عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
پیرغلامان و صاحب نظران در اولین نشست با موضوع دانشگاه مداحی به گفتگو نشستند
رئیس خانة مداحان، «استاد علی آهی» در ابتدای بحث با اشاره به اینکه بسیاری از مداحان و ذاکران اهل‌بیت مقدمات لازم برای ورود به دانشگاه را ندارند؛ بسترسازی برای پیگیری این موضوع را لازم دانست.
عقیق: اولین نشست هم‌اندیشی دربارة موضوع تأسیس «رشتة تخصصی/ دانشگاه مداحی»، به همت «بنیاد دعبل خزاعی» و با حضور استادان، کارشناسان و نهادهای فعال در حوزة ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام در دفتر مرکزی بنیاد دعبل برگزار شد.

در این نشست، که حاج علی آهی، استاد غلامرضا سازگار، حاج مهدی آصفی، حاج مصطفی خورسندی، استاد امین فروغی و جمعی از کارشناسان این حوزه حضور داشتند، دکتر محمدرضا سنگری، رئیس هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، با اشاره به اینکه موضوع دانشگاه/ دانشکده/ پژوهشکدة مداحی، کمی بیش از یک دهه است که در جامعة مداحی مطرح شده و چند و چون این موضوع و ابعاد آن جای بررسی و مداقة بیشتر دارد، گفت: «در حال حاضر نهادهای مختلفی روی این موضوع کار می‌کنند. تفاوت و حتی تعارض در محتوای آموزشی نهادهای مختلف این سؤال‌ها را مطرح می‌کند که:

ـ این موضوع را چگونه باید آموزش داد؟

ـ چه کسی می‌تواند در حوزة مداحی آموزش دهد؟

ـ این موضوعات کجا باید آموزش داده شوند؟

ـ عنوان مناسب برای این حوزه چیست؟ ستایشگری؟ مداحی؟ ذاکری؟»


سنگری با اشاره به اینکه ریشة انقلاب اسلامی در عاشوراست و به این علت این موضوع در روزگار ما وسعت و گسترة بیشتری پیدا کرده، دلایل زیر را برای الزام هر چه بیشتر فکر کردن دربارة موضوع دانشگاه مداحی مطرح کرد:

ـ یک دلیل برای موضوع آموزش در این حوزه، کثرت افرادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ برای نمونه مسئولان «سازمان بسیج مداحان» از وجود 60 هزار مداح در بانک اطلاعاتی این سازمان خبر می‌دهند.

ـ گسترة عالم مداحی به سبب نیازمندی‌های آموزشی مداحان در این حوزه، نیازمند یک نظام آموزشی است؛ مثلاً شناخت جغرافیای مذهبی یکی از نیازمندی‌های مداحان است که برخی از آنها در این حوزه به‌شدت نیاز به آموزش دارند.

ـ علت سوم علاقه‌مندی خود مداحان است که اغلب به دنبال نهادی هستند که نیازمندی‌های آموزشی آنها را پاسخ گوید.

ـ علت بعدی مطالبات مقام معظم رهبری است که فرموده‌اند: یک نهاد هوشمند باید متولی امور مربوط به مداحان باشد؛ تا کسانی در این حوزه ورود پیدا کنند که صلاحیت لازم را دارند؛ تا جلسات و محافل مداحی از معرفت‌افزایی بی‌بهره نباشد.

ـ یک مسئله هم آخر و عاقبت کار است؛ اینکه سرنوشت کسانی که در این دانشگاه‌/ آموزشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، چه می‌شود؟

رئیس هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با طرح این مسئله که آیا در حال حاضر تأسیس رشته/ دانشکده/ پژوهشکده/ دانشگاه مداحی لازم است یا خیر؟، مسئولان نهادهای فعال در حوزة ستایشگری اهل‌بیت رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم اعم از «خانة مداحان»،‌ »سازمان بسیج مداحان»، «ادارة کل تشکل‌های سازمان تبلیغات اسلامی»، «کانون مداحان و شاعران آیینی»، «مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام» و «مؤسسة قدیم‌الاحسان» را به هم‌اندیشی درخصوص این موضوع دعوت کرد.

رئیس خانة مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام، «استاد علی آهی» در ابتدای این بحث با اشاره به اینکه بسیاری از مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام مقدمات لازم برای ورود به دانشگاه را ندارند؛  بسترسازی برای پیگیری این موضوع را لازم دانست.

«مصطفی خورسندی»، رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی نیز با اعلام مخالفت برای تأسیس دانشگاه مداحی، بر لزوم ورود آهسته و آرام در این بحث و بررسی ابعاد مختلف آن تأکید کرد و گفت: «ویژگی بارز علمای شیعه، ذاکران و شاعران شیعی آزادمردی و آزاده‌اندیشی آنها بوده است. ورود به حوزه‌های آکادمیک که باعث می‌شود ارتزاق آنها به سیستم‌های دولتی وابسته شود، ممکن است این حریت را از آنها سلب کند.»

مدیر کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در این جلسه، «رضا معممی مقدم»، با طرح این پرسش که دانشگاه مداحی چیست؟ آیا یک مجموعة دانش‌بنیان است یا مهارت بنیان؟، تأکید کرد: «تأسیس دانشگاه مداحی مثل باز کردن یک مغازه و یا ادارة یک سوپر مارکت نیست ... به‌طور کلی شاید تأسیس دانشگاه مداحی ضرری نداشته باشد. درست است که مداحان نیازمند آموزش هستند و رسالت آنها هدایت جامعه است، اما نیازهای آموزشی آنها را می‌توان فعلاً با راه‌اندازی یک پایگاه و قرارگاه مداحی برای انتقال تجربه‌ها و کارگاه‌هایی که پیش‌نیاز تأسیس دانشگاه در آینده باشند، برطرف کرد.»

استاد‌ »غلامرضا سازگار» از شاعران آیینی و مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز با بیان اینکه «ما نباید شعری بگوییم که در قافیة آن باز مانیم»، دغدغه‌های خود دربارة این موضوع را تشریح کرد و گفت: «باید ببینیم، عزیزانی که علاقه دارند در این دانشگاه شرکت کنند، آیا تعهد لازم برای وقت صرف کردن برای آن را دارند؟ اغلب مداحان علاقه دارند؛ اما تعهد کافی ندارند.» ایشان در نهایت با تأسیس دانشگاه مداحی به‌طور مشروط موافقت کردند و بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای آن تأکید کردند.

«مهدی امین‌فروغی»، نویسنده و پژوهشگر موسیقی و نغمات مذهبی و عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، با اشاره به ادوار مختلف تاریخچة مداحی برای اهل‌بیت علیهم‌السلام، بر لزوم مداقة بیشتر و گسترده‌تر دربارة شیوه‌های آموزش در هر دوره و احصاء ماحصل آنها تأکید کرد.

در این نشست، «محمد فراهانی»، مسئول آموزش سازمان بسیج مداحان با تأکید بر لزوم توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری دربارة حوزة ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام، گفت: «با رصد فرمایش‌های مقام معظم رهبری دربارة مداحی، این‌طور نتیجه می‌گیریم که مداحی برای اهل‌بیت علیهم‌السلام چهار رکن دارد که عبارتند از: معرفت، تربیت، بصیرت و مهارت. اگر به این پرسش پاسخ دهیم که ما از دانشگاه مداحی چه توقعی داریم؟، بسیاری از ابهامات دربارة این موضوع برطرف می‌شود. طبیعی است که از دانشگاه باید توقع علم داشته باشیم؛ یعنی رکن معرفت. درست که عرصة تربیت مداحی و عرصه بصیرت و مهارت مداحی، تفضلی هستند، اما در بحث آکادمیک شدن آموزش و وجه معرفتی آن تردیدی نیست؛ فقط باید مقدمات و زمینه‌های آن فراهم شود.»

در مجموع 10 نفر از حضار در نشست هم‌اندیشی دربارة موضوع رشته/ دانشکده/ دانشگاه/ پژوشکدة مداحی با تأسیس دانشگاه مخالف بودند و از هفت نفر موافق تأسیس این دانشگاه، سه نفر کاملاً موافق و چهار نفر با ایجاد شرایطی برای آن، موافق بودند.

هشت نفر از کارشناسان و استادان بر لزوم یک نظرخواهی از جامعة مداحان و ذاکران دربارة این موضوع اشاره کردند و همگی تأکید بر لزوم آموزش و وجود نهادی به عنوان متولی ان بودند.

در پایان، رئیس هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، دکتر محمدرضا سنگری، با طرح این پرسش که «اگر می‌خواهیم در آینده آموزشگاه/ پژوهشگاه‌هایی برای موضوع مداحی داشته باشیم، این آموزشگاه/ پژوهشگاه چگونه باید باشد؟» از استادان و کارشناسان مدعو دعوت کرد که دربارة این موضوع بیندیشند و حاصل تأملات خود را با سایر اعضا به اشتراک بگذارند.

گزارش تصویری



















 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
شهروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
2
15
بابا اين چه كاريه اخه حاج ناظم و علامه و امثالهم كه مصداق بارز مداحي با اخلاص بودند كجا اين فيلمارو بازي كردن؟؟؟؟ اجازه مداحي با حضرت زهراست چرا مداحي و با دانشگاه رفتن و اين صحبتا واسه جوونا سخت مي كنيد٠٠٠٠٠جمع كنيد تورو قران اين بازيارو
مهیار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
2
10
این حرفها چیه؟!!!!!!!کجا رفتن مرحوم سبزی و پیرغلامانی مثل احمد دیوونه.......دانشگاه مداحان معلمش حضرت فاطمه(س)است و بس......به یکی که این افتخار و دادن دیگه توروخدا شما دخالت نکنید......تو این دنیا تنها چیزی که مدرک نمیخاد مداحی هستش،تورو خدا دیگه سوژه ندارن این چیزهارو هم نگن........واقعا طرح مسخره ای است....دانشگاه بذارند برای ختم خوانها که چطور از خانواده مرده تعریف کنند تا بیشتر پول بگیرند و دور مداح های اهل بیت ع رو خط بکشند.....ممنون
پیام
|
CANADA
|
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
2
9
سلام
به خدا این کارها خنده داره
مگه اقایونی که اونجا نشستن تحصیلات دانشگاهی مداحی دارن؟؟؟؟؟؟
مداحی و هی سخت کنید هی مشکل کنید
فردای قیامت جواب ارباب مداح ها رو هم بدین
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
1
8
نظر مداح اهل بیت حاج حسن خلج:
ایشان از نظر باطنی مداحی را کار زمینی نمی‌دانند لذا به کلاسها و جلساتی که تحت عنوان تربیت مداح برگزار می‌شود ، خیلی اعتقاد ندارند. اما در عین حال می‌گویند که بی تأثیر هم نیست ولی معتقدند مداحی مثل بذری است که باید بی بی حضرت زهرا آنرا کاشته باشد اگر آن بذر باشد می‌شود کمی زینتش داد و ... اما چون اصل این کار خاص ما نیست یعنی زمینی نیست گمان نمی‌کند بشود با راه‌های زمینی آموخت.
ariya
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
2
3
با سلام اولاً آقای آهی رئیس هیأت مدیره خانه ی مداحان هستند نه رئیس خانه ی مداحان و حاج محسن طاهری مدیر عامل و رئیس خانه ی مداحان چون حاج محسن در سفر زیارتی به سر می برند حضور نداشتند دوماً چرا اسمی از مؤسسه قدیم الأحسان نبردید که در جلسه حضور دارند آقای دکتر قریشی از مداحان به نام و آقای حاج جواد حیدری از شعرای به نام هستند چرا اسمس از اونها نبردید سوماً در ایران لایق تر از حاج منصور برای این کار نیست پس به دوستان بفرمایید بی خودی زور نزنند
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
2
3
چرابزرگانی چون حاج علی انسانی وحاج منصور نیستند ؟
بصیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
0
1
دشمن داره با لشکر انبوه به ما حمله می کند وماهم به طور سازماندهی شده و تشکیلاتی باید حمله کنیم
پیام
|
CANADA
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
0
0
سلام من با نظر اقا سعید هم موافقم
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
0
1
سلام با آرزوی موفقیت برای همه دلسوزان عرصه مداحی از مخالفین تعجب میکنم اگر جایی باشد برای ارتقای سطح مداحی تا به معرفت و شناخت مداحان کمک کند و هم اینهمه خرافات در این عرصه را پالایش کند چه ضربه ای به مداح میخورد . نمیدانم چرا بعضیها ترسیدن ، شیطان از آگاهی و بالا رفتن دانش در هرزمینه میترسد .ابزار شیطان در بازی دادن انسان جهل و نادانی است . پس بیایید کمک کنیم تا مداحان مسلح به علم وتقوا شوند
پاسخ ها
احمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
احسنت
نوکر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
1
0
سلام روی حرفم با اونایی هستش که پیامای اول رو دادن میخوام بپرسم این ...که بعضی آقایون میخونن رو هم حضرت زهرا سلام الله علیها اجازه داده؟
هر کاری آموزش میخواد واستخئن خورد کردن علی الخصوص این کار مقدس سالها خون جگر میخواهد
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
0
1
منم متاسف شدم از این نظرات متاسفانه بی خود
خیلی هم این کار خوبه .......... لطفاالکی داغ نکنید
روضه خون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
0
0
باسلام...این پیشکسوتان بزرگوارچه میراثی برای ما گذاشتند..اینها هیچکدام همدیگر رو قبول ندارند..اصلا مشورت با اینها نیاز نیست..چون من روحیاتشون رو میشناسم هیچکدام اهل مشورت و نظرهای بدر بخور نیستند...نظر من این است که دانشگاه باید تاسیس شود و طرح درسش هم مشخص است..دانشجویان دانشگاه از طریق معرفی هیئت ها و نهادهای پیشکسوت و از طریق مصاحبه جذب شوند...پر واضح است که با تاسیس این دانشگاه بعضی نوچه بازی های آقایون تعطیل میشود...متاسفانه این بزرگتر بازی های بعضی از این پیشکسوتان خلقیات نه چندان خوبشون رو به نسل نو انتقال میدهند
دانشگاه اری یا نه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
0
1
بسم الله
بنده با ایجاد یک پایگاهی که واقعا مداحان رو به سمت درست هدایت و سبب رشد علمی آنها در مداحی بشه موافقم ولی ایجاد دانشگاه رو درست نمیدونم
آخه ما میخوایم حرف نزنیم نمیشه.......
همین آقایون واسه خود ما مداحان هم کلاس میزارن و کسانی که استعداد دارن و بخاطر مشکلات مادی و عدم اسپانسر نمیتونن پیشرفت مطلوبی رو داشته باشن رو حمایت نمیکنن
بنده که در شهر نزدیک تهرانم به عینه این مسائل رو میبینم
به نظرم دوستان خودشون مطالعه کنند و با اساتید گمنام حشر و نشر کنن فایدش از این آقایون که همش به کسایی میدون میدن که ...
دانشگاهم یک مسخره بازی دیگس
ولش کن دلمون از دستشون خونه
فقط دانشگاه مداحی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
0
0
باسلام الان باید کسی که اشپزنه نه رفتگر نه یک مکانی که واقعا بعضی جا ها دولتی نیست حداقل باید مدرک دیپلم داشته باشه حالا کسی که می خواد مداحی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم سلام را انجام بدهد مدرک نداشته باشد یک ذره ارزش قائل بشید واسه مداحی ... همین جورکار هارا انجام میدید میگن مداحان بی سوادن ......... یک ذره تامل وتحمل واندیشه کنید به حرفم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین