عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
مفسر قرآن کریم:
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه قرآن کریم علمی بی نهایت است، گفت: امام علی(ع) نخستین مفسر قرآن کریم بعد از رحلت رسول خدا بودند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین «حاج شیخ حسین انصاریان» شب گذشته در مسجد جامع غدیر تهران با اشاره به دو خطبه حضرت زهرا(س) گفت: صدیقه کبری با خطبه‌ای که در مسجد خواندند درس‌های وزین و سازنده‌ای را به امت اسلامی ارائه کردند.


وی افزود: حضرت زهرا(س) در این خطبه ضمن بیانات خویش به انحرافات شدید اکثریت امت بعد از درگذشت پیامبر اسلام اشاره داشتند؛ از اوایل سخنرانی حضرت چنین استفاده می‌شود که علت فرورفتن اکثر امت در لجن‌زار گمراهی، ضلالت و ظلمات سنگین که مانع رسیدن فیوضات الهیه به انسان می‌شود ترک واجبات و انجام منکرات است.


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بابیان اینکه گفتار حضرت بیانگر دریای بی‌ساحلی از علم لدنی و الهامی است، تصریح کرد: روح پاک می‌تواند به محبوب متصل شده و الهامات الهیه را دریافت کند و به کار ببندد؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما همه وظایف و مسؤولیت‌های مخلوقات عالم هستی را در عالم بالا و پایین وحی کردیم؛ این کلام الهی بیانگر وجود هوش و گوش مخلوقات عالم هستی است.


مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) بعد از رحلت پیامبر نخستین کسی بود که تفسیر قرآن گفتند، اظهار داشت: ایشان بعد از 25 سال خانه‌نشینی فرصتی یافتند تا برخی مطالب را در قالب خطبه، کلمات قصار و بیانات مطرح کنند و به تفسر قرآن کریم بپردازند؛ حضرت قریب به یازده هزار کلمات قصار دارند.


وی ادامه داد: در این چهار سال که امام علی(ع) فرصت یافتند علوم خود را بیان کنند چهار جنگ به حضرت تحمیل کردند، یکی از شاگردان تفسیر ایشان عبدالله عباس بود، او از امام تفسیر قرآن را یاد گرفت و در پاسخ کسی که از او پرسید آیا امروز علم تو علی نسبت به قرآن یکسان شده است یا خیر؟ گفت: علی علمش هفت‌دریا و من تنها قطره‌ای از آن هفت‌دریا برداشته‌ام؛ این کلام بیانگر فراوانی و عظمت علم حضرت است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان بابیان اینکه حقایق قرآن کریم بی‌نهایت است، عنوان داشت: انسان به‌اندازه ظرفت خود می‌تواند به آن حقایق دست یابد. روح امام علی(ع) به‌قدری پاک بوده که بدن ایشان در زمین و روح حضرت در ملکوت بودند و آن روح از عالم اعلی به بدن فرمان خوردن و خوابیدن می‌داد. اگر بحث هدایت انسان نبود خداوند اهل‌بیت(ع) را به زمین گسیل نمی‌داشت.


مفسر قرآن کریم افزود: امت اسلام بعد از رحلت رسول خدا به خاطر شستشوی مغزی که بنی‌امیه انجام داده بود و به مردم چنین القاء کرده بود که حضرت علی(ع) اهل نماز و دین نیست برای همین بعد از شهادت اهل شام گفتند مگر علی اهل نماز و مسجد بوده که شهید شده است. پیامبر اسلام در دوران حیات خویش ترسیدند که حقایق وجودی امام علی(ع) را برای مردم آشکار کنند از همین رو فرمودند: می‌ترسم از اینکه تو را به مردم معرفی کنم و بعد از مرگ من امت به‌جای خداوند تو را بپرستند.


وی ادامه داد: اگر انسان به خداوند اتصال نداشته باشد و از اهل ذکر تبعیت نکند نمی‌تواند حقایق هستی را درک کند، هیچ واجبی نباید از انسان ترک شود و هیچ گناه باطنی و ظاهری نباید از انسان سر بزند و رذایل باید از انسان دور باشند تا فیوضات الهی شامل انسان شود. خداوند منشأ همه خیرات است و در خیر خود بخل ندارد و اگر وجود انسان آینه شود خداوند همه خیراتش را در آن آینه منعکس می‌کند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین