عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
رییس فرهنگستان علوم انسانی قم گفت بسیاری از افرادی که در فضای سینمای غرب زیست می‌کنند به این دلیل است که فضای جدیدی را برای آنها خلق نکرده‌ایم.
عقیق: آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم انسانی قم در نهمین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در نشستی با عنوان «هنرمند و آینده» گفت: هر ساله با برگزاری جشنواره عمار شاهد رقم خوردن اتفاقات ویژه‌ای در حوزه هنر هستیم، گرچه اکنون در اول راه هستیم، اما شکل‌گیری تفکر، احساس و خلق زنجیره آثار هنری در حال رقم خوردن است.

رییس فرهنگستان علوم انسانی قم با اشاره به آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم عمار افزود: سطح آثار باید به گونه‌ای باشد که به توسعه آثار هنری منجر شود، چراکه امروزه مقیاس کارهای هنری در حال تغییر است.

وی اضافه کرد: امروز ایجاد فضاهای مجازی باعث ایجاد اتفاقات مهمی در عرصه‌های هنری شده است و این مسیر در آینده نیز گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. ما نباید در انتظار فتح عرصه‌‌های مختلف توسط دیگران باشیم، بلکه باید در این زمینه پیشگام باشیم و خودمان باشیم که هنر را تعریف کنیم.

آیت‌الله میرباقری با تأکید بر اینکه میدان عرضه آثار هنری باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: اگر هنرمندان مقیاس کارهای خود را با جامعه جهانی درنظر بگیرند و به دنبال اثرگذاری بر فرآیندهای آن جامعه باشند می‌توانند در مقیاس مقابله با فدراسیون‌های بزرگ جهانی و دستگاه‌ها و دانشگاه‌های پشتیبان حرکت کنند.

رییس فرهنگستان علوم انسانی قم تصریح کرد: هنرمندان کشور نباید سایر هنرمندان را در مقابل خود ببینند، بلکه جبهه هنرمندان ایرانی باید در چارچوب ایده‌های جدید بیاندیشند و در راستای آن نیز به خلق آثار هنری بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان به خاطر نبود یک میدان فعالیت صحیح، در چارچوب هنرمندانی قرار می‌گیرند که هنر مدرن را انتخاب کرده‌اند. برای اینکه آنها در مسیر شما حرکت کنند، باید تلاش بیشتری صورت گیرد. بسیاری از افرادی که در فضای سینمای غرب زیست می‌کنند به این دلیل است که ما فضای جدیدی را برای آنها خلق نکرده‌ایم.

رییس فرهنگستان علوم انسانی قم با اشاره به نقش هنرمندان در ترسیم آثار هنری درباره آینده جهان گفت: هنرمندان باید مقیاس کار خود را مقابله با امپراطوری‌های هنری جهانی قرار دهند و با آنها درگیر شوید. از سوی دیگر نباید هرگز با هنرمندان داخلی درگیر شوند، چراکه آنها در آینده در کنار شما خواهند بود. زنجیره کار خود را از مبانی تا اثر بخشی اجتماعی و مصرف انبوه به صورت کامل تکمیل و طراحی کنید.

هنرمندان باید آینده جامعه را تصویر کنند

وی افزود: با فروپاشی و شکست تمدن مدرن، فضا برای تنفس بهتر هنرمندان و هنرجویان بیشتر باز می‌شود. هنرمند باید برای رسیدن به آینده خوب، تعلقات و احساسات خود را به یک معنا راهبری کند. هنرمند حقیقی باید برای جامعه پیش‌روی خود روشنگری کند، این هنرمند باید موانع حرکت را نشان دهد و آینده را به خوبی ترسیم و آسیب‌شناسی کند، همچنین باید الزامات حرکت را به تصویر بکشد.

آیت‌الله میرباقری تأکید کرد: هنرمندی که در راه حق قدم بر می‌دارد و احساس جمال و جبروت می‌کند می‌تواند به زیبایی‌های ابدی دست یابد، هنرمند باید با آنچه که باعث از بین رفتن زیبایی‌ها می‌شود، مقابله کند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین