عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
در گردهمایی فعالان یادواره‌های شهدا در قم مطرح شد:
نویسنده کتاب «یادواره‌های شهدای در تراز انقلاب اسلامی» با اشاره به اینکه ۷۶۰ فراز از بیانات و مکتوبات رهبری در مورد یادواره شهدای در تراز انقلاب است، گفت: در دیدگاه رهبری مصلحت ملت و کشور و ماندگاری جمهوری اسلامی وابسته به یادواره‌های شهداست و نگاه ایشان می‌دهد که یادواره‌های شهدا اولویت نخست کار فرهنگی کشور هستند.
عقیق:مراسم افتتاحیه نخستین گردهمایی فعالان یادواره‌های شهدا سراسر کشور صبح امروز در سالن جلسات مجموعه پلاک 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

فعالان یادواره‌های شهدای کشور همایش دو روزه خود را با تبرک جستن به پرچم حرم امام رضا(ع) و پیراهن‌های شهیدان محسن حججی، محمدعلی رجبی و نورعلی شوشتری آغاز کردند.

در ابتدای این مراسم مجتبی امیری دبیر نشست یادواره‌ها و محافل شهدا با بیان اینکه در این گردهمایی نمونه‌های متفاوتی از محافل شهدا را معرفی می‌کنیم، تصریح کرد: ما در یادواره‌های شهدا باید تلاش کنیم تا با رویکردهای متفاوت و جدید به دنبال انتقال فرهنگ جهاد و شهادت در میان جوانان و نوجوانان باشیم.

حجت‌الاسلام  محمد صادقی نویسنده کتاب «یادواره شهدا در تراز انقلاب اسلامی» نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه بر اساس روایات و احادیث مختلف مکان و زمان ظهور مشخص نیست، مطرح کرد: اینکه در برخی روایات تاکید شده است که در فتنه‌های آخرالزمان به قم پناه ببرید نشان می‌دهد این شهر در ظهور امام زمان(عج) نقش مهمی دارد.

وی از نقش قم در پیدایش انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: حوزه‌های علمیه در شهر مقدس قم ظرفیت‌های بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند که در ادامه مسیر انقلاب اسلامی باید به شیوه مطلوب‌تر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام  صادقی با بیان اینکه دغدغه پرداختن به اصول و مبنای مشخص در یادواره‌های شهدا از سال 82 وجود داشته است، مطرح کرد: از سال 95 با مشارکت شبکه ملی وارثون به صورت جدی تلاش کردیم تا مجالس شهدا با مبنا و اصول مشخصی بدون آسیب و دغدغه دنبال شود تا این مجالس موجب پیشرفت جامعه اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه اعطا مدرک تحصیلی ارشد دانشگاه‌ها و ثبت ازدواج جوانان در برخی کشورها بدون احترام افراد به شهدا انجام نمی‌شود، عنوان کرد: در ملل و اقوام مختلف پرچم و سرود ملی حکم شناسنامه آن ملت است اما ما در کشور ایران تاکنون نتوانسته این موضوع را نهادینه کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: یادواره‌های شهدا باید به صورتی دنبال شود تا بتوانیم نسل جوان و نوجوان جامعه را با آرمان‌های شهدا‌ آشنا کنیم و در حقیقت افرادی را تربیت کنیم که بتوانند راه شهدا را ادامه دهند.

وی افزود: آمریکایی‌ها استاندارد ثابتی در سطح 52 ایالات خود برای مراسم‌های مرتبط با کشته‌شدگان جنگ‌ها دارند اما در ایران اسلامی که شهادت یکی از مهم‌ترین آرمان‌های مردم است هیچ استاندارد و تراز مشخصی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام  صادقی ادامه داد: سال 95 نزدیک به 52 هزار یادواره شهدا در کشور با مشارکت سپاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی دنبال شده است که به صورت میانگین اگر هر یادواره 100 مخاطب داشته باشد در مجموع حدود پنج میلیون و 200 نفر در این مجالس شرکت کرده‌اند و اگر این افراد با شهدا همراه شده باشند برگه برنده در سطح کشور با نیروهای انقلابی خواهد بود.

مدرس فنون روایتگری سیره شهدا با اشاره به اینکه 760 فراز از بیانات و مکتوبات رهبری در مورد یادواره شهدای در تراز انقلاب است، تصریح کرد: یادواره‌های شهدا از نظر رهبر انقلاب اسلامی احیا‌کننده آرمان‌ها، الگوساز، برجسته‌کننده نمادها و حافظ و نگهبان انقلاب هستند و مصلحت ملت و کشور و ماندگاری جمهوری اسلامی وابسته به برگزاری این مجالس است، این تعاریف نشان می‌دهد که یادواره‌های شهدا اولویت نخست کار فرهنگی کشور هستند.

وی اضافه کرد: یادواره‌های شهدا شالوده‌ریزی بنای رفیع تمدن اسلامی، بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی، ایستادگی، شوق و طراوات ملت، غنا و قوت فرهنگی و نیروی انسانی کشور از جمله اهدافی است که رهبری برای یادواره‌های شهدا درنظر گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام  صادقی از نمایش عزت و عظمت ملت، حفظ و تقویت ارزش‌های انقلاب، رشد و تعالی ملت، محافظت از انقلاب و هویت ایرانی و اسلامی، آگاهی‌بخشی و رفع جهالت‌ها به‌عنوان آثار یادواره‌های شهدا در دیدگاه رهبری یاد کرد و گفت: خودسازی و معنویت، هنر، روحیه جهادی و تربیت اسلام انقلابی از جمله سلول‌های بنیادی محافل شهداست که همه افراد فعال در یادواره‌های شهدا باید در وجود خود به این عناصر رسیده باشند.

همچنین، حجت‌الاسلام رضایی عضو ستاد یادواره شهدای روستای کیاسر مازندران با اشاره به اینکه 350 نفر برای برگزاری این یادواره شهدا تلاش می‌کنند، تصریح کرد: گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای این روستا طی 21 سال اخیر به صورت مستمر و ویژه دنبال شده است.

وی از تدوین اساسنامه و چشم‌انداز برای یادواره شهدای روستای کیاسر یاد کرد و افزود: در این روستا نزدیک به 40 درصد از مردم وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند اما تمام هزینه‌های یادواره به صورت مردمی دنبال می‌شود.

*میزبانی از هفت هزار نفر در روستای 300 نفره کیاسر

حجت‌الاسلام  رضایی با بیان اینکه یک ماه کار اجرایی برای برگزاری یادواره 6 روزه شهدای روستای کیاسر انجام می‌شود، تصریح کرد: در این روستای نزدیک به 300 نفره در سال نخست 900 نفر مهمان داشتیم اما در آخرین دوره این آمار به هفت هزار نفر رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  سید محمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری، سردار حسین یکتا مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان دبیر شبکه ملی وارثون از جمله سخنرانان اصلی این همایش دو روزه هستند.

برگزاری کارگاه‌های «آسیب‌شناسی و چالش‌های پیش‌روی محافل شهدا»، «خلاقیت هنری و نمونه‌های اجرایی»، «مدیریت و مهارت‌های برنامه‌ریزی در محافل شهدا» و «خلاقیت و نوآوری در یادواره‌های شهدا» از جمله دیگر بخش‌های این همایش دو روزه خواهد بود.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین