عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
آیت‌الله رئیسی:
تولیت آستان قدس رضوی گفت: در طول ۳ سال گذشته، بیش از یک میلیون زائر اولی به حرم رضوی مشرف شدند.

عقیق:آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر امروز پیش از سخنرانی مقام معظم رهبری در بارگاه رضوی در سخنانی اظهار داشت: ماه مبارک رجب، ایام بسیار بابرکتی است؛ عید نوروز، آغاز بهار سال 1398 را تبریک عرض می‌کنم و امید داریم آغاز سال نو با نام مقدس امیرالمومنین(ع) بر همه هموطنان مبارک باشد و امیدواریم دعای معتکفان در تمام مساجد و مراکز در حق همه ما و در حق امت اسلامی مستجاب شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جوانان به عنوان رویش‌های انقلاب حاضر در اعتکاف گفت: اینها جزو افتخارات نظام اسلامی هستند و امید است خداوند متعال به برکت این زمان و مکان نورانی و به برکت مضجع نورانی امام هشتم برکاتش را بر جمع ما نازل فرماید. صمیمانه به عنوان خادم این آستان مقدس از سوی مسئولان و علما و نماینده مقام معظم رهبری در استان و مسئولان عالی استان و از سوی تمامی خادمان این آستان مقدم مقام معظم رهبری را گرامی می‌داریم و امید است سخنان راهبردی معظم‌له در روز نخست سال و در کنار مضجع نورانی آن حضرت برای تمام امت اسلامی و مردم بزرگوار چراغ راهی برای یک سال در برنامه‌ریزی و حرکت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور باشد.

وی افزود: مقدم همه شما گرامی باد؛ گزارش مختصری از تلاش خادمان این آستان مقدس در این 3 سال که توفیق خدمت این بارگاه عظیم و ملکوتی را داشتم ارائه می‌کنم؛ سیاست زائرمحوری را دنبال کردیم؛ نخستین ماموریت مسئله توجه به زائر بود و هست و همچنان در برنامه آستان قدس رضوی توجه به زائر و محوریت زیارت نکته بااهمیتی است. همه برنامه‌ها تحت الشعاع توجه به زائر و یک زیارت دلنشین است.

رئیسی گفت: تغییراتی که در کالبد حرم مطهر داده شده و ده‌ها تغییر با حفظ این بنای ملکوتی بوده در راستای این امر است تا زیارت تسهیل شود و ما زیارت را نه فقط در حرم مطهر می‌بینیم بلکه زیارت را از مبداء تا مبداء تعریف می‌کنیم؛ خودمان را موظف می‌دانیم تا بتوانیم در این مسیر تسهیل امر زیارت شود.

وی ادامه داد: مشکل حضور زائران نیازمند و آنانی که مشکلات مادی رنجشان می‌دهد را دنبال کردیم و در این مدت با همکاری بخش‌ها و استان‌ها بیش از یک میلیون زائر اولی به مشهد آمدند. محل اسکان و تغذیه و وسیله رفت و آمد نیز فراهم شد؛ زائرشهری احداث شد که در آنجا بیش از 20 هزار زائر بتوانند از این مکان استفاده کنند. زائرسرایی ایجاد شد که محرومان و افراد کم‌درآمد از آن استفاده کنند و زمینه اسکان 30 هزار زائر محروم در این مدت فراهم شد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: برای زیارت تلاش شد تا برای همه مشتاقان امکانات فراهم شود؛ در توسعه حرم مطهر نیز به‌نظر رسید باید مکانی مسقف و هم در مواقعی به صورت صحن در نظر گرفته شود و مقدمات صحن رضوان آغاز و آماده پذیرش زائران است و بیش از 300 هزار نفر گنجایش استفاده و بهره برداری دارد.

وی افزود: اقداماتی که نسبت به زائران و خدمت زائران صورت گرفته سبب شده امروز شاهد باشیم نذورات در آستان قدس به دو برابر افزایش یابد و موقوفات سالی که آمدیم 4 رقبه وقفی بود و امروز 82 رقبه وقفی و بیش از 227 رقبه آماده اقدامات مقدماتی وجود دارد. تلاش کردیم که از هرگونه کاری که هزینه اجتماعی دارد پرهیز و به اموری توجه کنیم که ایجاد سرمایه ایجاد می‌کند. اطعام برای زائران سه برابر شده اما بازهم مردم کمک می‌کنند و این اخلاص حضور خود مردم است.

رئیسی با اشاره به اقدامات فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در مشهد امکانات خوبی داریم؛ زائران امام هشتم غیر از موقعیت در حرم مطهر باید برای اوقاتشان فکری کرد؛ 4 مرکز در مشهد به عنوان مراکز فرهنگی و تربیتی تاسیس شد تا معرفت افزایی نسبت به سیره رضوی صورت گیرد و باغ بیلدر به پسران اختصاص یافت و تا امروز بیش از 70 هزار نفر از این مکان استفاده کرده‌اند و مرکز دوم باغ اردوگاه خاتون بود که در اختیار بانوان برای کار فرهنگی و معرفت‌افزایی قرار گرفت و مجتمع دانشجویی نیز ایجاد شد تا صرفا مورد استفاده دانشجویان سراسر کشور قرار گیرد.

وی افزود: در این مراکز اجازه قطع شدن یک درخت را هم ندادیم و فضا نیز فضای مفرحی است اما کاربری را در راستای سیره رضوی قرار دادیم و مرکز چهارم نیز در تهران 4 هکتار باغ به مرکز تربیتی توانا برای تربیت مربیان تبدیل شد. این‌ها همه بیش از یک سال و نیم کار مطالعاتی داشته است. مهدالرضا(ع) تعدادش 100 درصد افزایش یافته و اکنون 157 مرکز داریم.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: مرکز مشاوره جوانان، ده‌ها روانشناس از بهترین روانشناسان را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی جذب کرده است و این مراکز مشاوره از حرم مطهر آغاز و در سراسر کشور توسعه یافته است. امروز نه فقط در حرم رواقی به عنوان شعر دعبل داریم بلکه در سراسر کشور برای شعرا و ادبا مراکز شعر رضوی داریم؛ از مراکز مهم دیگر مسئله سوغات فرهنگی زائر است که دو سال روی آن کار فکری کردیم زیرا سوغات زائر باید تناسب با زیارت داشته باشد و حریم و حرم باید یک آهنگ داشته باشد. این کار، به عنوان کار مطالعه شده به عنوان مرکز فرهنگی برای سوغات زائر راه افتاد و تصدی‌گری را در این زمینه صحیح نمی‌دانیم زیرا کار بخش خصوصی است و باید خودش وارد میدان شود.

وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) بنیانگذار گفت‌وگوی ادیان است و در این راستا نشست علمی راه‌اندازی و گفت‌وگوی ادیان ابراهیمی در مشهد برقرار شد، تصریح کرد: گفت‌وگوی میان عتبات و دیپلماسی زیارت مقدمه‌اش ایجاد شده است و هفته فرهنگ رضوی و کاروان زیر سایه خورشید نیز راه‌اندازی شد؛ امروز کشورهای زیادی تحت‌الشعاع این کار قرار دارند و به لطف خداوند دنبال می‌شود.

رئیسی با اشاره به افزایش 8 برابری آموزش قرآن و 2 برابری تربیت مبلغان فرهنگی در حرم رضوی خاطرنشان کرد: ارتباطات با تشکل‌های فرهنگی به ویژه جوانان و دانشجویان و طلاب در حال افزایش است و امیدواریم این حرکت بین‌المللی با قوت دنبال شود. مسئله مهم دیگر موضوع توجه به فقرا و محرومان است. نگرش ما به نیازمندان این نیست که اگر نیازی رفع شود او بدعادت می‌شود و این فرهنگ را قبول ندارم.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: کسی که نیازمند باشد و به این حریم کشیده شود باید به هر طریق ممکن گره گشایی کنیم؛ این گره گشایی جزو نعمت‌های خداست و در مراکز موقوفاتی به امر رهبر معظم انقلاب تلاش کردیم مرکزی تحت عنوان مجتمع فرهنگی و کتابخانه و داراالشفاء برپا کنیم و مراکزی شناسایی کردیم و در سرخس و درگز و گناباد و قائن این مراکز شناسایی شده است.

رئیسی بیان کرد: بیش از 3 هزار گروه جهادی در سراسر کشور از طریق آستان قدس حمایت شدند و کار جهادی در جای جای کشور صورت گرفته و باید از دانشجویان و طلاب در این زمینه تشکر کنیم. آنها میدان‌دار بودند و ما صرفا پشتیبانی کردیم. اصل کمک به جهیزیه را نیز در دستور کار داشتیم؛ اصل کار توانمندسازی محرومان و نیازمندان است و در این زمینه نیز اقداماتی در زمینه کشاورزی و لایروبی قنات صورت گرفته و قریب به 250 قنات در خراسان بزرگ لایروبی شده و در خیلی از خانه‌ها نیز دام سبک ایجاد اشتغال کرده است.

وی گفت: بیش از 100 هزار بیمار نیازمند توسط خادمیاران رضوی ویزیت شدند و در مناطق حادثه دیده نیز بنیاد کرامت و آستان قدس حضور پیدا می‌کنند و در سیل اخیر مازندران نیز بنیاد کرامت آستان قدس رضوی ورود سریع داشت و به کمک سیل‌زدگان شتافت. 600 واحد مسکونی در مشهد و بیرجند با عنوان مسکن جوانان راه اندازی شده و فاز نخست آماده افتتاح شده است. اعلام کردیم زیبنده نیست در کنار حرم رضوی کسی سر به بالین بگذارد و این طرح را جوانان در مشهد دنبال کردند و طرح مشهد بدون گرسنه را دنبال کردند. انشاءالله در عید امسال کسی در مشهد و شعاع اطرافش گرسنه سر به بالین نمی‌گذارد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: همیشه مسئله اقتصادی آستان قدس رضوی و هزینه و درآمدش مورد سوال بوده است؛ برای اولین بار عرض می‌کنم سامانه شفافیت رضوی را شکل دادیم و تمام شرکت‌های اقتصادی پشت ویترین قرار گرفت و در سراسر کشور همه می‌توانند شرایط را ببیند و معتقدیم این شفافیت بر اعتماد مردم می‌افزاید؛ سرمایه اجتماعی را نباید از دست دهیم و هر کاری در این کشور که سرمایه اجتماعی را دچار آسیب کند باید کنار گذاشت و تمام تلاش باید در راستای اعتمادسازی باشد و از هرگونه هزینه اجتماعی باید پرهیز شود. سراغ هر کاری که سود داشته باشد نرفتیم؛ پاساژسازی کار آستان قدس نیست اما اگر یورو برای بیمار هموفیلی از کشور خارج نشود صحیح است و امروز 45 درصد نیاز هموفیلی‌ها در کارخانجات استان قدس تولید می‌شود و تا چند ماه دیگر صددرصد نیاز هموفیلی‌ها تامین می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: بیمارستان رضوی را اردیبهشت 95 سوبسید می‌دادیم اما اکنون 50 تخت زده‌اند و با صددرصد ظرفیت کار می‌کنند و زمینه چند بیمارستان رضوی برایش فراهم شده است؛ دارالشفاهایی در حال ساخت است و بیش از 7 دارالشفا ساخته شده و بازهم کارها در میانه راه است و در آینده ادامه پیدا می‌کند. شبکه عظیمی به نام خدمت تشکیل شد؛ خدمت فقط در حرم مطهر نیست و خادم و مخدوم فقط در حرم رضوی نیست؛ از باب توسعه خدمت و خادم و مخدوم امروز بیش از 200 هزار نفر در سامانه خدمت آماده هستند و روزهای بسیاری در شهر و دیار خود گره گشایی می‌کنند و امروز این خادمیاری تبدیل به موجی از خدمتگزاری شده و موج آن همچنان در سراسر کشور ادامه دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در این امر همه دخیل هستند تصریح کرد: در دنیا حقوقدانان بدون مرز مطرح هستند اما ما اینجا محور داریم و آن محور امام رضا(ع) است؛ تلاش شده حتی در بخش‌های کشاورزی به کار استراتژیک روی بیاوریم و امروز تولید بذر و نهال را در دستور کار داریم و خادمان ما در این بخش فعال هستند؛ روزی که ما آمدیم 14 شرکت زیان‌ده بود و امروز جز یک شرکت هیچ شرکت زیان‌ده نداریم و امروز سود هم برخلاف اینکه مشکل اقتصادی در برخی جاهای دیگر هست وجود دارد و این با حضور بچه‌های بسیجی و حزب اللهی محقق شده و یک کارگر بیکار شده نداریم و کارخانه دارو و نان رضوی نیز توسعه یافته و سود نیز 438 بوده و به 2580 رسیده یعنی 5 برابر شده پس در این کشور می‌شود کار کرد و نیروی کارآمد اگر باشد این مهم محقق می‌شود.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین