عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
ویژه نامه عقیق به مناسبت هفته دفاع مقدس/3
نقش روضه خوانی و عزا در سال های حماسه و دفاع ، بسیار پررنگ و تاثیر گذار بود. پایگاه اطلاع رسانی عقیق در هر روز از هفته دفاع مقدس بسته خبری ویژه منتشر می کند که بخش سوم این ویژه نامه را می توانید بخوانید.
عقیق :«شور حسین است چه ها می کند...» در همه آن سال های رویایی دفاع مقدس، ذکر و نام سیدالشهدا به بچه ها توان رزم می داد، امروز پای خاطرات هر کدام از یادگاران جنگ که می نشینی، حتما از او خواهی شنید که چقدر از نواهای ماندگار سال های جنگ قوت گرفته اند.

حاج سعید حدادایان در دوران دفاع مقدس از رزمندگان گردان مقداد لشگر محمدرسول الله(ص) تهران بود. فیلم زیر یکی از مداحی های پرشور این مداح اهلبیت در شب اعزام نیروها از پادگان دوکوهه است.



دو خاطره از حاج سعید در دوران دفاع مقدس

گفت از تو نمی گذرم

شب عملیات بود که من برای حلالیت‌طلبی بین بچه‌ها رفتم. شهید مریخی آمد به من گفت: از تو نمی‌گذرم. من تعجب کردم و پرسیدم مگر چه کار کردم؟ گفت: این جا 6-5 مداح بود. اما از وقتی تو آمدی، این افراد روضه نخواندند.

در حالی که من معتقدم این مداحان اخلاص‌شان از تو بهتر است. تو فن مداحی را خوب می‌دانی. ولی این افراد بیشتر از تو به شهادت نزدیک هستند  یک روز بعد، یکی از همین مداح‌ها شهید شد چند نفر از آن مداح‌ها نیز چند وقت بعد به شهادت رسیدند.


اما بخوانید خاطره ای از شهید شدن حاج سعید حدادیان


وی مدتی قبل در گفت و گویی درباره حسرت شهادت به ذکر خاطره ای از ایام دفاع مقدس پرداخت:


یک بار در جبهه، تیر به پیشانی‌ام خورد، سریع زیر لب گفتم: «یا مولاتی یا فاطمة‌الزهرا(س) انا لله و انا ‌الیه راجعون» و منتظر بودم که هر آن، حور و پری به سراغم بیایند. بعد دیدم لحظاتی گذشته و هنوز زنده هستم. پیش خودم گفتم چه قدر طول کشیده و چرا شهید نشده‌ام؟! دست کشیدم به پیشانی‌ام، متوجه شدم مرمی فشنگ به پیشانی‌ام چسبیده و کمی آن را خراش داده است. آن زمان بود که متوجه شدم بُرد مفید گلوله تمام شده بوده و جانی برای کشتن نداشته است و واقعاً حسرت خوردم.

***

قاب ماندگار

حجت الاسلام پناهیان که این روزها از منبری های پرمخاطب کشور است  در سال های دفاع مقدس به عنوان طلبه ای جوان از طریق گردان حبیب ابن مظاهر لشگر 27 محمد رسول الله به جبهه اعزام شده بود و در عملیات کربلای 5 مجروح شد.


وی درگفت و گویی درباره حال و هوای آن روزها گفته :

 بنده به عنوان روحانی با یکی از گردان‌های لشگر 27، اعزام شده بودم. مضمون آن حرف هایی را که در آنجا به یک خبرنگار گفتم هنوز به یاد دارم  که ما طلبه‌ها دو مأموریت داریم: یکی اینکه برویم در جبهه‌ها و از خدا و پیغمبر و معاد با رزمنده‌ها بگوییم و دیگر اینکه بیائیم پشت جبهه و از رزمنده‌ها و آنچه در دفاع مقدس جاری است با مردم حرف بزنیم.
یعنی در آن زمان هم یک رزمندی ساده، می‌توانست تفاوت فضای دفاع مقدس با فضای عادی زندگی در شهر را حس کند. همان زمان هم یک رزمندی کوچک می‌توانست به سادگی احساس کند که انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه، یک کار با ارزش است.  مثل ارزش انتقال معارف آسمانی دین به بهترین انسان‌ها یعنی رزمندگان. معلوم است الان که با دفاع مقدس و فضای دفاع مقدس فاصله گرفته‌ایم، این ضرورت به شدت افزایش پیدا کرده است. چون در آن زمان به هر حال، حال و هوای دفاع مقدس به راحتی و به صورت طبیعی به پشت جبهه‌ها انتقال می‌یافت و شاید برای این انتقال ضرورت چندانی حس نمی‌شد. اما اگر کسی در همان زمان این ضرورت را قائل بوده در این زمان بیشتر آن را احساس می‌کند.




***
نوای ماندگار

در خاطرم شد زنده یاد فاطمیون با صدای حاج میثم مطیعی






دریافت

***

مداح شهید
محمد تورجی زاده

تولد : ۲۳ تیر ماه ۱۳۴۳
فرزند: حسن
شهادت: ۵ اردیبهشت ۱۳۶۶
محل شهادت: بانه _ منطقه عملیاتی کربلای ۱۰

نام محمدرضا تورجی زاده برای رزمندگان گردان الزهرا(سلام الله علیها) نام آشنایی است. جوان خوش سیمایی که با نوای گرم و دلنشین بچه های گردان را دور هم جمع می کرد. محمدرضا از همان کودکی عشق و ارادت خاصی به خاندان نبوت وامامت داشت.

او مداحی و روضه خوانی را در دبیرستان هاتف با دعای کمیل آغاز کرد و شب های جمعه در جمع دانش آموزان مداحی می کرد.

شهید تورجی زاده سال 1361 به جبهه رفت و خیلی زود زمزمه صدای خوشش در تیپ نجف اشرف پیچید. علاقه رزمنده ها به برپایی مجالس روضه خوانی تورجی زاده به حدی بود که او تصمیم گرفت هیئت گردان الزهرا(س) را تاسیس کند. او به حضرت فاطمه زهرا(س) علاقه وافری داشت و همیشه در مداحی هایش از ایشان می خواند. سرانجام نیز این عشق محمدرضا با جراحاتی که بر پهلو و بازویش خورد جاودانه شد.

مناجات دلنشین با صدای شهید تورجی زاده



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
7
یاد امام و شهدا دل میبره کرببلا
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
0
1
در عکس دوم پناهیان در کنار شهید حاج حمید حاج ملا حسین یکی از فرمانده هان گردان حبیب ابن مظاهر از لشکر 27 محمد رسول ا... که دو برادر دیگر ایشان نیز شهید شده شده اند به نام حبیب که مفقود الاثر شده و مسعود حاج ملا حسین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
0
0
اسمشون محمد رضا تورجی زاده است
pchassan
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
0
0
من کتاب یا زهزا ک در مورد شهید تورجی زاده هست رو دارم خیلی جالبه به همه میگم برید بخونه
علی ساریجلو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
0
کتاب خیلی جذابی هستش انسان واقعا تحت تاثیر قرار میگیره توصیه میکنم بخونید
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
0
0
عالی فقط لینک دانلود نزاشتید
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
فقط شهید شهرابی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین