عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
گفت و گوی عقیق با حاج محمدرضا بذری درباره حال و هوای مداحی اش در حضور رهبر انقلاب
بعد از مطلع شدن از موضوع حال استرس و اضطراب سنگینی داشتم . از طرفی مداحی در محضر حضرت آقا و از طرفی حضور اساتید و پیر غلامان عرصه ستایشگری واقعا اجرا را در ذهنم سخت جلوه می داد.
عقیق: دیدار سالیانه مداحان و ذاکران اهل بیت علهیم السلام در سالروز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شد . امسال نیز تعدادی از ذاکرین که برای اجرای برنامه در حسینیه امام خمینی ره انتخاب شده بودند  از مدت ها قبل از برگزاری مراسم تمام تلاش خود را کردند تا با انتخاب شعر پر محتوی و تاثیر گذار اجرای مناسبی درحضور رهبر انقلاب و مداحان حاضر در مراسم داشته باشند.
حاج محمد رضا بذری مداح هیئت یا فاطمه الزهرا (س) شهر بابل از مداحانی بود که در دیدار امسال مداحی ویژه و مانداگاری داشت.
چند روزی پس از دیدار ذاکرین اهل بیت با رهبر معظم انقلاب گفت و گویی با این مداح خطه شمال کشور درباره حال و هوای آن روز داشتیم که در ادامه می خوانید:

به عنوان مقدمه می خواهیم بدانیم ساعت و لحظه ای که با خبر شدید برای مدیحه سرایی در حسینیه امام خمینی دعوت شدید؛ چه حس و حالی داشتید؟


عصر یکی از روزهای ایام فاطمیه در میبد یزد مراسم داشتم که طی تماسی از طرف مجموعه هیات رزمندگان به خبر دادهشد یکی از مداحان مراسم ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها در محضر رهبر انقلاب هستم. از شنیدن این خبر و این که توفیق شامل حالم شد خدا را شکر کردم.

این چندمین بار بود که در حضور رهبر انقلاب مداحی می کردید؟

برای اولین بار بود که این افتخار نصیب بنده شد که در محضر مقام عظمای ولایت به ستایشگری اهلبیت بپردازم البته سال گذشته در مراسم دیدار رهبرانقلاب با دانشجویان و دانش آموزان به مناسبت ۱۳ آبان و قبل از ایام اربعین از طرف بیت مقام معظم رهبری جهت اجرای مراسم و مداحی دعوت شده  بودم که  حضرت آقا بعد از اجرای مراسم بنده جهت ایراد بیاناتشان تشریف آوردند.

مداحی در محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چه حال و هوایی داشت؟

به واقع بعد از مطلع شدن از  موضوع حال استرس و اضطراب سنگینی داشتم . از طرفی مداحی در محضر حضرت آقا و از طرفی حضور اساتید و پیر غلامان عرصه ستایشگری واقعا اجرا را در ذهنم سخت جلوه می داد.
البته در این اثنا با استاد میرزا محمدی هم مشورت کردم که ایشان گفتند نگران نباش چون وجود خود حضرت آقا باعث سکینه قلبی هست و واقعا هم همینطور بود.
از همان اول هم آرامشی به من دست داد که راحت تر از آن چه فکر میکردم توانستم عرض ادب کنم.
اینکه در محضر نایب حضرت حجت العصر(عج) توفیق نوکری داشته باشید و ایشان نظاره گر اجرا باشند و در عین حال توجه کامل و دقت به اجرای شما داشته باشند حال و هوایی دارد که اصلا قابل توصیف نیست . فقط و فقط لطف خدا بود .

اشعاری که خواندید ، سروده چه کسی بود؟

شعر از برادر عزیزم آقا مجید تال بود که خود ایشان هم آن روز اجرای بسیار فاخری داشتند.


پس از آن مداحی پرشور ، زمانی که خدمت حضرت آقا رسیدید، به آقا چه گفتید ؟  ایشان چه نکته یا نکاتی فرمودند؟

خدمت حضرت آقا که رسیدم اول فرمودن شعر از چه کسی  بود که جواب دادم بعد فرمودند به نظرم بخشی که خواندی
"رهبر به دست ، پرچم ایران گرفته است”  بشود  "دنیا به دست پرچم ایران گرفته است”  بهتراست.
دقت نظر ایشان برایم خیلی جالب بود . شعر با این تغییری که فرمودن جامع تر شد.
بعدش هم سلام جمع زیادی از دوستان  را خدمتشان رساندم و درخواست کردم برا من و خانواده ام دعا کنند.

مراسم دیدار سالیانه مادحین و اهالی هیئت های مذهبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین ستایشگری در محضر ایشان، چه تاثیراتی در بین خواص و عموم مردم دارد؟

اینکه نزدیک چهار دهه مادحین و شعرا به برکت میلاد حضرت صدیقه با حضرت آقا دیدار دارند ، نشان از اهمیت این جایگاه والای نوکری اهل بیت علیهم السلام  دارد و اینکه واقعا ایشان نسبت به این جایگاه حساسیت دارند.
هرسال هم نکات نو و تازه ای را توصیه می کنند و متذکر می شوند. انحرافات را بیان می کنند ،  ظرائف وادی نوکری را تببین می کنند . وقتی این نکات که بیان می شود  تاثیرش در عوام و خواص جلوه می کند بیانات ایشان سند راهبردی برای مادحین و شعرا در راستای نوکری مطلوب و مقبول است.

به نظر شما، چقدر مطالبات و منویات رهبری در خصوص مداحان و بانیان هیئت های مذهبی و نیز شعر و شاعران آیینی محقق شده است؟ 

حضرت آقا بنا را بر این گذاشته اند که نکات و بعضا انحرافات را پدرانه بیان کنند و همینطور هم هست.
یقینا مجموعه هایی که در خط انقلاب و رهبری هستن تمام تلاششان را می کنند که به این نکات جامه عمل بپوشانند اما خب قبول دارم کم کاری هم هست .
به حمدالله محافل انقلابی و جوان محور زیادی در استانهای مختلف کشور شکل گرفته که خیلی خوب و تشکیلاتی دارند فعالیت می کنند.
مداحان و شاعران جوان و انقلابی و  با انگیزه و باسواد زیادی به برکت انقلاب رشد کردند و این به نظرم علاوه بر عنایت اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین به خاطر توجه ویژه رهبری گرانقدر ماست.


امروز هیئت های مذهبی با چه آفات و آسیب هایی مورد تهاجم و تهدید مواجه هستند؟

جوابش خیلی مطول است  اما اجمالا  آفاتی که به نظرم مهم است ، اولا جدایی هیات ها از روحانیت  و بالعکس جدایی روحانیت از هیات هاست.
مخاطب های بسیار زیاد و مستعدی در هیات ها وجود دارند .  جوانانی که عاشق کار فرهنگی هستند اما وجود یک روحانی هیئتی لازم است تا مدیریت کند اما خیلی تعداد این عزیزان خیلی کم است.
یک روحانی کار بلد و دلسوز می تواند در مجموعه فرهنگی جلوی انحرافات را بگیرد  و از نزدیک پای درد دل جوانان بشیند و مشکلات را حل کند.
ثانیا موضوع شیوه عزاداری بعضی از هیئت هاست که حضرت آقا فرمودند قدر این نعمت را دانستن این نیست که یک بال و پایین وبپرند و لخت شوند و نفهمند که چه می گویند.
ما درقبال این مقدار زمانی که مردم به جلسه ای که ما مداحش هستیم اختصاص می دهند در دنیا و آخرت مسئولیم . جوان باید دست پراز جلسات بیرون برود و این متاسفانه برایش برنامه ریزی نشده است.
ثالثا شخص و محور بودن و تشکیلاتی عمل نکردن هیات هاست.  این آسیب بسیار بزرگی است و اجازه نمی دهد جوان آزادی عمل داشته باشد و از ایده و فکرش استفاده بشود.
رابعا ورود نپخته خیلی هیئت ها به مسایل سیاسی و اجتماعی آفت مهمی است. هیئت سکولار نداریم از آن طرف هیئت جناحی و سیاست زده هم وجودش ضرر است.  
هیئت ها باید در امور اجتماعی و سیاسی و آگاهی بخشی سیاسی با ظرافت کار کنند . بیان آرمانهای اتقلاب و مطالبه منویات رهبری جایش در هیئت هاست . هیئتی ها باید آگاه به مسایل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
2
هم شعرزیبا بود هم صداشون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
0
2
بسیار عالی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین