عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
امیر عباسی:‌
مداح جوان کشورمان معتقد است که دشمن برای جدایی‌انداختن بین هیات‌های مذهبی و جریان انقلاب اسلامی هزینه‌های زیادی کرده و در برخی موارد نیز به موفقیت رسیده است.
عقیق:هیات‌های مذهبی و مداحان، اشاعه‌دهنده فرهنگ دینی و انقلابی در سراسر کشور هستند و نقش بی‌بدیل آنها در جریان انقلاب اسلامی بر هیچ‌کس پوشیده نیست چرا که این قشر در تهییج و بسیج افکار عمومی بر ضد دسیسه‌های دشمنان و طاغوتیان زمانه، به‌خوبی نقش‌آفرینی کردند. مداحان با گره‌زدن آموزه‌ها و باورهای دینی و همچنین یادآوری اعتقادات مذهبی و حماسی، نقش بیداری مردم را در طول انقلاب ایفا کردند و در طول چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز همراه با نظام و رهبری در مبارزه با دشمن و آگاه‌سازی مردم نقش تاثیرگذاری را بر عهده داشتند.

امیر عباسی مداح اهل‌بیت(ع) در گفتگو با تسنیم از نقش هیات‌های مذهبی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و اثرگذاری آنها در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان در طول 40 سال انقلاب اسلامی و همچنین بررسی عملکرد مداحان سخن می‌گوید.

هیات‌ها با جریان‌ انقلاب اسلامی همسو هستند

* هیات‌های مذهبی و به‌ویژه مداحان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی چه نقشی داشتند؟ 

هیات‌هایی که روحیه بی‌تفاوتی نداشتند قطعاً در شکل‌گیری جریان انقلاب خیلی موثر بودند. همان جملاتی که حضرت آقا درباره هیات سکولار دارند در همان زمان نیز به شکل دیگری وجود داشت. هنوز هم نوحه‌هایی که از زمان گذشته پخش می‌شود، آدم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشخص می‌شود نوحه‌ها و اشعار در شکل‌گیری حماسه‌ها خیلی تاثیر داشته‌اند. این روند به تدریج تکامل یافت تا اینکه به اینجا رسیده است که دشمن هم که فهمیده است که هیات‌ها خیلی برای موجودیت آنها خطرناک هستند. خیلی هزینه کردند تا راه هیات‌ها را از جریان انقلاب دور کنند و تاحدودی نیز موفق شدند امّا اگر بخواهیم برآیند و نتیجه وضعیت موجود را بررسی کنیم؛ می‌توان گفت که جریان هیات‌ها با جریان انقلاب اسلامی همسو است و این جای شکر دارد.


ضرورت ارائه خدمات اجتماعی در هیات‌های مذهبی

* اگر بخواهیم عملکرد هیات‌های مذهبی را از جنبه‌های کمی و کیفی با پیش از انقلاب مورد بررسی قرار دهیم. به نظر شما نمره‌ی قابل قبولی دریافت می‌کنند؟

هیاتی‌ها باید بدانند که اگر انقلاب اسلامی ظهور پیدا نمی‌کرد، همانند امروز جریان هیات‌های مذهبی محکم و راسخ نبودند. من در جایگاهی نیستم که بخواهم به هیات‌ها نمره دهم امّا معتقدم هیات‌ها می‌توانند بیشتر از این برای جامعه موثر باشند. هیات‌‌ها باید به جایی برسند که اولاً مساجد را تحت تاثیر قرار ندهد و جایگاه مسجدی که به تعبیر امام خمینی(ره) سنگر اسلام است، حفظ شود. در گام دوم ایجاب می‌کند که هیات در جریانات اجتماعی ورود کند و مردم از وجود یک هیات در محله‌شان لذت ببرند و اگر زمانی به مشکلی برخورد کردند به هیات مراجعه کنند تا مشکلاتشان را آنجا حل کنند. نباید هیات‌ها محدود به عزاداری‌ شوند. البته عزاداری رکن هیات است امّا منظورم این است که در کنار آن، خدمات اجتماعی و کمک، هم‌یاری محله‌محور با اجرای طرح‌ها و ایده‌های خدماتی در دستور کار هیات‌ها قرار گیرد. در یک جمله می‌گویم هیات‌ها می‌توانند از اینکه هستند، بهتر شوند و به نقطه مطلوب برسند.


انعکاس مشکلات مردم به جامعه

* مداحان و هیات‌های مذهبی تا چه میزان می‌توانند در رشد اخلاقی جامعه موثر باشند؟ آیا حد و مرزی برای ورود آنها به موضوعات و مسائل مختلف وجود دارد؟

یک موقع است که من (امیر عباسی) شخصیت حقیقی هستم که تکلیفم مشخص است امّا زمانی که پشت میکروفن و بلندگو قرار می‌گیرم باید زبان جامعه‌ام باشم. باید به فکر محرومان و مستضعفان باشم. یقین دارم که یکی از آن مطالباتی رهبر انقلاب این است که نسبت به جامعه و مردم بی‌تفاوت نباشیم. البته قرار نیست سیاست‌زده شویم امّا باید در مسائل اصلی و ریشه‌ای ورود کنیم و نظر بدهیم. باید برداشتی که از بیانات رهبری داریم را بازگو کنیم. اینکه من فقط روضه بخوانم که وظیفه‌ام را به درستی انجام نداده‌ام. من در این مکتب یاد گرفته‌ام که در بحث‌های و موضوعات مختلف حرف برای گفتن داشته باشم و در مسائل مختلف از جمله کمک به محرومان ورود پیدا کنم و مردم را نسبت به این کار ترغیب کنم و مسئولان را در برابر عملکرد ضعیفشان نهی از منکر کنم.



ماجرای هک‌کردن صفحه مجازی از سوی معاندان

* طبیعتاً برخی از اشعار و نوحه‌های حماسی شما خوشایند برخی جریانات سیاسی و حتی معاندان نظام نیست. تاکنون از سوی مخالفان مورد انتقاد و هجمه قرار گرفته‌اید؟ 

همین یکی دوهفته پیش صفحه اینستاگرامم را بستند. وقتی از دوستان موضوع را پرس و جو کردم، گفتند چند هزار نفر، گزارش‌های تخلف برایم ثبت کرده بودند تا پیچ اینستاگرامم مسدود شود و این خودش نشان از بازخورد دارد.


* این مخالفت‌ها و عداوت‌ها شما را که از رسیدن به هدفتان منصرف نمی‌کند؟

خیر. ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم. ما باید بیش از اینکه دنبال تشویق باشیم، به کار و هدفمان توجه کنیم. برای تشویق دیگران این کارها را نمی‌کنیم که اگر کسی ما را نهی کرد از این هدف صرف‌نظر کنیم البته شاید جایی اشتباه کرده باشیم. امیدوارم خداوند یاری‌مان کند تا با اشتباه کمتر این راه ادامه دهیم و به هدفمان برسیم.


* به نظر شما هیات‌های مذهبی تا چه میزان توانسته‌اند مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف را محقق کنند؟

به نظرم خیلی کم.

* برای رسیدن به چشم‌اندازی که رهبری ترسیم کرده است، چکار باید کرد؟

باید خواسته‌های حضرت آقا را همانطور که مد نظر ایشان است، انجام دهیم. با کمال تاسف می‌توان گفت این مطالبات در مجامعی که هست، کمتر اجرا می‌شود و هر روز نیز از نقطه مطلوب فاصله می‌گیریم.

لزوم معرفی سلبریتی‌های مذهبی و انقلابی

* نقش مداحان در تحقق مطالبات رهبر انقلاب چقدر است؟

مداحان خیلی می‌توانند برای رسیدن به نقطه مطلوب اثرگذار باشند. مداح به نظرم نباید تحت تاثیر محیط و جو پیرامونی خود قرار بگیرد و باید خودش جریان‌ساز باشد. این جریان‌سازی زمانی محقق می‌شود که ببیند نائب‌ امام‌زمان(عج)  چه خواسته‌ای دارد به همان منوال پیش برود. البته مداحان یک بخشی از کار هستند، رسانه‌ها نیز باید به میدان بیایند. من به‌عنوان یک مداح نهایتاً می‌توانم نوحه‌ای بسازم و بخوانم دیگر نمی‌توانم از حد و مرز‌ها عبور کنم و به نوعی خودتبلیغی کنم. برای مثال شما رسانه‌های ضد انقلاب را ببینید. فلان خواننده معلوم‌الحال یک اتفاقی برایش می‌افتد یا مثلاً برای حیوان خانگی آن حادثه‌ای بوجود می‌آید، آنقدر به آن می‌پردازند که همه اذهان را با آن موضوع درگیر می‌کنند. چراکه آنها با سلبیریتی‌سازی سود می‌کنند و به اهدافشان می‌رسانند اما در مقابل آنها ما امروز سلبریتی مذهبی و انقلابی کم داریم. این ترفند دشمن است که باید بهش بپردازیم و به تک آنها، پاتک بزنیم.


* به نظر شما ضریب‌نفوذ مداحان در بین مردم و به‌ویژه در میان طیف مذهبی جامعه چقدر است؟

خیلی زیاد است. مداحان باید قدر این نعمت را بدانند. حضرت آقا نیز بارها این نکته را تاکید کردند و باید از آن استفاده درست کرد نه اینکه صرف خالی کردن هیجان و غیره باشد.

* مداح باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند مردم را به سوی دین و مکتب اسلام هدایت کند؟

مداح در وهله اول باید استاد و بزرگ‌تر دیده باشد. نسبت به آیات و رویات و شعر آشنایی داشته باشد. امروز مداحی به اندازه یک مهندس‌ و دکتر‌ زحمت دارد. شاید گفتن این موضوع عامیانه باشد اما مداح باید زحمت زیادی بکشد وگرنه خاص نمی‌شود و تاثیر آنچانی در جامعه به ارمغان نمی‌آورد.



طلبه شایسته با جوانان مهربان و با مردم همراه است

* در گذشته ارتباط تنگاتنگی بین واعظان و مداحان وجود داشت. آیا تایید می‌کنید که امروزه نقش روحانیون در هیئت‌های مذهبی کمرنگ‌تر شده است؟

یکی از موضوعاتی که اخیراً به آن پرداخته می‌شود، موضوع اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی است که واقعاً خطرش برای جامعه زیاد است. آنها مسیری را بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند که بزرگان  دراین باره سخنرانی‌های زیادی داشتند. معتقدم، روحانیونی که از حیث اعتقادی و سیاسی مقبول جامعه هستند، بودنشان در هیات‌های مذهبی ضروری است اما درباره اینکه نسبت به گذشته حضوری کم‌رنگ‌تر دارند می‌توان گفت که  علما و طلبه‌ها باید بیش از گذشته به میدان بیایند. بعضی از منبری‌ها هر کجا که می‌روند سیر جمعیت برای استقبال آنها هجوم می‌آورند. طلبه‌های جوان این موضوع را تحلیل کنند تا این ارتباط بیشتر و منسجم‌تر شود.

* و کلام آخر...

بارها گفتم و بازهم تاکید می‌کنم. شاید مداحان در کارهایشان اشتباهات زیادی داشته باشند؛ خواهشم این است که اگر مردم از ما اشتباهی می‌بینند، به پای دین و اهل بیت(ع) نگذارند بلکه به حساب خود مداح بنویسند. امیدواریم در این راه پرفیض با شهادت عاقبت بخیر شویم.

-------------------------------
گفت‌وگو و تنظیم: میلاد مرجانی


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین