عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
"عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" خود، منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود.
پایگاه اطلاع رسانی محافل مذهبی؛ "عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود. آنچه تدارک دیده ایم سفره ای است ساده و کوچک اما پربار و مفید. فایل های صوتی ویژه اعمال و ادعیه روزانه و متن هایی که کوتاه ولی کاربردی و قابل استفاده هستند و هر کس به فراخور زمان و حال خود می تواند از این سفره معنوی بهره برداری کند. نطرات و پیشنهادات خود درباره هرچه مفیدتر شدن این ضیافت را از ما دریغ نکنید.
 
دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان :
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان ودورم دار در آن از رفاقت بدان وجایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

نماز شب هفدهم ماه مبارک رمضان :  دو رکعت در رکعت اول حمد وهر سوره که خواهد و در رکعت دوم حمد وصد مرتبه توحید و بعد از سلام صد مرتبه لااله الا الله

  

  ترتیل جزء شانزدهم قرآن کریم
 
 
برشی از دعای ابو حمزه با نوای حاج منصور ارضی
 

یک آیه از "کلام نور" مهمان شوید:

روز شانزدهم/جزء شانزدهم:يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَٰنِ وَفْدًا ؛ [ياد كن] روزى كه پرهيزكاران را به ميهمانى [خداى] رحمان جمع مى‏كنيم.«آیه 85 سوره مریم»
 
مهمانی به صرف "نهج البلاغه": شكيبايى را چهار شعبه است: اشتياق،ترس،زهد، انتظار. آن كه مشتاق بهشت است دل ازشهوات گرداند. آن كه در ترس از آتش است از محرمات دورى كرد. آن كه بى رغبت به دنياست مصائب را آسان شمرد. و آن كه در انتظار مرگ است بـه سـوى خيـرات شـتافت. 
 
حدیث روز: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند:
 
 بدانيد كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و يا انكار، آن را ترك كنند، با وجود اين‏كه پيشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در كارشان بركت ندهد، آگاه باشيد نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذيرفته است.
بدانيد كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.
 
 

منبر امروز

برشی از منبر حجت الاسلاموالمسلمین پناهیان: بهشت مثل هتلی در مدینه است که برای استقرار شما درست می کنند . اصل ، زیارت و خود خداست . وقتی میگوید : من خودم جزای روزه هستم . ترک گناه هم همینطور است . پاداش ترک گناه ، محبت خود خداست . حضور خود خداست . هیچ چیزی مثل ترک گناه حضور خدا را در قلب انسان عزیز و محبوب قرار نمی دهد . ما جا میخواهیم و بهشت جای ماست . در بهشت پاداش ما را می دهند . در پاداش دادن خدا خیلی صبر ندارد . روایت داریم : کسانیکه ترک گناه میکنند ، لذت محبت خودم را زود به آنها می چشانم . بخشی از پاداش را میتوانیم اینجا بخواهیم ولی بخشی را نمیتوانیم در اینجا درخواست کنیم چون اگر کمی از آن لذت بهشتی را به ما بدهند ، از شدت لذت از بین می رویم . برای پاداش ترک گناه باید دنبال احساس خوبی باشیم که خدا بلافاصله به ما می دهد .

 

صوت/شیخ حسین انصاریان
 
 
 
یک نکته برای پدر و مادرهای بهشتی: «استفاده از شیوه غیر کلامی و عملی در تربیت دینی کودک نیز بسیار مؤثر است و باید در این زمینه، از آن بهره گرفت. دوره کودکی دوره وابستگی و اعتماد کامل کودک به والدین است و میزان تاثیرپذیری او از پدر و مادر بسیار عمیق و پابرجاست. از این رو برای تربیت دینی کودک فرصت مناسبی است. بیش ترین ارتباط کودک در این دوره با والدین است و ارتباط در تمامی ابعاد پنهان و آشکار و کلامی و غیر کلامی آن زمینه ساز رشد و تحول کودک در جنبه های روحی و بدنی است. تنها الگوی مورد اعتماد کودک در این دوره، پدر و مادر است و تا آن جا که بتواند، خود را بر اساس رفتارهای آنان منطبق می سازد.

چشمان ظریف و تیزبین کودک مانند دوربین حساس از تمام صحنه های زندگی خانواده و به خصوص حرکات و رفتار والدین و دیگر اعضای آن، فیلم برداری می کند. از لبخندها، زمزمه ها و نوازش های والدین درس خوش بینی، امیدواری، اعتماد و محبت می آموزد و به عکس، از تندی ها، بد رفتاری ها و عصبانیت های آن ها درس تندی و بداخلاقی می گیرد. معمولا کودک سخن گفتن، آداب معاشرت، رعایت نظم یا بی نظمی، امانت داری یا خیانت، راست گویی یا دروغ گویی، خیرخواهی یا بدخواهی را در محیط خانه فرا می گیرد. اگر پدر و مادر به دستورات دینی اهمیت دهند، اهل عبادت، نماز، دعا، تلاوت قرآن و توجه به معنویات باشند، بدون شک، بر ابعاد روحی و دینی کودک تاثیر می گذارند . به همین دلیل، کودک سه یا چهار ساله هنگام مشاهده نماز والدین به نماز ترغیب می شود و مانند آنان به رکوع و سجده می رود. فرزندان کوچکی که همراه پدر و مادر به مساجد و حسینیه ها رفته در مجالس عزاداری امام حسین(ع) شرکت می نمایند و مانند پدر و مادر خود را به حالت گریه در می آورند، همه حاکی از تاثیر عملکرد والدین بر رفتار دینی فرزندان است. اظهار این گونه رفتارها از کودک ناشی از تاثیر عمیق رفتار والدین بر جسم و روح اوست که غالبا تبدیل به ملکه می شود و تا پایان عمر در او باقی می ماند. » پایگاه اطلاع رسانی حوزه

 
 



اعمال و ادعیه مشترک ماه مبارک رمضان+صوت:

1. اعمال شب و روز ماه مبارک رمضان

دعاهای زیر پس از هر نماز در ماه رمضان خوانده شود :

 

دعای "یا علی و یا عظیم":
  
 
دعای "اللهم ادخل علی اهل اقبور سرور" :
  
  
دعای "اللهم هذا شهر رمضان":
  
 
 
دعای "اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام":
  

 

2.اعمالی كه در شب هاى ماه رمضان باید به جا آورد:

دعاهای هنگام افطار:

ـ اللهم لك صمت و على رزقك افطرت و علیك توكلت

ـ بسم الله; اللهم لك صمنا و على رزقك افطرنا, فتقبل منا انك السمیع العلیم.

ـ دعای هنگام لقمه اول:بسم الله الرحمن الرحیم; یا واسع المغفرة اغفر لى

ـ خواندن  سوره قدر زمان افطار

ـ خواندن هزار مرتبه سوره قدر در هر شب از ماه مبارک رمضان

ـ خواندن صد مرتبه حم دخان

 

ـ خواندن دعاى افتتاح

ـ خواندن هزار ركعت نماز در سرتاسر این ماه

دعاهای هنگام سحر:

خواندن سوره قدر در وقت سحرها

خواندن دعای سحر

خواندن دعای ابو حمزه ثمالی

 
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین