۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۰ : ۰۸
عقیق: در پی انتشار جدیدترین غزل علیرضا قزوه در وبلاگش با عنوان "چرا زمانه پی نمی برد به اصل جوهرت" «حسن بیاتانی » یکی ازشعرای آئینی طی کامنتی در وبلاگ این شاعر به انتقاد از برخی مضامین مطرح شده دراین شعر پرداخت. در ادامه غزل جدید قزوه و یادداشت بیاتانی را بخوانید.
چرا زمانه پی نمیبرد به اصل جوهرت؟
به جای شیر، تیر
نوش کرده بود اصغرت
و بعد تیر و تیغ
و نیزه میزدند بر سرت
کنار درک غربتت
هزار سال سوختم
چقدر زخم تشنه
مانده است روی پیکرت
سر حسین تشنهلب
هنوز روی نیزههاست
زمانه! خاک بر
سرم، زمانه! خاک بر سرت
هزار سال رفت و
تو هنوز زخم میخوری
هزار سال رفت و
تازه است زخم حنجرت
هزار سال رفت و
دستهدستهی قمهزنان
گرفته تیغ بر کف
ایستاده در برابرت
شریعت محمدی نه
قیمه است و نه قمه
چرا زمانه پی نمیبرد
به اصل جوهرت؟
بیا کنار روضههای
کوفیان نگاه کن
ببین که زخم
تیرها چه کرده با برادرت
شب وداع آمد و
سری زدم به مجلسی
که شعلهاش اگرچه
بود نام پاک مادرت
تمام شب شکسته
سینه میزدم به یاد تو
و نوحهخوان که
اسب میدواند روی پیکرت...
***
نشستهام به یاد
روزهای دور کودکی
شکسته دم گرفتهام
به یاد دیدهی ترت
سلام میکنم سلام
میکنم به زخم تو
سلام میکنم به
عطر جملههای آخرت
سلام ما سلام ما
به تشنگان کربلا
سلام ما سلام ما
به اکبر و به اصغرت
علیرضا قزوه - ظهر عاشورای سال
۱۳۹۲
کاش شعرتان را نمی دیدم
سلام استاد بزرگوار
چند مصرع از غزل زیبایتان بدجوری دلم را شکست... هر چند این
سالها از این قبیل مضامین که لابد از روی احساس تکلیف سروده شده اند کم نشنیده و
نخوانده ام که مثلا روضه خوان ها را به یزید و بدتر از یزید تشبیه می کنند و
بانیان روضه و قیمه!! را به شمر و عزاداران را به کوفی و قتله ی کربلا... الحمدلله
که شما هم از قافله ی این شعرای متعهد و دردمند عقب نماندید....
برهیچ کس پوشیده نیست که بعضی شیوه های عزاداری و بعضی بیانات
مرثیه پردازان موجب وهن است و نارواست... اما چرا باید همه را با یک چوب بزنیم و
طوری وانمود کنیم که انگار بالکل نوحه خوانی اسب بر پیکر امام دواندن است و غذای نذری... مگر امام ما نفرمودند که با
همین هیاهوها و فریاد زدن ها این مکتب زنده می ماند... تضعیف کردن کلی این جریان
به نفع چه کسی خواهد بود؟.... مگر در کتاب کامل الزیارات که مستند ترین کتاب شیعی
ست کم از اهمیت گریستن و گریاندن روایت آمده؟ و مگر این گریستن و گریاندن هزارسال
توسط همین مرثیه خوانان اجرا نشده؟ آیا انصاف است که ایشان را در زمره ی خبیث ترین
قتله ی کربلا قرار بدهیم؟
غذای نذری که
پشتوانه ی تقدسش همان کتاب کامل الزیارات است و مردم ما با اعتقاد و به نیت شفا
برای دانه دانه ی برنجش قداست قائل هستند باید به همین راحتی تحقیر شود و قداستش
شکسته شود؟
این که ما به
جوهر امام حسین پی نمی بریم درست... اما حالا حتما باید بزنیم توی سر قیمه و همه
اش را بگذاریم تقصیر نذری دادن ها؟ شما اگر اعتقادی ندارید توی صف قیمه نروید اما
چرا به جرم بعضی قداست شکنی ها خودتان قداست های دیگر را می شکنید؟
مرحوم سید حسن
حسینی هم وقتی خطاب به حضرت زینب می گوید شاعران درمانده...شاعران بیچاره با نام
تو چه کردند...توی همین واژه ها خوب مشخص می کند که منظورش کدام دسته از شاعرها
هستند... کاش شما هم همه را با یک چوب نمی زدید... مرحوم حسینی هم می توانست همین
اعتراض را به روضه خوان ها بکند اما اعتراض را به صنف خودش برگرداند...به شاعران... که اگر قرار باشد اصلاحی صورت بگیرد اول باید در شعر اتفاق
بیفتد...
خلاصه این که از
نوحه خوانی اسم بردید که روی پیکر امام اسب می دواند و من نمی توانم از شاعری اسم
نبرم که در ترکیب بندش بدن امام را به صلیب کشید...
جسارت و بی ادبی
بنده را ببخشید...کاش توی این روزهای داغ و عزا شعرتان را ندیده بودم....
حسن بیاتانی
چند نفر از مداحان شمالغرب تهران نیز نسبت به این شعر چنین واکنش نشان داده است:
باسمه تعالی
إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً. (حدیث نبوی)[1]
همانا شهادت حسین(ع) حرارتی در دلهای اهل ایمان به وجود می آورد که هیچگاه به سردی نمی گراید.
استغفار کن آقای قزوه ...
استغفار کن آقای قزوه؛ برای این نظم که نام شعر برایش سنگینی می کند استغفار کن آقای قزوه.
به جای شیر، تیر نوش کرده بود اصغرت
و بعد تیر و تیغ و نیزه میزدند بر سرت
....
هزار سال رفت و دستهدستهی قمهزنان
گرفته تیغ بر کف ایستاده در برابرت
شریعت محمدی نه قیمه است و نه قمه
چرا زمانه پی نمیبرد به اصل جوهرت؟
....
تمام شب شکسته سینه میزدم به یاد تو
و نوحهخوان که اسب میدواند روی پیکرت...
1- نویسنده این سطور نه با قمه زنی موافق است و نه به فتوای رهبری عزیز امام خامنه ای آن را جایز می داند. اما سوال اینجاست که آن جماعت شیعه ای که مقلد مرجع تقلید بزرگوار دیگری هستند و این امر از نظر آنان جایز است، به فتوای مرجع خود عمل کرده و شاید در کشور عراق این کار را انجام داده باشند،اینان نه خطایی کرده اند و نه مرتکب گناهی شده اند و شما در حد و قواره ای نیستی که بگویی اینها جلوی امام حسین ایستاده اند! بهتر است شما حکم فقهی این مسأله را از اهلش سئوال کنی تا برایت بگویند که آن قمه زن مقلد و آن مرجع بزرگوار هر دو در پیشگاه خدا مأجورند. هر چند من دوست نداشته باشم و تو نفهمی...
ما به فتوای ولی فقیه زمان قمه نمی زنیم اما اجازه توهین به عزاداران امام حسین(ع) را نیز به احدی نمی دهیم...
2- گفته ای که شریعت محمدی نه قیمه است و نه قمه! در وهله اول این جمله به ظاهر روشنفکرانه!! مثبت ارزیابی می شود ولی با دقت نظر و نگاهی به ابیات دیگر، اینطور فهمیده می شود که نویسنده برخی لوازم عزاداری را در منافات با دستیابی به جوهر قیام سیدالشهدا(ع) می داند. سوال مطروحه این است که به نظر جناب قزوه قیمه امام حسین(ع) با پی بردن به اصل جوهر حرکت سیالشهدا(ع) منافات دارد؟؟؟ آیا این تفکر کودکانه را باید بپذیریم که برای رسیدن به جوهر پیام امام حسین(ع) لازم است که عزاداری ها و اطعام ها و ... همه جمع شوند تا اصل پیام به دست آید؟؟ اگر چنین است چرا اسلام شناس بزرگ قرن ما حضرت امام خمینی(ره) در اهمیت عزاداری سنتی این جملات را فرموده است؟
-این خون سیدالشهدا(ع) است که خون های همه ملت های اسلامی را به جوش می آورد و این دسته جات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می آورد و برای اسلام و حفظ مقاصد اسلامی مهیا می کند.[2]
- به گویندگان اعلام می کنم که پس از گفتن « مسائل روز » « روضه و مرثیه » به سبک سابق اجرا کنند و ملت را مهیا کنند برای « فداکاری».[3]
- ...عزاداري به عنوان عزاداري راه مي افتاد. بايد بدانيد كه اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند، بايد اين سنتها را حفظ كنيد...[4]
آقای محترم! قیمه ی امام حسین(ع)، منتسب به مجلس عزای امام حسین(ع) است، شرافت دارد و این را آن پیرزن ارمنی از بنده و جنابعالی بهتر فهمیده است که برای شفای مریضش توی صف می ایستد و می گیرد و فریز می کند و در طول سال استفاده می کند.
غذای امام حسین(ع) یکی از اجزاء دستگاه عزاداری سنتی امام حسین(ع) است. به گفته بسیاری بز علما و بزرگان توهین به دستگاه امام حسین(ع) چوب دارد.
آقای قزوه! استغفار کن و چون گناهت علنی بوده است باید علنی استغفار کنی.
برادر عزیز! اصل جوهر شریعت محمدی(ص) را امام خمینی(ره) فهمید که وقتی یک سال محرم به ایشان گفتند امسال عاشورا به مردم بگویید پولی که در روضه ی امام حسین(ع) خرج می کنند را به جبهه ها بدهند، فرمود بروید خودتان مشکلتان را حل کنید...
3- و اما اهانت شما به نوحه خوان ها!!
چه بی شرمانه نوحه خوان امام حسین(ع) را هم رتبه ی آن ده نفر گذاشته اید که روی پیکر آقا اسب دواندند! به حکم کدام منطق؟ به فرض که در خیل عظیم نوحه خوانان عزیز دستگاه امام حسین علیه السلام یک عده ی بسیار قلیل، شعری یا سبکی که در شأن ایشان نیست خوانده باشند که نیازمند تذکر و راهنمایی علما هستند. آیا این شده مجوز امثال شما برای توهین و بد و بیراه گاه و بیگاه به کل جامعه ی ذاکران اهلبیت علیهم السلام؟؟
یک حدیث از امام ششم شاید شما را به گناه و هتک حرمتتان آگاه سازد. رییس مذهب تشیع درباره مداحان اهل بیت(ع) فرمودند: "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا : سپاس خدایی را که در میان مردم کسانی را قرار داد که بسوی ما می آیند و ما را مدح و برای ما مرثیه سرایی می کنند."[5]
نویسنده این سطور آرزو می کند که اشتباهی رخ داده باشد. شعر منتسب به این شاعر انقلابی نباشد و یا نظرشان چیز دیگری بوده و کلمات به شکل غلطی کنار هم چیده شده باشند یا یا یا ... که اگر جز این باشد و خدای نکرده توبه ای واقع نشود، عذابی دردناک در انتظار سخره کنندگان است: انا کفیناک المستهزئین[6] ...
در پایان سخنان بنیانگذار نظام اسلامی، حکیم، عارف و فقیه بزرگ قرن را یادآور می شویم که فرمود:
« هر مكتبي هياهو مي خواهد، بايد پايش سينه بزنند، هر مكتبي تا پايش سينه
زن نباشد، تا پايش گريه كن نباشد، تا پايش توي سر و سينه زدن نباشد، حفظ
نميشود. اينها اشتباه مي كنند، بچه اند اينها! نمي دانند كه اين نقش
روحانيت و نقش اهل منبر چي هست دراسلام، خودتان هم شايد خيلي ندانيد! اين
نقش يك نقشي است كه اسلام را هميشه زنده نگه داشته، آن گلي است كه هي آب به
آن مي دهند زنده نگه داشته، اين گريه ها زنده نگه داشته مكتب سيدالشهدا
را؛ اين ذكر مصيبتها زنده نگه داشته مكتب
سيدالشهدا را. ما بايد براي يك شهيدي كه از دستمان مي رود علم بپا كنيم،
نوحه خواني كنيم، گريه كنيم؛ فريادكنيم. ديگران مي كنند، ديگران فرياد مي
زنند وقتي يكي از آنها كشته بشود. فرض كنيد كه از يك حزبي يكي كشته بشود،
ميتينگها مي دهند؛ فريادها مي كنند. اين يك ميتينگ و فريادي است براي
احياي مكتب سيدالشهدا. و اينها ملتفت نيستند. توجه ندارند به مسائل.
همين گريهها نگه داشته اين مكتب را تا اينجا و همين نوحه سرايي
ها، همينهاست كه ما را زنده نگه داشته، همينهاست كه اين نهضت را پيش
برده، اگر سيدالشهدا نبود، اين نهضت هم پيش نمي برد، سيدالشهدا همه جا هست:
كل ارض كربلا. همه جا محضرسيدالشهدا است، همه منبرها محضر سيدالشهدا است،
همه محرابها از سيدالشهدا عليه السلام است.
صحیفه امام. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. جلد هشتم. صفحه 527
چند نفر از مداحان شمالغرب تهران
بقول يه استاد بزرگواري
هر چيزي كه بر ذهنتان مي آيد بر روي كاغذ بياريد ولي انتشار نكنيد
منم نمي دونم ايشان خواستند چه كنند
واقعاً متاثر شدم
در ضمن از درايت و مردانگي آقاي بياتاني هم تشكر مي كنم
من نمي دونم آقا قزوه رو كه همه به اسم استاد معرفي مي كنند و مي شناسن ولي ...
التماس دعا
امان .....
امان .....
اقای دکتر محمدی فام است این مخاطب چراکه سایت روضه الشهدا انعکاس داده این مطلب را
http://www.rozatoshohada.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1229:1392-08-27-05-13-58&catid=59:1390-02-08-17-07-45&Itemid=55
خواهشن الکی این افراطی گری ها رو تائید نکنید
این شعر، یه شعر انتقادی از اون جماعت بسیار کم تعداد و محدود مداح هایی هست که درست مداحی نمیکنن
جه ربطی به این همه اسمون و ریسمون بافتن داره
جناب قزوه کاملن درست فرمودند
انتقادشون کاملن به جاست
خواهشن الکی این افراطی گری ها رو تائید نکنید
این شعر، یه شعر انتقادی از اون جماعت بسیار کم تعداد و محدود مداح هایی هست که درست مداحی نمیکنن
جه ربطی به این همه اسمون و ریسمون بافتن داره
جناب قزوه کاملن درست فرمودند
انتقادشون کاملن به جاست
قزوه یه جوون تازه به دوران رسیده نیس که چهار تا جوون بیان و بخوان محتوای شعرش رو نقد کنن
اون هم کسانی که قطعن کیلومترها با عمق شعری و سواد دینی و دغدغه های مذهبی قزوه فاصله دارند
و نوحهخوان که اسب میدواند روی پیکرت"
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
قطع ظهری اثنان، عالم متهتک و جاهلٌ متنسک
بابت این غیرتی که هم صنفان آقای قزوه از خودشون نشون دادن خوشحالم که شعرای آیینی ما بیدارن و هوشیار اما آقای قزوه هم باید توجه کنند که هر شعری را نباید بیان و منتشر کنند هرچند در خیال و محاسبات خودشون درست باشه اونم در حرارت ایام دهه اول محرم. دوستان هم بدانند آقای قزوه از شعرای خوب و متعهد و ولایتی این دوره حساسه و باید برادرانه انتقاد کنیم آقای قزوه هم باید برادرانه این انتقادات را قبول کنن و بحساب چیز دیگه ای نذارن.متشکرم
التماس دعا
التماس دعا
اتفاقا" درست فرموده اند
الان مجالس روضه و عزای آل الله به انحراف کشیده شده
فرهنگ و دلیل قیام حسین فراموش شده و به ظواهر عزاداری بسنده کرده ایم
کل عزا شده بلند کردن کتل و چهل چراغ و علم کشی و راه افتادن یه مشت بزک کرده پشت هیات و دسته
چرا از حقیقت می ترسید
سطح نازل و توهین آمیز مرثیه ها و نوحه ها را با دقت بنگرید
الحان و واژه های سخیف که در شان همان مداح و خواننده هست به اسم فرهنگ عزاداری به ائمه منتسب می شود
طرف 11 ماه از سال را آهنگ های آنور آب را گوش می دهد بعد همان ریتم ها و الحان را برای عزاداری سالار شهیدان به کار می گیرد
اگر عمرسعد و عبیدالله زیاد اسب بر تن شهدای کربلا تاختند می خواستند این فرهنگ و قیام را لگدکوب و با خاک یکسان کنند که امروز یه مشت مداح چه با غرض و چه بی غرض در حال اسب دوانی بر روی پیکر فرهنگ حسین هستند
شریعت محمدی نه قیمه هست نه قمه
بلکه
حقیقت محمدی است! قیمه های فاطمه (سلام الله علیها)
شریعت محمدی (البته شریعت ظاهری) رو که خیلی ها دارن هنوز هم بعد از هزار و چهارصد سال همه میدونند عمر ابن سعد لعنت الله علیه هم از متشرعین زمان خودش بود ،
نماز اول وقت خوند ،
نیت تقرب به خدا کرد ،
بعد هم اومد سر پسر پیغمبر رو برید،
همه جا هم گفت (حسین) از شریعت محمّدی خارج شده،
به شکرانۀ قتل امام حسین هم چند تا مسجد توی کوفه ساخت،
بله ، شریعتی که بعد از غصب خلافت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، شارعش بشه دوّمی لعنت الله علیه ، آخرشم این میشه که امروز بگن غذای نذری شریعت محمدی نیست
معلومه که نیست چون شریعت ما با شریعت تو ، هزاران هزار فرسنگ فاصله داره ...
شریعت ابن زیاد ها (لعنت الله علیهم اجمعین) فقط نماز خوندن پیغمبر رو دید ، اما حقیقت نماز رو نفهمید ، این رو ندید که وقتی امام حسین علیه السلام در سن طفولیت سوار دوش پیغمبر صلی الله علیه وآله میشدند پیغمبر آنقدر نمازشان را طول میدادند تا آنحضرت از پشت پیغمبر پایین بیاد
(آقای به ظاهر شارع و به ظاهر شاعر، مواظب باش دوباره نری تو اتاق 213 که خودت میدونی)
برو یه کم تو کتب روایات شیعی راجع به غذای نذری مطالعه کن بعد بیا به اسم (نظم) بی نظمی کن
شریعت شیعه محمدی با حقیقت شیعه محمدی توأم بوده و هست و خواهد بود ، فلذا
حقیقت محمدی است قیمه ها و این قمه
دو بیت از اشعار آون بزگوار روهم میذارم برای خنک شدن دل همه ی قمه زنای ارباب
سماوری که به بزم حسین می جوشد
بخار رحمت آن جرم خلق می پوشد
حدیث کوثر و تسنیم و سلسبیل مگو
بگو حکایت مستی که چای می نوشد
بخار سماور روضه امام حسین علیه السلام معجزه میکنه وای به حال غذاش
اللهم الرزقنا قیمه امام حسین علیه السلام
اللهم العن یزید
من فقط آمدم بگویم...
هرچه بود...
این ها همهگی زیر خیمه ی آقا شاعری میکنند...
قزوه حرمت این امر را نگه داشت و بی احترامی ک نکرد ..هیچ حتی شعرش را تغییر داد..
این یعنی او
احترام سینه زنان واهل بکا را بهترا ز کسانی بلد است ک بخاطر یک تنبه نسبت ب کسانی ک قبول داریم کارشان اشتباه است مثل قمه زنان اما چون سینه زن ارباب هستند این گونه مورد هجمه واقع شد آنقدر ک برایش پرونده ساختید و پیشه و کار بقیه را باهم گره می زنید..
هرکس را در جایگاه خودش نقد کنید یکی نداند فکر میکند یک جمعی نشته اند بر علیه اربابشان شعر بنویسند.....و این دقیقا همان چیزی ست ک خود منتقدین از آن ناراحت بودند !
ضمن این ک اینک اشعار باهم ذکر کنید میزان انصاف کارو میاره پایین چون هرکس جدا باید نقدش کرد
سلام
لطفا کسی که از شعر چیزی حالیش نمیشه راجب شعر نظر نده
ههههههه
واقعا متاسفم
اونم راجع به شعر ابی عبدلله
شرم کنین.....
توبه کنین
وظیفه م بود بگم
یاعلی
برادران این قدر در قرآن و روایات بر تقوا در گفتار و قضاوت تاکید شده است مثلا قرآن کریم می فرماید:
اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا
ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید
قل لعبادی یقولوا التی هی احسن ان الشیطان ینزغ بینهم
حال ما چگونه با این جرات در مورد شعآئر و شرایع و در موررد برادرانمان نظر دهیم؟
اصولا فراموش نکنیم که به دام قیاس و استحسان نیفتیم؛ برادران آیا ما از همه حکمتهای احکام آگاه هستیم که بتوانیم به این راحتی در مسآئل دینی آن هم مساله ای با چنین اهمیتی نظر دهیم؟
مرحوم آیت الله العظمی فاضل رضوان الله علیه فرموده بودند:ما پنجاه شصت سال درس خواند ایم ؛ باز موقع فتوا دادن دستمان می لرزد؛ حال چگونه برخی شما روشنفکرها...؟
امیدست خدا همه ما و شما بزرگواران را در راه حضرت سیّد الشّهدا علیه السّلام ثابت قدم دارد.
و ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علی السّلام