عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
راهنمای کتاب اندیشه/
کتاب «خطبه فدکیه؛ مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» نوشتۀ حجت الاسلام میرباقری کتابی است که از طریق تفسیر آیات متذکر شأن و مقام ولایی حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) شده است.
عقیق:پیرامون خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام‌الله علیها شروح و تعلیقات متعددی نگاشته شده است. عموم شروح موجود به شرح جمله به جمله و لفظ به لفظ خطبه و یا به زمینه‌های تاریخی ایراد خطبه پرداخته‌اند. علاوه بر زمینه تاریخی که به درستی مقدمه لازمی است برای فهم مفاد خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) فهم مقام نوری و شأن ولایی ایشان، به عنوان ام‌الائمه و ریشه اولیاء چیزی است که کمتر به عنوان مقدمه لازم برای درک این خطبه ملاحظه شده است.

کتاب «خطبه فدکیه؛ مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» اثری است از حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، که در آن بر لزوم شناخت مقام ولایی حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عنوان مقام صادر کننده این خطبه تاکید شده است. در واقع در این اثر کنش سیاسی حضرت در دفاع از جبهه حق، به عنوان یکی از ظهورات مقام نوری و مقام ولائی حضرت مورد طرح و بحث قرار گرفته است. برای توضیح این مطلب و نقش اساسی ایشان در سراسر تاریخ مقابله جبهه حق و باطل، صاحب اثر در موارد متعددی به آیات قرآن اشاره کرده است، و از طریق تفسیر آیات متذکر شأن و مقام حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) شده است.

از ویژگی‌های ممتاز این کتاب، استفاده فراوان و دقیق از روایات و احادیث شیعی است. از این رو مطالعه این کتاب ، خواننده را با کلیت فضای روایی شیعه در خصوص مقام ولایت و بخصوص با جایگاه حضرت زهرا سلام‌الله علیها به نزد ائمه علیهم‌السلام آشنا می‌کند. ایشان از پس توضیح جایگاه والای حضرت زهرا، اهمیت خطبه فدکیه را نشان می‌دهند.

در اوائل کتاب چنین می‌خوانیم:
«[اگر متوجه شوید که] حضرت شخصیتی فراتاریخی و مهیمن بر تاریخ است و قطب درگیری تاریخی حق و باطل است که با بلاء خودش و هدایت خودش، کل تاریخ را به سمت خدای متعال هدایت کرده است؛ یعنی موضوع درگیری، منافع خاص اقتصادی در سال یازدهم هجری نیست، بلکه موضوع درگیری حضرت، کل جریان باطل است. ، بعد هم عواملی را که در این درگیری تاریخی دخیل‌اند، به حساب آوردید، در این صورت، خطبه به گونه دیگری معنا می‌شود.» - ص۲۱

کتاب «خطبه فدکیه؛ مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» با قیمت ۹۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۶ توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی وارد بازار کتاب شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین