطر رزمندگان می‌شدند. در صدر اسلام هم در نقاط حساس تاریخ زنان بودند که با حمایت‌های معنوی خود نقش مهمی در یاری جبهه اهل بیت داشتند و امروز هم باید در این عرصه این‌گونه باشند.

*گفتید بعد از دعای مادر، همسرتان نقش مهمی در موفقیت‌های شما داشته. چگونه ایشان در این راه به شما کمک می‌کنند؟

همسر آدم شریک تمام لحظات زندگی اوست و بسیار مهم است که کسی در زندگی همراه انسان باشد. به‌عنوان مثال ایام محرم که می‌شود همه اولویت خانواده‌ها محرم می‌شود و این موضوع در خانواده یک مداح نمود بیشتری دارد. یعنی باید زندگی‌ خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که بتوانیم استراحت کافی و مطالعه لازم را داشته باشیم. در چنین زمانی نظارت بر خواب و خوراک بچه‌ها، رسیدگی به تکالیف و وضعیت درسی آنها و خیلی کارهای دیگر همه به‌عهده خانمم است. همه دغدغه او این است که من با آرامش خاطر به جلساتم برسم. یادم هست یک‌سال در ایام محرم خانمم باردار بود و واقعا تمام فکر و ذکرش این بود که با این وضعیت چگونه آرامش خاطر من را فراهم کند تا بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای به برنامه‌هایم برسم. این برایم خیلی مهم بود که همسرم تا این اندازه وضعیت مرا درک می‌کند.

*به‌عنوان یک هیاتی فکر می‌کنید امروزه چه آسیب‌هایی خانواده‌ها را تهدید می‌کند؟

متاسفانه ما از فرهنگ اصیل و ناب اهل بیت(علیهم‌السلام) فاصله بسیاری گرفته‌ایم و این موضوع خسران بزرگی است که فرهنگ خانواده‌های ما را تهدید می‌کند. اگر دقت کرده باشید بعضی از زندگی‌ها با یک تعارف شروع می‌شود و با یک اخم خاتمه می‌یابد. بنابراین اولویت بچه‌‌هیاتی‌ها و غیر‌هیاتی‌ها باید خانواده باشد و به هیچ عنوان نباید گذاشت کمترین آسیبی به حریم خانواده وارد شود. ما الگوهای شاخصی چون امیرالمومنین‌(ع) و صدیقه کبری‌(س) داریم که اگر از زندگی آنها درس بگیریم خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود.

*بعضی‌ها معتقدند اکنون شرایط فرق کرده و نمی‌توان زندگی این دو بزرگوار را به زندگی‌های امروز تعمیم دهیم؟

باید ببینیم اینها چگونه زندگی می‌کردند. امیرالمومنین‌(ع) در زمان نبرد شمشیر دستش بود و زمانی که مسئولیتی در جامعه نداشت و جنگ نبود در مزرعه و قنات کار می‌کرد و سخت‌ترین کار‌ها‌یی را که از عهده یک مرد بر‌می‌آمد انجام می‌داد ولی زمانی که مولا به خانه باز‌می‌گشت چه اتفاقی می‌افتاد. آنچه در خانه مولا اتفاق می‌افتاد فقط ابراز محبت بود و بس. به‌جرات می‌گویم هیچکس بد‌اخلاقی یا بد‌رفتاری‌ای در زندگی مشترک حضرت علی‌(ع) و حضرت زهرا‌(س) ندیده. آنها حتی برای یک‌بار هم صدایشان را برای یکدیگر بلند نکرده‌اند. شاید بعضی‌ها بگویند ما که نمی‌توانیم مثل امیرالمومنین(ع) باشیم ولی می‌توانیم از رفتار‌ها و برخوردهای بزرگان دین الگو بگیریم و به‌واسطه آن خودمان را به این خاندان نزدیک کنیم. قطعا برای سعادتمندی و عاقبت بخیری خانواده‌ها و جامعه راهی جز پیروی از سبک زندگی اهل بیت(علیهم‌السلام) نداریم.

*مهم‌ترین درسی که شما از این مکتب گرفته‌اید چیست؟

دین ما آئین محبت است و محبت شاه‌کلید همه زندگی‌هاست. بنابراین بهترین درسی که از زندگی ائمه(علیهم‌السلام) می‌توانیم بگیریم رفتار محبت‌آمیز این بزرگواران است که باید در همه خانواده‌ها رعایت شود. بعد از ۱۸ سال نوکری کردن در خانه اهل بیت و بیش از ۱۲ سال زندگی مشترک به‌جرات می‌گویم با اخلاق و محبت هیچ زندگی‌ای از هم پاشیده نمی‌شود و هیچ آفتی در زندگی تاثیر نمی‌گذارد چراکه محبت جای خالی همه کمبود‌ها را پر‌می‌کند.

*ارتباط با مجالس اهل بیت(علیهم‌السلام) چقدر در استحکام بنیان خانواده تاثیر دارد؟

مسلما ارتباط با مجالس ائمه‌(علیهم‌السلام) و عمل به دستورات بزرگان دین تاثیرات مهمی در خانواده بر‌جای می‌گذارد. اگر کسی در ظاهر ادعای هیاتی بودن داشته باشد ولی به این خانواده وصل نباشد قطعا در طول زندگی به مشکل بر‌می‌خورد. احکام و سفارشات بزرگان دین همه گویای این امر است که باید حرمت و شخصیت خانواده حفظ شود. به‌عنوان مثال وقتی مقام معظم رهبری خطبه عقد زوج‌های جوان را جاری می‌کنند، خطاب به عروس و داماد می‌فرمایند بروید با هم بسازید. منظور ایشان از این نکته چیست؟ این زوج جوان چه چیزی را باید با هم بسازند و چه چیزی را باید با تلاش و کمک یکدیگر به‌وجود بیاورند غیر از اینکه زندگی را با محبت بسازند.

  *در حاشیه گفتگو

                                

                                 خاطره سید مهدی میرداماد از دیدار با مقام معظم رهبری

این خاکریز را در قم حفظ کنید

‌سید مهدی میرداماد یکی از مداحانی است که بار‌ها در بیت رهبری مداحی کرده و خاطرات زیادی از این دیدار‌ها دارد. او یکی از خاطراتش را این‌گونه تعریف می‌کند: زمستان سال ۸۴ بود و برف شدیدی می‌بارید. شب تاسوعای آن سال خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. ایشان از من پرسیدند: «جلسه‌ شما در قم برگزار می‌شود یا تعطیل است؟» خدمت‌ ایشان عرض کردم نه، تعطیل نیست. بعد از مراسم عازم قم هستم تا به آن جلسه برسم. ایشان نگران شدند و با دلسوزی و محبتی خاص فرمودند: «من راضی نیستم این همه راه را تشریف بیاورید». سپس در ادامه مطلب مهمی را به ما یادآوری کردند و فرمودند: «ما امروز به حضور شما و نگه‌داشتن جوانان در این جلسات و در این جبهه فرهنگی نیاز داریم. سعی کنید این خاکریز را در قم حفظ کنید». آقا با بیان این جمله چندین نکته را به ما یادآوری کردند: نخست اینکه امروز مسئولیت بسیار سخت و خطیری داریم. جوانان باید به‌خاطر اعتقاد و تکلیف پا در عرصه هیات و مداحی بگذارند و اگر از سوی مخاطبان به آنها اقبال شد سعی کنند با توان فنی و اعتقادی بالا در این میدان حضور داشته باشند. نکته دوم اینکه وقتی آقا می‌فرمایند این خاکریز را حفظ کنید معنایش این است که ما در وسط میدان نبرد فرهنگی قرار داریم. مهم‌تر اینکه ایشان این توان را در امثال ما دیده‌اند که بتوانیم این سنگر را حفظ کنیم. از زمانی که مقام معظم رهبری این نکته مهم را به ما گوشزد کردند نگاهم به مداحی تغییر کرده؛ بدین معنا که خیلی تا قله آرمانی فاصله دارم ولی سعی کرده‌ام به آن سمت حرکت کنم تا بتوانم حق آن را ادا کنم».

بهترین تفریح خانواده میرداماد

سید مهدی میرداماد پدر دو دختر و یک پسر است که به هر یک از آنها علاقه خاصی دارد. البته آن‌طور که از حرف‌هایش برمی‌آید دختر‌انش به او وابسته‌ترند و او سعی می‌کند به‌دلیل همین سفر‌هایش را کمتر کند و کنار بچه‌ها بماند. او در زمینه تفریح در خانواده‌اش می‌گوید: «تفریح جزو نیازهای یک زندگی است. البته بهترین تفریح ما زیارت امام رضا‌(ع) است. هر وقت توفیق زیارت امام هشتم را داشته باشیم حتما همراه خانواده می‌رویم. تفریح ما حرم امام رضا‌(ع) و اردوهای راهیان نور است. من خیلی کم تنهایی سفر می‌روم و سعی می‌کنم در برنامه‌هایی که در شهرستان‌ها پیش می‌آید در صورت امکان خانواده را همراه خودم ببرم. نه اهل کیش رفتن هستم، نه اهل دوبی رفتن و نه خارج رفتن. خانواده و فرزندانم هم از من چنین توقعی ندارند. تفریح خانواده کنار ما بودن است. در کنار خانواده لذت‌بخش‌ترین تفریحات را داریم و با بچه‌ها بازی می‌کنیم. بار‌ها شده برای مراسمی که به شمال می‌رویم حتی از کمترین فرصت‌ها استفاده می‌کنیم و بچه‌ها را کنار دریا می‌بریم چرا‌که می‌خواهیم خاطرات خوبی از مجلس اهل بیت‌(علیهم‌السلام) در ذهن بچه‌ها نقش ببندد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
حسین امانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
0
1
سلام
جوابیه استفتاء از مقام معظم رهبری در مورد فیس بوک و ویچت...
سربزنید...
بروزیم/
یاعلی
www.shahid-alamdar.blogfa.com
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
2
2
فقط سید مهدی میرداماد
یاعلی
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
1
1
خدا خیرش دهد-ایام محرم حدود 10000 نفر به این هیات میرن.
تا اون جایی که میدونم این هیات مداح محور نیست و همه مراسمش مورد استقبال عموم افراد است.
پاسخ ها
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
اتفاقا هست ، سال 85 که سید نبود خیلی استقبال ضعیفی شد
البته پارسال که شاگرد سید اومده بود استقبال خوب بود
سلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
1
3
برای سایت سطحی تون متاسفم که با انتشار مسایلی که واقعیت نداره کاربرانتون رو هم به خودتون بد بین می کنید هم به این بنده خدا
قم شهر کوچکی است و تقریبا همه آنهایی که ایشون رو می شناسن می دونن که....!
اونهایی که به ایشون علاقه دارن به خاطر شخصیت خانوادگیش نیست به خاطر شخصیت اجتماعی و سیاسی و این که تو کار خوش یه حرفه ایست دوسش دارن...
با انتشار دروغ هاتون جایگاه اجتماعی ایشون رو هم در بین مردم کمرنگ کردید...
متاسفم
فاطمه
|
PAKISTAN
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
1
عالي
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین