عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸
عقیق: روز عاشورا، هنگامي كه جنگ شد، اصحاب تا زنده بودند اجازه ندادند فرزندان رسول خدا (ص) به ميدان روند و كشته شوند. اما هنگامي كه تمامي ياران امام(ع) جانفشاني كردند و به شهادت رسيدند، نوبت اهل بيت پيامبر(ص) شد كه خود را فداي حق و حقيقت نمايند. در اين لحظات سخت فرزندان علي(ع)، جعفر طيار، عقيل، امام حسن(ع) و سيدالشهداء(ع) گردهم آمدند، يكديگر را در آغوش كشيدند و با هم وداع كردند.

 

روزی رسول خدا(ص)به چند نفر از جوانان قريش كه صورتهاي زيبا و نوراني داشتند نگاه کرد و با ديدن آنان اندوهگين شد. پرسيدند: «يا رسول الله! تو را چه شد؟» فرمود: «ما خانداني هستيم كه خداوند، آخرت را براي ما برگزيده است نه دنيا را. يه ياد آوردم آنچه را كه امت من بر سر فرزندانم خواهند آورد و آنان را مي‌كشند يا آواره مي‌سازند».از بين افراد خاندان نبوت كه در كربلا به دست لشكر يزيد به شهادت رسيدند دو نفر فرزندان عبدالله بن جعفر طيّار (يعني فرزندان حضرت زينب) و سه نفر ديگر از آنان برادران تني حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) (يعني برادارن حضرت زينب) بودند.

 

شهادت فرزندان زینب(س)

«عون»، «محمد» دو پسر عبدالله بن جعفر و حضرت زينب(س) بودند كه  همراه مادر خويش در ركاب امام(ع) به كربلا آمدند. آنان وقتي كه تنهايي دايي و امام(ع) خويش را ديدند يك به يك به ميدان رفتند و جان خود را فداي اسلام كردند. «عون» در مقابل چشمان نگران مادرش زينب به سوي ميدان تاخت در حالي كه مي‌خواند:« اگر مرا نمي‌شناسيد بدانيد كه من پسر جعفر طيارم؛ همان كه در راه حق و حقيقت به شهادت رسيد و در فردوس برين مي‌درخشد؛ و همو كه بر فراز بهشت با بال‌هايي سبز به پرواز در مي‌آيد؛ و همين نسب و شرف براي روز محشر كافي است.» عون سه سوار و هجده پياده از لشكريان دشمن را كشت تا اينكه سر انجام به دست لشكر يزيد به شهادت رسيد. پس از او، برادرش محمد به میدان رفت و شهيد شد.


چرا  عبدالله همسر حضرت زينب(س) به کربلا نرفت؟

حضرت زينب با اجازه شوهرش عبدالله بن جعفر به كربلا رفت . عبدالله بن جعفر نه تنها به حضرت زينب اجازه حضور در كربلا را داد، بلكه به دو فرزند خويش اجازه داد همراه حضرت زينب (س) به کربلا بروند.مرحوم شيخ مفيد مي‌نويسد: وقتي خبر شهادت حسين(ع) و عون و محمد (فرزندان عبدالله بن جعفر)، در مدينه به گوش عبدالله رسيد، گفت: "انا لله و انّا اليه راجعون" يكي از غلامان وي در مقام تأسف برآمدو گفت: اين مصيبت از ناحيه حسين به ما رسيد!عبدالله بن جعفر از سخن او سخت ناراحت شد و برآشفت و با كفش خود بر سر او زد و گفت: آيا درباره حسين(ع) چنين مي‌گويي؟! به خدا سوگند! خودم نيز آرزوداشتم هرگز از او جدا نشوم. اگر در كربلا حضور داشتم، در ركاب او مي‌جنگيدم تا شهيد شوم؛ زيرا او شايسته است جان فدايش شود. فرزندانم همراه برادرم و پسر عمويم كشته شده‌اند و به پاداش صابران هم دست خواهند يافت.»آن گاه عبدالله متوجه اهل مجلس شد و گفت:« شهادت حسين به ما عزّت بخشيد . اگر چه نتوانستم در ركاب حسين فداكاري كنم. اما فرزندانم با جانبازي خود حسين (ع) را خوب ياري كردند.»صحبت های عبدالله نشان از آن دارد كه او نیز آرزوي شركت در قيام امام(ع) را داشت، ولي برخي از عوامل مانع از حضور او در كربلا شد. نقل است عبدالله بن جعفر، پس از شهادت عموي خود امام علي(ع) شديداً مطيع امام حسن و امام حسين(ع) بود و هيچ گاه در آشكار و پنهان مخالف دستور آنان عمل نمي‌كرد، بلكه وقتي "معاويه" دختر عبدالله "ام كلثوم" را براي يزيد خواستگاري كرد، اختيار ازدواج آن دختر را به امام حسن و امام حسين(ع) واگذار نمود.شايد علت نرفتن او به كربلا اين بود كه امام(ع)، قيام را بر وي واجب نكرد، بلكه همان طور كه درباره ديگران معمول داشت، اختيار قيام را به خود عبدالله گذاشت.

ثانياً شايد عبدالله تشخيص داد ماندن او درمدينه ازجهات مختلفي كه براي ما روشن نيست، به صلاح و مصلحت نزديك‌تر است ، ولي در عين حال ، اگر حسين (ع) قيام و خارج شدن را واجب مي‌كرد، زودتر از ديگران ، دستور حسين(ع) را به مرحله عمل در مي‌آورد. برخي ديگر احتمال دادند كه عبدالله به این دلیل به كربلا نرفت كه زينب (ع) فارغ البال تر بتواند رسالت خويش را در پيام رساني خون شهيدان عملي سازد.


 بارگاه طفلان زینب(س) کجاست؟

شهدای کربلا، در پایین پای حضرت حسین (علیه السلام) مدفونند و به احتمال قوی این دو دلداده نیز در همانجا پروانه شمع محفل حائر حسینی هستند. البته در 12 کیلومتری کربلا بارگاهی کوچک منصوب به عون ابن عبدالله وجود دارد که مامن زائرین است. برخی معتقدند که این مرقد یکی از نوادگان امام مجتبی (علیه السلام) به نام عون است.

 

 حر بن یزید ریاحی ؛نخستین شهید نبرد کربلا

حر بن يزيد رياحي كه از سپاه كوفه به سپاه امام حسين عليه السلام ملحق شده و توبه كرده بود، با شادماني به استقبال شهادت رفت و فرزند پيامبر را ياري كرد.او نزد امام رفت و گفت:« من نخستین كسي بودم كه راه را بر تو گرفتم. به من اجازه ده تا اولين كشته باشم، به اميد اينكه در قيامت با جدت مصافحه كنم.»امام(ع) فرمود:« تو از كساني هستي كه خدا توبه آنها را پذيرفته است.»پس اولين كسي كه جلو افتاد و با سپاه دشمن مبارزه كرد حرّ بود.

او در زمان نبرد  رجز مي خواند:« من حّر هستم كه ميزبان ميهمان‌هايم. شمشيرم را بر شما فرود مي آورم و از بهترين كسي كه ساكن سرزمين بلا شده است حمايت مي كنم. مي زنم شما را و باكي ندارم.»


حر چگونه شهید شد؟

حر بن يزيد به اتفاق زهير بن قين با دشمن پيكار مي كردند. هر گاه يكي از آنها در محاصره دشمن قرار مي گرفت، ديگري او را از محاصره بيرون مي آورد، و مدتي به اين گونه پيكار كردند. اسب حرّ زخمي شد اما او همچنان سواره پيكار مي كرد و رجز مي خواند تا اين كه مردي به نام « يزيد بن سفيان » كه با حر دشمني ديرينه داشت به او حمله كرد ولي حرّ به او هم امان نداد و او را از دم شمشير گذراند.پس از آن فردي به نام «ايوب بن شرح» تيري به اسب حر زد و آن را از پاي در آورد. حرّ بناچار از اسب پياده شد و پياده جنگید تا بيش از چهل نفر را به قتل رساند. در اين هنگام بود كه لشگر پياده نظام عمر بن سعد بر او حمله ور شدند و او را به شهادت رساندند.


امام (ع) بر بالین حربن ریاحی

 وقتی حر شهید شد امام (ع) بر بالينش نشست و خون از چهره او پاك كرد و اين جملات را فرمود:« تو حر و آزادي، همان گونه كه مادرت بر تو نام «حرَ» را نهاد، تو در دنيا و آخرت حرّ و آزاده هستي.»يكي از اصحاب امام عليه السلام در رثاي حرّ اين گونه سرود:« نيكو آزاده‌اي بود حرّ كه از قبيله بني رياح است. او هنگامي كه نيزه ها بر او فرود مي آمدند صبور و شكيبا بود. و نيكو حرّي بود؛ چرا كه خود را فداي حسين (ع)كرد و صبح هنگام جان خود را نثار كرد.»

 

بدن سالم حر پس از صدها سال

شاه اسماعيل صفوي پس از تصرف بغداد، به كربلا آمد و در آنجا از برخي مردم شنيد كه از حر به دليل اينكه به امام حسين (ع) اجازه‌ خروج از كربلا را نداده و باعث وقوع حادثه عاشورا شده بد مي‌گويند.برای همین شاه اسماعيل فرمان داد قبر او را نبش كنند. آن‌گاه بدن سالم او را ديد كه شبيه مردي بود كه خفته باشد. دستمالي كه امام حسين عليه السلام بر سر او  بسته بود، هنوز بر سرش بود. همين كه دستمال را باز كردند، خون تازه روان شد و هرچه كردند با دستمال ديگري خون را بند بياورند ممكن نشد.با مشاهده‌ عظمت حر، شاه اسماعيل دستور داد گنبد و بارگاهي برايش بنا كنند.

 ****روز شمار چهارم محرم

_در این روز عبیدالله بن زیاد مردم را در مسجد کوفه گرد آورد و خود به منبر رفت و گفت: اى مردم! شما آل ابى سفیان را آزمودید و آنها را چنان که مى‏خواستید، یافتید! و یزید را مى‏شناسید که داراى سیره و طریقه‏اى نیکو است! و به زیر دستان احسان مى‏کند! و عطایاى او بجاست! و پدرش نیز چنین بود! و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولى را نزد من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.سپس از منبر به زیر آمد و براى مردم شام نیز عطایائى مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا کنند که مردم براى حرکت آماده باشند، و خود و همراهانش به سوى نخیله حرکت کرد و حصین بن نمیر و حجار بن ابجر و شبث بن ربعى و شمر بن ذى الجوشن را به کربلا فرستاد تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک کند. پس از اعزام عمربن سعد به کربلا، شمربن ذى الجوشن اولین فردى بود که با چهار هزار نفر سپاهى آزموده براى جنگ با امام حسین علیه‏السلام اعلام آمادگى کرد و بعد یزیدبن رکاب کلبى با دو هزار نفر و حصین بن نمیر با چهار هزار نفر که جمعا بیست هزار نفر بودند به آنها ملحق شدند.

روضه سید مجید بنی فاطمه

 

زیارت عاشورا، حاج مهدی سماواتی



منابع

1- فیض الاعلام شیخ عباس قمی، بحارالانوار، ج44، ص386

2- الاستيعاب، ج 4، ص 230-231.

3-  الاصابة ، ج 2، ص 281.

4-  تاريخ طبرى، ج 4، ص 340-341.

5-  الاصابة، ج 4، ص 314 و 315 و 510.

6-  محدثى، جواد، فرهنگ عاشورا، ص ۲۹۹، نشر معروف، چاپ دوم، قم‏، ۱۴۱۷ق‏.

 تهیه و تنظیم: محمود رضا درخشانی

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
حسن مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
0
8
ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون قرار میدید.
لطفتون کم نشه.
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
0
0
متشکرم .اطلاعات کامل وجامع در اختیارمون قراار دادین
زینب
|
Germany
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
0
2
سلام،دلایلی که برای نرفتن عبدالله به کربلا اوردین اصلا قانع کننده نیست،من فکر میکنم دلایلی بیشترو بهتری باید برای نرفتن داشته باشه، اگرچیزبیشتری فهمیدید برام درایمیل بفرستیدممنون میشم.
ابولفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
1
خیلی عالی بود ممنون
زهرا
|
United States of America
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
1
0
این دلایل دلایل خوبی برای نرفتن به کربلا نیست حتمآ دلیل دیگری بوده
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
1
1
دلیلش نابینا شدن عبدلله در آن زمان بود
پارمیدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
0
2
در باره عدم حضور همسر حضرت زینب در کربلا چند احتمال وجود دارد:
برخى عقيده دارند كه عبدالله بن جعفر به دليل اين كه مريض بود، در مدينه ماند، شايد در صورت تندرستي، او نيز در كربلا حضور پيدا مى كرد.
برخی دیگر هم احتمال داده اند شرکت نکردن او به اشاره و فرمان امام بود تا عبدالله برای حفظ بقیه بنی هاشم در مکه و مدینه باقی بماند.
بعضي احتمال داده اند از کسانی بود که به سیدالشهدا نامه نوشت و از او خواست که از سفر به عراق منصرف شود. او از این که نتوانسته بود در واقعه کربلا شرکت کند، تأسف می خورد.
گرچه ظاهر جملات این است که وی مایل به شرکت در جنگ نبود، ولی نمی توان به ظاهر نامه اکتفا كرد، زیرا وی بعداز واقعه کربلا که در آن شرکت نکرد ، تاسف خورد. این نشان می دهد که وی اگر چه نامه ای مبنی بر انصراف امام از سفر به کوفه نوشت، اما وی مخالف حضور در کربلا نبود
ذینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
1
ممو نم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
0
ازتون ممنونم خوب بود. درود بر حضرت زینب و فرزندانش اطلاعات خوبی. بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
0
ازتون ممنونم خوب بود. درود بر حضرت زینب و فرزندانش اطلاعات خوبی. بود
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
بسیار عالی و زیبا
علی دادخدا محمد کهوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
0
بسیار بسیار عالی بود
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
0
خوب بود ممنون
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
0
خوب بود ممنون
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
0
خوب بود ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
بسیار عالی ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
بسیار عالی ممنون
الهه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
واقعا ممنون خیلی عالی بود
احسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
0
عالی
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
1
0
سلام من در یک نوحه شنیدم که مداح گفت عبدالله نه تنها در کربلا حاضر نشدبلکه به مکه آمد و حضرت زینب را طلاق داد....تا ایشان بدون دغدغه به کربلا برود ....ا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
0
خیلی عالی بود

ممنون از مطالب خوبتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
0
0
خیلی خوب ومفید بود وپر محتواوکامل ممنون
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
0
خوب بود اما قانع کننده نبود که چرا به کربلا نرفته؟ اگه دلیل دیگه ای هست مارو هم بیخبر نذارین
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
0
خوب بود اما قانع کننده نبود که چرا به کربلا نرفته؟ اگه دلیل دیگه ای هست مارو هم بیخبر نذارین
زینالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
0
0
بیست عالی
شیردل گفت
|
Germany
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
1
من از روحانی و غیره روحانی انها از تاریخ اسلام مطلع هستند دلیل نرفتن عبدالله به کربلا را سوال کردم هیچکس جواب قانع کننده به من نداده است من هم خیلی مشتاقم دلیل نرفتن عبدالله به کر بلا را بفهمم ممنون میشم اگر کسی اطلاع دقیقی در این مورد به من بدهد
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
0
0
خوب بود ولی علت نرفتن به کربلا اصلا قانع کنندهنبود
الهه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
عالی بود
شاهین نج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
0
از آلمان و آمریکاو... دارین جروبحث میکنین هزاروپونصدسال پیش کی چرا چیکار نکرده؟؟؟؟ تو ایران دلار شده 4هزارتومن و نون سنگک هزارتومن...خودمون دلمون شده خون..نیازی به روضه وکربلا نیست
محمد حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
2
0
سلام همسر حضرت زینب مثل تمام مردم بود اگر حضور نداشت دلیل بر امام زمانش را به خوبی درک نکرد کسی که حضرت زینب را ارزشش را پی نبرد چطور مقام و ارزش امام حسین را بتواند درک کند پس علت کربلا نرفتن به هیچ عنوان قانع کننده نیست باید میرفت از امام حسین که بالاتر نبود پس توجیه نکنید و تعصب نداشته باشید. همسر امام حسین هم نیامد دلیل نمیشه اینهمه فلسفه چینی میکنید تا شوهر حضرت زینب رو مبرا کنید.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
2
0
مادرروایت داریم که وقتی خبر شهادت بچه های عبدالله بهش رسیدغلامش گفت این مصیبت ازحسین به ما رسیده داردکه عبدالله نعلین خودش راازپادراوردبنابریک قول به دهن غلامش زدوقول دیگربه سرغلامش زدوفرمودای کاش منم کربلابودم وفدایی حسین میشدم ازاین روایت برمیایدکه عبدالله نمیدانسته که حادثه کربلارخ میدهدودلیل دیگرهم میتواندباشدکه نقل کرده اندامام حسین ع عبدالله رابرای حفاظت بقیه ی بنی هاشم درمدینه نگه داشت بازهم ازروایت بالاازافسوس شهیدنشدنش برمی اید که به دستورامام حسین ع ماموربوده درشهرمدینه بماند
مرتضی
|
Germany
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
0
0
اجرتون با آقا امام حسین (علیه السّلام) و بی بی زینب (سلام الله علیها)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
زیبا بود
جاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
ممنون خیلی سوال تو زهنم بود که تا حدودی برطرف شود ممنون خدا خیرتون بده
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
0
با سلام و تشکر از زحمتی که برای درج مطالب کشیدید
متاسفانه هیچ دلیلی برای توجیه بی بصیرتی و امام نشناسی برخی چون عبدالله و محمد حنفیه و ابن عباس برای شرکت نکردن در کربلا وجود ندارد
این افراد حتی اگر نابینا و علیل هم بودند، اگر امام علیه السلام و جایگاه ایشان را میشناختند هرگز امام را نصیحت نمیکردند و حال آنکه برای هر سه، نقل تاریخی نصیحت وجود دارد
دادان فرزند خوب بود اما کربلایی آنست که خود را فدای امام کند نه فرزند فقط
و نه مانند عبدالله بن حر، اسب و تجهیزات نظامی را
درسی باشد برای ما ان شاء الله
و العاقبه للمتقین
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
0
اینقدر قضاوت بی جا نکنید تنهاخدا ازهمه چیز باخبره.اگر به میل خودش نرفته بماچه مربوط؟؟جواب خدارابایدبدهد اگر دلیلی بوده که نرفته خدابهترمیداند جواب خداروچجوری میخواهید اون دنیا بدید بااین تهمت هاتون.کسی توجیه نمیکنه فقط روایت های مختلف رو شرح میدن.اگر امام زمانش رادرک نکرده بود عزیزترین کسانش را راهی نمیکرد.تاریخ نویسان و کسانی که علمش رادارن و تحقیقات زیادی میکنن چنداحتمال میدن قطعی چیزیونمیگن اونوقت بعضیا هیچی نمیدونن و هیچ علمی ندارن چقدر راحت حرفای الکی میزنن.زبان ادم ازاده به هرطرفی میچرخه.خداهمه را به راه راست هدایت کند
شیرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
0
1
عون وقتی به میدان جنگ میره میگه من پسر جعفر طیارم,همان که در راه دین شهید شد,چطور بعدش خبر شهادت عون را به پدر شهیدش میدن؟؟؟؟؟؟؟زنده شده؟؟؟
نیلوفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
0
عون پسرعبداله بن جعفر طیاربن ابوطالب بود.نوه جعفرطیاربود.لذاگفته من فرزندجعفرطیارهستم
مصیب
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
0
شیرزاد جان جعفر طیار پدربزرگه که شهید شده پدرش عبدالله است.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
سلام اون كه نمي دونست كه قراره جنك بشه كه از عمد نره .علم غيب كه نداشت.فقط امام حسين و حضرت زينب از بيامبر شنيده بودند كه تو يه زماني تو يه جايي به نام كربلا امام حسين شهيد ميشه.سفر اهل بيت امام حسين و يارانش اولش مثل يه مسافرت بود,خبري از جنك نبود.البته اين نظر منه.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
دست شما درد نمنه عالی بود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
0
همین که رو حرفش وایساد ونه تنها زنش بلکه پسراشو هم باحضرت زینب فرستاد یعنی که آدم راستگو وصادقی بوده .مثل خیلی از خواستگارا بعدا زیر حرفش نزد.نگفت من کی همچین قولی دادم تو بابرادرت هر وقت خواستی به مسافرت برو.به نظرم میشه به همچین شوهرای راستگویی یه عمر افتخار کرد.
پروانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
0
بسیار جالب بود متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
من از استادم شنیدم شوهر حضرت زینب مال دوست بودند و بخاطر همین مسئله حاضر به جنگ و رفتن ب کربلا نشدند
مهلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
0
0
خیلی خوب بود..
سانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
عالی بود
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین