عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
حرم امام حسین (ع) هم‌اکنون دو گنبد دارد که گنبد اولیه آن از بتن ساخته شده است. به منظور نصب گنبد جدید حرم حسینی، گنبد اولیه مقاوم سازی و عملیات آینه کاری آن آغاز شده است.
عقیق:گنبد جدید حرم امام حسین (ع) قرار است تا پایان سال جاری بر روی گنبد قدیمی نصب شود.
بر همین اساس با توجه به وزن بالای گنبدها و قدیمی بودن ستون‌های اطراف ضریح حرم امام حسین (ع)، ابتدا عملیات لاغرسازی و مقاوم سازی چهار ستون اطراف گنبد حرم مطهر حسینی به همت مهندسان ایرانی صورت گرفت.

 

 

با اتمام روند مقاوم سازی و لاغرسازی ستون های اطراف حرم، عملیات برای نصب گنبد جدید سرعت گرفت و برای این منظور سقف حرم مطهر در زیر قبه امام حسین (ع) که از چندین ماه گذشته بسته شده بود، به همت هنرمندان در حال تعمیر و آینه کاری است تا پس از اتمام زیباسازی این بخش، از آن رونمایی شود.به همین منظور گنبد قدیمی یا همان گنبد نخستین با بتن و اقدامات دیگر مقاوم سازی شده است تا آینه کاری بر روی آن آغاز شود.

 

حرم امام حسین (ع) اکنون دارای دو گنبد است که گنبد اولیه از بتن ساخته شده و برای زائران قابل مشاهده نیست و زائران تنها گنبد طلای حرم سالار شهیدان را مشاهده می‌کنند. با توجه به اهمیت زیباسازی بخش‌های مختلف حرم امام حسین (ع) عتبه حسینیه و ستاد بازسازی عتبات چندی پیش تصمیم به آینه کاری گنبد داخلی حرم امام حسین (ع) کردند تا اقدامات برای نصب گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) سرعت گرفته و زودتر بر روی گنبدهای قدیمی نصب شود و به این ترتیب حرم امام حسین (ع) دارای سه گنبد شود.

 

گنبد جدید حرم امام حسین (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات و با مشارکت مردم کرمان ساخته شده است که هم‌اکنون این گنبد در حال مونتاژ و رفع نواقص است که پس از اتمام قطعات آن باز شده و به کربلا منتقل خواهد شد تا مجدد در این شهر مونتاژ و نصب شود.

به گزارش فارس، گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) ۲۱ و نیم متر و قطر آن حدود ۱۷ متر است؛ به این ترتیب ارتفاع گنبد جدید نسبت به گنبد کنونی، حدود هفت متر و قطر آن نیز یک و نیم برابر بیشتر می‌شود تا نمای بهتری از گنبد از فواصل مختلف قابل رویت باشد. همچنین وزن گنبد قدیمی و جدید یک هزار و ۲۰۰ تن پیش‌بینی شده است، به همین دلیل عملیات مقاوم سازی ستون‌ها در مرحله نخست به همت مهندسان کشورمان انجام شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین