عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
آیت الله میرباقری تشریح کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: روزی در جهان، قدرتمند به کسی گفته می شد که دارای قدرت تکنولوژی و توان نظامی برتر بود اما امام راحل مفهوم قدرت را تغییر داد و قدرت نرمی را ایجاد کرد که امروز به غرب نفوذ کرده است و تبدیل به رقیبی جدی برای تمدن غرب شده است.
عقیق:آیت‌الله «سید محمدمهدی میرباقری» دیروز (سه شنبه، ۲۱ اسفند)، در برنامه «آینده ایران» شبکه 4 سیما به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب در میان اسناد راهبردی تدوین شده از سوی روحانیت شیعه جزء انگشت‌شمارها به حساب می‌آید به این معنا که این بیانیه قابل مقایسه با اسناد دیگر همچون رساله تحریم مشروطه شیخ فضل الله نیست زیرا حوزه آنها در راهبری ملی بود و این بیانیه، ویژه راهبری انقلاب به عنوان حقیقتی تاثیرگذار در جهان است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بسیاری از بحران های جامعه ناشی از فقدان و انتخاب استراتژی است، تصریح کرد: امیدواریم این بیانیه شکاف تمدنی میان اسلام و غرب را بپوشاند و مانع رفتارهای زیگزاگی دولت‌ها شود.

 

میرباقری با بیان اینکه این بیانیه نشأت گرفته از جنگ روانی دشمن که بحران‌ها را نمایان، دشمن را بزرگ و انقلاب را ضعیف جلوه می‌دهد، نیست، گفت: این بیانیه مستقل از جنگ روانی دشمن و فعال در برابر آن حرکت می کند و راه مقابله با این جنگ را نشان می دهد و در آن به گذشته افتخار می شود و امید به آینده موج می زند که این روش باید مدل عملیاتی همگان باشد.

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه خطای محاسباتی در این بیانیه وجود ندارد، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه می فرمایند: «جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه‌ی راه‌حل‌ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر میشود، امّا منشأ آن، کانونهای فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء می شود.»

 

وی اضافه کرد: این بیانیه به یک معنا ساختارشکنانه و اعلام جهاد رهبری به جوانان برای ایجاد تمدن نوین است و در آن مطرح شده است که ساختارهای سنتی دیگر پاسخگو نیستند.

 

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه مخاطب ویژه این بیانیه جوانان هستند و در آن امید ویژه ای به جوانان برای رساندن آن به هدف و نتایجش وجود دارد، افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه های دیگر خود عموماً مسئولین و دولت ها را خطاب می کردند اما این بار به صورت ویژه جوانان را مخاطب قرار دادند.

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: این بیانیه شاخص‌های دقیقی برای ارزیابی وضعیت موجود انقلاب دستاوردها و راهبردهای آن در اختیار قرار داده است تا بتوانیم پیشرفت های انقلاب را بررسی کنیم.

 

وی اضافه کرد: یکی از بخش‌های این بیانیه تبیین مقیاس های انقلاب برای ارزیابی دستاوردها و تلاش هاست طبیعتا هدف انقلاب در عرصه اجتماعی تنها به کنار زدن نظام شاهنشاهی خلاصه نمی‌شود زیرا عمر این تلاش چند ساله است یا مقیاس آن در استکبار  ستیزی خروج از سلطه استعمار خارجی نیست که عمر این تلاش‌ها نیز چند ساله است.

 

میرباقری اضافه کرد: بدیل انقلاب اسلامی، انقلاب کبیر فرانسه یا روسیه نیست بلکه انقلاب اسلامی بزرگتر و فراتر از آنها است و باید آن را با رسانس مقایسه کرد.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: سیاست خارجی رنسانس از آغاز تئوریک بود که از غرب جغرافیایی به مناطق دیگر رسوخ کرد و هدف آن یک انقلاب تکنیکال برای انتقال دانش و تکنولوژی نبود بلکه انتقال ایدئولوژی بود.

 

وی ادامه داد: اگر فردی تصور کنند تمدن رقیب فاقد پرستش است، اشتباهی بزرگ است آنها به دنبال پرستش ماده هستند و هدف ما پرستش الهی است به طور مثال در رنسانس می گفتند برای رسیدن به تمدن و پیشرفت باید از دین فاصله گرفت که در پی آن دو اردوگاه مارکسیست و سرمایه داری شکل گرفت که بنیان هر دوی آنها نیز یک نظر بود اما مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.»

 

آیت الله میرباقری تاکید کرد: شعار و پرچم انقلاب اسلامی در مقابل شعار و پرچم رنسانس قرار دارد بنابراین نباید انقلاب را با مالزی، ترکیه، قطر، ژاپن، آلمان و حتی انقلاب کبیر فرانسه مقایسه کرد و تنها باید آن را با رنسانس مورد قیاس قرار داد.

 

وی تصریح کرد: در این بیانیه مقیاس های جدیدی برای بررسی وضعیت حال و آینده انقلاب مطرح شده است که مقام معظم رهبری آن را عصر جدید می دانند که باید به تمدن اسلامی و ظهور امام زمان (عج) منتهی شود.

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه شعارهای انقلاب اسلامی کهنه نمی‌شود، گفت: آزادی، استقلال و امنیت از جمله شعارهای انقلاب اسلامی بود که امروز با گذشت چهل سال کهنه نشده است و باید بدانیم که انقلاب اسلامی مفهوم قدرت را در جهان تغییر داد.

 

وی اضافه کرد: روزی در جهان قدرتمند به کسی گفته می شد که دارای قدرت تکنولوژی و توان نظامی برتر بود اما امام مفهوم قدرت را تغییر داد و قدرت نرمی را ایجاد کرد که امروز به غرب نفوذ کرده و تبدیل به رقیبی جدی برای تمدن غرب شده است.

 

آیت الله میرباقری با بیان اینکه در این بیانیه انقلاب اسلامی عامل فروپاشی کمونیست معرفی شده است، گفت: انقلاب اسلامی راه جدیدی را روبروی بشریت قرار داد لذا دشمنان نیز باید برای مقابله در همین سطح تلاش کنند چنان که در این بیانیه آمده است: «چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند. اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ی انقلاب و چهل دهه‌ی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست‌وپنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش میرود.»

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در این بیانیه آمده است: «آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند ایرانی خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی و ملّت ایران فائق آید، امروز برای مقابله‌ی سیاسی و امنیّتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب میبیند و البتّه باز هم در رویارویی، شکست میخورد. ایران به برکت انقلاب، اکنون در جایگاهی متعالی و شایسته‌ی ملّت ایران در چشم جهانیان و عبورکرده از بسی گردنه‌های دشوار در مسائل اساسی خویش است.»

 

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا روزی گفت که سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله خواهد کرد؛ ۲۰۰۳ به عراق و در نهایت سال ۲۰۰۵ ایران را فتح می کند که این آرزو و هدف شکست خورد امروز با گذشت ۱۸ سال از این حمله‌ها آنها ضعیف شدند و ما قوی تر شدیم.

 

آیت الله میرباقری  تاکید کرد: در این بیانیه آمده است: «صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه.»

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شاخص های توسعه ای و کلانی بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: در این بیانیه آمده است که مقیاس کلان امنیت و تمامیت ارضی توسط انقلاب اسلامی تثبیت شده است یعنی آن دورانی که غرب اراده می‌کرد و کشوری را فتح می کرد، گذشته است و امروز علیرغم اینکه چندین نقشه مختلف برای تجزیه خاورمیانه کشیدند،نتوانستند موفقیتی را کسب کند.

 

وی شاخص شهادت طلبی و بصیرت را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: قبل از انقلاب شهید مفهومی در صدر اسلام بود اما امام به تعبیری آن را کوچه و بازاری کرد که زمان پذیرش قطعنامه نیز فرمودند خدایا باب شهادت را بر روی ما نبند.

 

آیت الله میرباقری در پایان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را نمایان کردن مرز اسلام آمریکایی و انقلابی در جهان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: امروز کاملاً میان جبهه مقاومت با جبهه کوره داعش و توسعه گرها تفاوت و تمایزی ملموس وجود دارد و مرز میان قرائت کور، خشن و سازشگر از اسلام با قرائت اسلام ناب و حکیمانه مشخص شده است که این دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در آینده بیش از پیش تاثیر گذار خواهد بود.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین