عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۷۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
«روزنامه عاشورا» اثری است که تلاش دارد با نگاهی دقیق‌تر به تاریخ عاشورا، به برخی از ابهامات در این زمینه پاسخ دهد. این اثر با ترجمه جویا جهانبخش روانه بازار کتاب شده است.
عقیق:«یوم الطف» با ترجمه جویا جهانبخش، پژوهشگر، با عنوان «روزنامه عاشورا» روانه بازار کتاب شد.آیت‌الله هادی نجفی زمانی این کتاب را نوشت که تنها 28 سال سن داشت. او در این اثر سعی کرده تا به موضوعات جدیدی در زمینه قیام عاشورا و رخدادهای آن روز مهم بپردازد. 

ترجمه جهانبخش از این اثر نیز صرفاً محدود به ترجمه واژگان نبوده و مترجم نیز تلاش کرده تا با تحقیق، به تبیین حقایق تاریخی و برخی از نقاط مبهم در زمینه قیام عاشورا بپردازد؛ از این جهت «روزنامه عاشورا» را می‌توان از جمله آثار معدودی در زمینه قیام اباعبدالله الحسین(ع) برشمرد که به بیان کلیات اکتفا نکرده و مسائل جزئی‌تر را نیز در نظر داشته است.

در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: گذشتگان ما، دفتر یادداشت‌ها و گزارش‌های روزانه را و هر دفتری را که رخدادهای روز در آن ثبت می‌شد، «روزنامه» می‌نامیدند.


«روزنامه عاشورا» گزارش رخدادهای روز عاشوراست بر بنیاد منابع و مآخذ تاریخی و روایی و ادبی گوناگون و اغلب بسیار کهن. در این کتاب، کوششی بسزا رفته است تا در کنار گردآوری نقل‌ها، به نقد و عیارسنجی آنها نیز عنایت شود. خواست مؤلف و ترجمان این بوده است که خواننده از رهگذر کتاب حاضر، هم تصور به‌نسبت روشنی از رخدادهای روز عاشورا بیابد و هم مجموعه‌ای از نصوص و گفتاوردهای منابع اصلی و اصیل را پیش رو داشته باشد که زمینه‌ساز تأملات و تحقیقات بیشتر در این موضوع خواهد بود.

این کتاب در پنج فصل و یک خاتمه در 568 صفحه تدوین یافته و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به قیمت 45 هزار تومان منتشر شده است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین