عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
یک استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه ماه رجب ماه اهل بیت(ع) و ولایت است، گفت: بنابر روایات، خداوند در روز قیامت ندا می‌دهد، «این رجبیون؟» که این ندا اختصاص به افرادی دارد که از فرصت ماه رجب استفاده می کنند و به بندگی خداوند می پردازند.
عقیق:حجت الاسلام «سید ابراهیم میرباقری» در گفت وگویی که به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب انجام شد با اشاره به فرصت ها و ظرفیت های این ماه به عنوان طلیعه فصل بندگی، اظهار کرد: ماه رجب دارای ویژگی های متعددی است که این ماه را با دیگر ماه های سال متمایز می کند، در گام اول بعثت پیامبر(ص) در این ماه است که خود نعمت بسیار بزرگی برای بشریت محسوب می شود که خداوند تنها به خاطر این نعمت بر بندگان منت گذاشته و فرموده است: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می‌آموزد و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند.»

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه میلاد امیرالمومنین امام علی علیه السلام نیز که ادامه دهنده راه پیامبر(ص) بودند در ماه رجب قرار دارد، تصریح کرد: امام علی علیه السلام و فرزندانشان نگهبان دین مبین اسلام بودند که در این ماه ولادت چند امام دیگر همچون امام باقر(ع) و امام جواد(ع) نیز واقع شده است.

 

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه در گذشته ماه رجب به عنوان نخستین ماه حرام شناخته می شد، گفت: اسلام نیز به این رسم ادامه و ماه رجب را ماه حرام قرار داد به طوری که در این ماه هیچ جنگ و دعوایی صورت نمی گرفت حتی اگر فردی قاتل پدر خود را می دید، از جنگیدن و نزاع با وی خودداری می‌کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بر اساس روایات، ماه رجب ماه اهل بیت علیهم السلام و ولایت است، گفت: این ماه بستر و فرصت مناسبی برای آماده شدن جهت مهمانی خداوند در ماه رمضان است.

 

وی اضافه کرد: زمانی که انسان به یک مهمانی بزرگ دعوت می‌شود از مدت‌ها قبل لباس مناسب فراهم می کند و تمام شرایط و ملزومات لازم را آماده سازی می کند تا در زمان حضور در مجلس مهمانی؛ موجب رنجش خاطر صاحبخانه نشود، حال تصور کنید که بناست به مهمانی خداوند برویم تا بتوانیم مقامات معنوی بالایی را دریافت کنیم لذا باید زمینه لازم را فراهم کنیم که ماه رجب بستر مناسب برای این آماده سازی است.

 

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه نخستین گام برای این آماده سازی توبه است، تصریح کرد: ماه رجب مقدمه‌ای برای ماه شعبان و در نهایت ماه مبارک رمضان است که انسان می تواند با توبه، عبادت و شب زنده داری و به ویژه توسل به اهل بیت علیه السلام زمینه را برای دریافت معنویت در ماه رمضان فراهم کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که «این رجبیون؟» خطاب به چه افرادی است؟، تصریح کرد: در روایت آمده است که خداوند در روز قیامت ندا می‌دهد، «این رجبیون؛ اهل ماه رجب کجا هستند» و این ندا اختصاص به افرادی دارد که از فرصت ماه رجب استفاده می کنند و به بندگی خداوند می پردازند.

 

 وی ابراز کرد: افرادی که در ماه رجب به خودسازی لازم رسیده اند، در روز قیامت با این ندای خداوند پاداش خود را دریافت می کند که این مهم نشان می دهد ماه رجب دارای امتیاز و ویژگی های خاص است.

 

حجت الاسلام میرباقری اضافه کرد: برخی این سوال را مطرح می کنند که بنا دارم نماز شب بخوانم اما امکانش را ندارم یا بنا دارم اخلاق نیکو داشته باشم اما مقدور نیست در پاسخ باید گفت برای تحقق این امور دو راه وجود دارد، یکی تمرین کردن است یعنی اگر فردی به دنبال حضور قلب در نماز است، پیش از نماز دقایقی را باید تفکر کند که بنا دارد با چه کسی در نماز صحبت کند آن زمان تمرکزش بالا خواهد رفت و با تمرین های بیشتر خواهد توانست به نمازی با حضور قلب بالا بخواند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دومین راهکار توسل به خداوند و ائمه اطهار علیه السلام است، گفت: بدانیم هیچ اموری بدون اذن خداوند محقق نمی شود اینکه انسان تصور کند من نماز شب می خوانم یا اخلاق خوبی دارم بدون اذن خداوند طرد می شود لذا باید در تمام اوقات زندگی خیر و برکات را از خداوند بخواهیم و راه رسیدن به خدا نیز توسل به اهل بیت علیهم السلام است.

 

وی با بیان این که در دعای ندبه می‌خوانیم امام چهره خداوند است، تصریح کرد: تمام علم، قدرت و... خداوند در امام متجلی شده است و حتی خود خداوند نیز فرموده است که به اهل بیت علیه السلام متوسل شوید.

 

حجت الاسلام میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: ماه رجب به جهت وجود مناسبت های مختلف در زمینه شادی اهل بیت علیه السلام، بهترین زمان ممکن برای توسل به این خاندان پر عظمت است و همچنین فرصت مناسبی برای تمرین خوبی ها است تا بتوانیم با نهادینه کردن آنها در سبک زندگی خود، فیوضات متعالی را در ماه مهمانی خداوند کسب کنیم.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین