عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
نخواسته اند شب قدر را درک کرده و حقیقتش را بشکافیم بلکه از ما خواسته شده در تربیت روح خود دقت کنیم. اگرچه نمی توان نزول روح و ملائکه را درک کرد اما می توان با تنظیم اعمال از آن بهره مند شد.
عقیق: حجت الاسلام علی صدرایی نیا، استاد و پژوهشگر حوزوی درباره فلسفه پنهان بودن شب قدر گفت: شب قدر یکی از آن ایام شریفی است که در آیات و روایات به عظمت آن تصریح شده؛ این شب خاص در ماه مبارک رمضان قرار داده شده که بر شرافت این ماه می افزاید. 
وی ادامه داد: خدای تعالی برای اینکه مسلمانان به عظمت این شب واقف شوند، در سوره مبارکه قدر خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: "وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ" آیا می دانی این شب چه شبی است؟ در واقع خداوند نخست به صورت سوال مطرح می کند که مسلمانان به دنبال جواب باشند. و سپس در ادامه می فرماید: " لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ" شب قدر از هزار ماه بهتر است. یعنی امتیاز شب قدر با 83 سال برابری می کند. یعنی تقریبا متوسط تمام عمر یک انسان و این رقم قابل توجهی است.
حجت الاسلام  سبحانی نیا در پاسخ به راز پنهان بودن شب قدر و معین نکردن آن اظهار کرد: واقعیت این است که شب قدر در اصل پنهان نیست زیرا یک مقوله معنوی و ماوراء طبیعت است. پس این شب بر ائمه معصومین (ع) و اولیای خدا پنهان نیست اما زمان دقیق آن برای مردم عادی بازگو نشده تا بتوانند بهره بیشتری از این لیالی ببرند.
وی عنوان کرد: شب قدر پدیده ای است که بخشی از اتفاقات آن مربوط به خارج از عالم مادی می شود و انسانها از درک آن عاجز هستند و با این چشم و گوش ظاهری نمی توانند آن را درک کنند و برخی به روح برمی گردد. خیلی از انسان ها فکر می کنند روح پنهان است. روح موجود واقعی است که حقیقت آن را انسان های معمولی نمی توانند درک کنند. شب قدر هم مانند روح است. در سوره قدر هم بیان شده روح و ملائکه در این شب نازل می شوند؛ این موضوع برای انسان معمولی قابل درک نیست و با حواس ظاهری نمی تواند مفهوم آن را بفهمند.
این استاد حوزه تصریح کرد: البته از ما نخواسته اند شب قدر را درک کرده و حقیقتش را بشکافیم بلکه از ما خواسته شده در تربیت روح خود دقت کنیم. درست است که ما روح را نمی توانیم ببینیم اما می توانیم آن را تربیت کنیم. در مورد شب قدر هم همینطور است. ما نمی توانیم نزول روح و ملائکه را درک کنیم اما از ما خواسته شد اعمال را در شب قدر طوری تنظیم کنیم که اهل عمل شده و از امکانات ویژه ای که برای انسان های خاص در نظر گرفته شده، بهره مند شویم.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اهل بیت (ع) می دانند کدامیک از این سه شب، شب قدر است و نزول ملائکه و روح را درک می کنند اما این فهم و درک نیرویی می خواهد که از جنس مادی نیست و فرد باید قدرت روحی بالایی را داشته باشد.

منبع: شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مريم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
0
0
بد نبود.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین