عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
در این مراسم ‏هزار نفر از مسلمانان و شيعيان مناطق ‏واشنگتن، ويرجينيا، مريلند و مهماناني از ايالت هاي دورتر در مركز تعليمات اسلامي واشنگتن و در فضايي آكنده از معنويت حضور داشتند.
عقیق: همزمان با ایام عزای سیدالشهداء، شور حسینی سراسر جهان را در برگرفت و شیعیان و حتی غیر شیعیان از مذاهب و ادیان مختلف در نقاط مختلف جهان به سوگواری پرداختند و درسهای عاشورا را مرور کردند. مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن نیز از مراکزی بود که در دهه محرم، میزبان عشاق حسین(ع) بود؛ مرکزی که به محلی برای گردهمایی معنوی و اجتماعیِ ایرانیان و مسلمانان مقیم واشنگتن و سایر شهرهای آمریکا تبدیل شده است. 

بنابر اعلام این مرکز، آئين عزادري سالار شهيدان، حضرت ابا عبدالله‌الحسين(ع) و ياران با وفايش با حضور بیش از یک ‏هزار نفر از مسلمانان و شيعيان مناطق ‏واشنگتن، ويرجينيا، مريلند و مهماناني از ايالت هاي دورتر در مركز تعليمات اسلامي واشنگتن و در فضايي آكنده از معنويت برگزار شد. اين مراسم هر شب از ساعت شش و نیم تا ده شب از اولين شب محرم آغاز گرديد و در ظهر عاشورا به اوج خود رسيد.

 از زیارت عاشورا تا سخنرانی به زبان انگلیسی و عزاداری

اين مجالس كه هرشب با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء توسط امام مركز حجت‏ الاسلام والمسلمين احمد بحريني آغاز می گرديد با قرائت آياتي از كلام‏ الله مجيد و سپس زيارت عاشوراء دنبال می گرديد. سپس حجت الاسلام جعفر محب الله سخنران بخش انگلیسی برنامه به مدت بیست دقیقه برای جمعیت عزادار سخنرانی می نمود. برنامه ها سپس با اجرای مراسم ویژه توسط نوجوانان ادامه می یافت و پس از آن سخنرانی اصلی و در ادامه مراسم سینه زنی و عزاداری اجرا می گردید.

مداح اهل‏بيت عصمت و طهارت حاج آقای مصلایی در طول دهه محرم شور و حال خاصي به مجالس عزاي شهداء كربلا بخشيد. در اين مراسم صدها سوگوار حسيني در رديف‏ هاي منظم به سينه‏ زني و سوگواري می پرداختند. حضور چشمگير و برجسته جوانان و نوجوانان در اين مراسم همچون مراسم دیگر مرکز نیز لطف و حال خاصی به این مراسم بخشیده بود.

 بررسی عملکرد عوام و خواص در واقعه کربلا

در شب های محرم الحرام سخنران اصلی مراسم، مدیر و امام مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد بحرینی موضوع سخنرانی خود را به عملکرد خواص و عوام در واقعه کربلا قرار داد. وی در این سخنرانی که مورد توجه ویژه عزاداران حسینی(ع) قرار گرفت زوایای نوینی از این حادثه را آشکار نمود و با تحلیل های دقیق به شخصیت شناسی بازیگران این مصیبت جانسوز پرداخت.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن کربلا را نمایشگاه همه خلق وخوهای انسانی دانست و اظهار داشت: همان طور که در همه دنیا نمایشگاه‏ هاى زیادى براى محصولات، ابتكارات و اختراعات مى‏ گذارند، خداوند متعال هم نمایشگاه هایی را هم برای عبرت پذیری انسان و هم شناخت راه حق برقرار کرده است. امام جمعه مرکز اسلامی واشنگتن، كربلا را در این میان و به تنهایی نمایشگاه عظیم انسانی معرفی نمود که از انسان های خوب و بد تشکیل شده و در آن مي توان به عظمت قدرت اخلاقي و روحي و معنوي بشر پي برد و دریافت که تا چه اندازه بشر می تواند با گذشت و فداكاری و آزادمردی، خداپرست و حق خواه و حق پرست شود.

کربلا، جلوه صبر و شجاعت و مروت

حجت الاسلام والمسلمین بحرینی کربلا را جلوه ای از معاني صبر، رضا، تسليم، شجاعت و مروت و كرم و بزرگواري دانست و اظهار داشت: كربلا بيش از آن اندازه كه نمايشگاه شقاوت و بدي و ظهور پليدي بشر باشد نمايشگاه روحانيت و معنويت و اخلاق عالي و انسانيت است و در عین حال مهمترین جایگاه خواص شناسی و عوام شناسی است.

وی در این راستا از مهمترین عواملی که در پیدایش حادثۀ کربلا نقش داشت، حرکات نابجای خواص آن دانست که در فاجعۀ کربلا نقش بارز این بی بصیرتی برخی از آنها به عینه دیده می شود.

امام جمعه مرکز اسلامی واشنگتن مظلومیت امام حسین(ع) را در وهلۀ اول معلول برخی حرکات نابجای شیعیان آن حضرت دانست که در کوفه و با غفلت ها و کوتاهی های متعدد سعادت حضور در کاب امام زمان خود را از دست داده و زمینه ساز فاجعۀ کربلا شدند، که همین کوتاهی و غفلت خواص، به دنبال خود حرکت عوام را به دنبال داشت که اگر به موقع عمل می کردند، حسین بن علی به کربلا کشانده نمی شد.

وی همچنین با ‏برآوردن مثال هاي متعدد به نمونه‏ هائی از اثرات محرم و عزاداري امام حسين(ع) بر حفظ و بقاي ايمان اسلامي تاكيد ورزيده و با ذكر خصوصيات شهداء كربلا همچون شجاعت، ايمان، عشق به خدا، آگاهي و معرفت كامل به درستي و برحق بودن راه و اطاعت عاشقانه و مخلصانه از ولي امر حضرت ابا عبدالله‌الحسين(ع)، شركت‏ كنندگان در مجلس را به ادامه راه آن پاكان فرا خواندند. ايشان ضمن ابراز خوشوقتي فراوان از استقبال انبوه حاضرين كه هر ‏شب سالن سخنراني را لبالب از جمعيت مي‏ نمودند قيام كربلا و خون حسين را ضامن بقاي اسلام حفظ ايمان وادامه عشق به اهل ‏بيت عصمت و طهارت(ع) دانستند .


منبع:حوزه




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
0
7
خدا از همه قبول کنه
ان شاءالله
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
0
4
شرق و غرب عالم مهم نیست.
مهم اینه که دلت با حسین{ع} هست یا نه.
یاحسیییییییییییییییییییییییییییین
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین