عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
شب عاشورا از نگاه برخي محدثان و فقيهان، در شمار هفت شب احياي سال شمرده شده است.
عقیق:شب عاشورا از نگاه برخي محدثان و فقيهان، در شمار هفت شب احياء سال شمرده شده كه داراي فضائل بسياري است.

علي اصغر شعاعي (قاري بين‌المللي قرآن كريم و معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن): يكي از سنت‌هاي حسنه در دين اسلام احياي شب عاشورا، به ويژه احياي قرآني شب عاشوراست.

شب عاشورا از نگاه برخي محدثان و فقيهان، در شمار هفت شب احياي سال شمرده شده است. مصباح كفعمي، ص۶۸۰ -سيد بن طاووس شب‌زنده‌داري اين شب را مستحب دانسته است.(1)

فقها درباره فضيلت و استحباب احياي شب عاشورا به رواياتي از پيشوايان معصوم (ع) تمسك كرده‌‌اند؛ از جمله اينكه پيامبر (ص) فرمودند: «مَنْ أحْيَا لَيْلَة عَاشُورا فَكأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَميعِ المْلائِكَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِيهَا كَأجرِ سَبْعينَ سَنة؛ كسي كه شب عاشورا را احيا بدارد، مثل آن است كه عبادت تمامي فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داري در اين شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است».(2)
در روايت آمده است كسي كه در شب عاشورا بيدار بماند و شب‌زنده‌داري كرده و زيارت امام حسين (ع) را تا صبح بخواند، خداوند او را در قيامت، درحالي‌كه آميخته به خون امام حسين (ع) است، در زمره شهدا محشور مي‌كند. (3)

در روايتي ديگر از پيامبر (ص) نيز داريم: «مَنْ أحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَي الْسَّنَةِ الْقابِلة؛ كسي‌كه شب قدر را بيدار بماند، عذاب الهي تا سال آينده از او برداشته مي‌شود».(4)، بنابراين احياي شب عاشورا و راز و نياز با خالق هستي نه تنها باعث آمرزش گناهان بلكه سبب صفاي دل و جان نيز مي‌شود.

با توجه به سيره قرآني امام حسين (ع) و اينكه ايشان در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفت تا به نماز، دعا، قرائت قرآن و استغفار بپردازد .(5)به نظر مي‌رسد احياء اين شب به ويژه با محوريت برنامه‌هاي قرآني و عزاداري سنتي حسنه و شايسته است.

اين مراسم در برخي از كشورهاي اسلامي از جمله در مصر (مسجد رأس الحسين) كربلاي معلي و نيز در برخي از نقاط كشور از جمله در حرم مطهرحضرت امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار مي‌شود.

ختم يك جزء قرآن كريم توسط قاريان ممتاز (به صورت ترتيل خواني)، بيان سيره قرآني امام حسين (ع) توسط يكي از علماء، سوگواري حضرت امام حسين (ع) كه مي‌توان به جلوه قرآني آن حضرت از جمله شنيده شدن قرائت قرآن از سر بريده آن حضرت و مهلت گرفتن شب عاشورا براي خواندن نماز، تلاوت قرآن و استغفار اشاره كرد، بايد يكي از محورهاي عزاداري و شب‌زنده داري در اين شب پر فضيلت باشد.

مسلماً برگزاري چنين مراسمي با رعايت اصل عدم لطمه زدن به مراسم سوگواري ابا عبدالله الحسين باعث اثبات ميزان انس شيعيان با قرآن و عمل به حديث شريف ثقلين است.

اميد است، با انعكاس اخبار مربوط به برگزاري اين مراسم در نقاط مختلف از سوي رسانه‌ها و همچنين آشنايي مردم با فضيلت شب عاشورا شاهد ترويج اين سنت حسنه در كشور باشيم.


پی توشت ها:
1_ (اقبال الاعمال، سيد بن طاووس، ج۳، ص۴۵؛ بحار الانوار ج۹۵، ص۲۳۶؛ مفاتيح الجنان)
2_ (مستدرك الوسائل، ج۱۰، ص۲۹۳؛ مصباح المتهجد، شيخ طوسي، ص۷۷۱)
3_(اقبال الاعمال، ج۳، ص ۴۵)
4_ (مستدرك الوسائل، ج۷، ص ۴۵۶)
5_(ارشاد مفيد، ج۲، ص۹۰)
منبع:حج
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین