عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
پایتخت و مسجد تراز انقلاب اسلامی/
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: اینکه عده‌ای در مسجد بر اساس ذهنیت انتزاعی خودشان درباره نیازسنجی مردم نتیجه بگیرند و به تببین علل نیامدن مردم به مسجد بپردازند و به برنامه‌ریزی بپردازند. این برنامه‌ریزی مؤثر واقع نمی‌شود.
عقیق: حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده روز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه به سمت رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد منصوب شد. فارس به همین مناسبت بر آن شده است تا در سلسله گفت‌وگوهایی به بررسی راهکارهای «تحقق مسجد تراز انقلاب اسلامی» بپردازیم که چهارمین گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام ارزانی: ضرورت استفاده از روش‌های علمی برای جذب کودکان به مسجد/ نیازسنجی مردم محلات در اولویت قرار گیرد

 حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گفت وگو با خبرنگار مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با بیان اینکه مسجد یک جایگاه بسیار ارزشمند، حیاتی، کلیدی و سرنوشت‌ساز برای نظام اسلامی است، ابراز داشت: همان طور که حضرت امام (ره) فرمود: مسجد سنگر است. این جمله حضرت امام (ره) مربوط به قبل از انقلاب یا زمان جنگ نیست، بلکه مربوط به تمام دوران است.

وی افزود: برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی باید همان رویکردی که درباره تقویت مسجد در اوایل انقلاب را داشتیم، ادامه دهیم. در این راستا نوع نگاه و بینش خود افراد، نهادها و مسئولان نسبت به مسجد مهم است. اما به عنوان اصل به این مسأله نگاه نمی‌کنیم. اگر این دغدغه اصلی در حوزه تفکری نباشد، به طور طبیعی اتفاقی هم بر آن مترتب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام ارزانی دومین عامل تقویت مسجد را به حوزه رفتار مرتبط دانست و اظهار داشت: اینکه چه مدل‌‌ها و الگوهایی برای این ظرفیت بسیار عظیم می‌توان استفاده کرد. در حوزه تبدیل کردن به رفتار معتقد هستم از الگوهای نوینی که در این عرصه است، استفاده کنیم. به طور مثال شناخت درستی از مردم محلات که مسجد در آن واقع شده است، به دست آوریم.

وی ادامه داد: ممکن است الگویی در یک مسجدی در محله سعادت‌آباد تهران جواب دهد، اما این الگو در مسجد دیگر در  جنوب شرق تهران یا منطقه ۲۰ تهران جواب ندهد. حال چگونه می‌توان این الگوها را شناخت. اینکه شناسایی نیاز و ذائقه مردم، روش‌مند باشد. اینکه عده‌ای در مسجد بر اساس ذهنیت انتزاعی خودشان درباره نیازسنجی مردم نتیجه بگیرند و به تببین علل نیامدن مردم به مسجد بپردازند و به برنامه‌ریزی بپردازند. این برنامه‌ریزی مؤثر واقع نمی‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور تصریح کرد: معتقد هستم که علم قدرت‌آوری می‌کند، ما علم جامعه‌شناسی داریم و اگر می‌خواهیم انتظار حضور مردم در مسجد داشته باشیم. باید ببینیم مجاوران مسجد چه تفکری دارند و برای چه به مسجد نمی‌آیند؟ آیا مسجد خوب خودش را عرضه نکرده است؟ آیا به امام جماعت، بچه‌های مسجد و یا عوامل دیگر مرتبط است. این مسائل را باید از خود مردم محل پرسید.

 نیازسنجی و ذائقه شناسی درست می‌تواند به حضور بیشتر مردم در مسجد منجر شود

وی افزود: یک نیازسنجی و ذائقه شناسی درست می‌تواند به حضور بیشتر مردم در مسجد منجر شود. طبیعتاً چون برای ذائقه مردم و نیاز آن ها برنامه‌ریزی نکردیم، این حضور کم‌رنگ می‌شود. البته باید به این نکته توجه کنیم که چقدر دغدغه مردم و مسئولان «مسجد» است. وقتی این دغدغه نباشد، تبدیل به الگو و عمل هم نخواهد شد.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به ابلاغ اساسنامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جذب کودکان، نوجوانان و جوانان با استفاده از قالب فرهنگ و هنر وظیفه اصلی ما است. به این معنا که در قالب هنر در ۱۰ حوزه مختلف (سرود، نواهای انقلابی، هنرهای تجسمی(خوشنویسی، عکس و ...)، فیلم، سینمای جوان، کتابخوانی و غیره به جذب قشر جوان به مسجد پرداخته‌ایم و در همین راستا در افق ۱۴۱۴ مسجد، نمادی هستیم خانواده محور و مسجد پایه.

وی با اشاره به حضور فعالان  مسجدی در فضای مجازی ادامه داد: غالباً فضای مجازی را تهدید می‌بینیم که این نگاه، نگاه آسیب است. اما می‌توان از فضای مجازی به عنوان یک فرصت بی‌بدیل استفاده کرد که این امر را در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با توجه به بیانات رهبر انقلاب دنبال می‌کنیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین