عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
دیشب پس از رونمایی از مستند «عابدان کهنز»، انگشتر سردار قاسم سلیمانی به مجید رستگار کارگردان اثر هدیه شد.
عقیق: مراسم رونمایی از مستند «عابدان کهنز» شب گذشته در جشنواره عمار برگزار شد. پس از این مراسم، نشست خبری این اثر با حضور مجید رستگار کارگردان این اثر، امیر مهر یزدان تهیه‌کننده و حاج آقا بهرامی یکی از شخصیت‌های مهم این مستند برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید رستگار صحبت کرد. او گفت: این مستند زمانی طولانی‌تر از این 128 دقیقه اکران شده داشت و مجبور بودیم بخش‌هایی از مستند را به دلایل مختلف حذف کنیم. البته کم‌کردن هر قسمت از این فیلم برایم به مانند کندن یک قسمت از بدنم بود. ما در این مستند هیچ حرفی از شهرستان کهنز، مردم خوب آن و دیگر اتفاقات مهمی که در این چند سال در آن‌جا رخ داده است، نزدیم. موضوع این مستند جوانان و نوجوانانی هستند که در ابتدا می‌خواستند یک عبادتگاه داشته باشند. در ابتدا، خانه آقای بهرامی تبدیل به این عبادتگاه شد و در ادامه یک کانکس پایگاه بسیج این نقش را بازی کرد و در انتها نیز لطف خداوند باعث شد تا مسجد امیرالمومنین ساخته شود و عبادتگاهی مناسب برای جوانان محل فراهم شود. بر همین اساس، نام فیلم را عابدان کهنز گذاشتیم.

وی به کتاب‌هایی که بر اساس تحقیقات این فیلم نوشته شده است، اشاره کرد و گفت: کتاب «سرباز روز نهم» راجع به شهید مصطفی صدرزاده است که به زودی چاپ و عرضه می‌شود. هم‌چنین کتاب دیگری نیز پیرامون فعالیت‌های اجتماعی و جهادی ایشان به چاپ خواهد رسید. باید بگویم که برای ساخت این مستند،‌ تحقیقات بسیار گسترده‌ای توسط تیم پژوهش‌مان انجام شد. البته این 128 دقیقه فیلمی که مشاهده کردید، تنها نتیجه 3 صفحه از این تحقیقات است و همین مقدار از آن تبدیل به فیلم شد.

در بخش بعدی این نشست، امیر مهر یزدان، تهیه‌کننده این اثر صحبت کرد. او گفت: عده‌ای با توجه به زمان این مستند می‌گفتند که ممکن است مخاطب از دیدن آن خسته شود اما وقتی فیلم ساخته شد و به افراد مختلف نشان دادیم، گفتند که ردپای شهدا در این فیلم حس می‌شود و به نظرم رمز موفقیت آن همین مساله است. به اعتقاد آنان، این فیلم آنی دارد که مخاطب را می‌گیرد و او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخنران بعدی این جلسه حاج‌آقا بهرامی، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این مستند و از پایه‌گذاران مسجد امیرالمومنین در شهرستان کهنز بود. او گفت: امروز می‌خواهم یک هدیه ویژه به کارگردان جوان این مستند بدهم. هدیه من به او انگشتری است که از سردار سلیمانی هدیه گرفتم و امروز آن را به آقای رستگار تقدیم می‌کنم.

وی ادامه داد: در زمان پیروزی انقلاب، کشورمان بنیه دفاعی خوبی نداشت چرا که بسیاری از سرداران ارتش ما رفته بودند یا بازخرید شده بودند. دشمن از این فرصت استفاده کرد و به ما حمله کرد. در همین زمان یک ارتش ابتدایی به نام بسیج وارد شد و جنگید اما امروز همان ارتش ابتدایی به جایی رسیده است که با مقتدرترین ارتش‌های دنیا مقابله می‌کند و می‌جنگد. امروز آمریکایی‌ها وقتی وارد خلیج فارس می‌شوند، تا کمر در برابر نیروهای ما تعظیم می‌کنند. این قدرت موفق شد تا 2 کشور بزرگ عراق و سوریه را از چنگ داعش نجات دهد. با این حال،‌به نظرم هنوز جای دو ارتش دیگر خالی است؛ یکی ارتش اقتصادی و دیگری ارتش فرهنگی است. به نظرم جای ارتش فرهنگی در بخش فیلم‌سازی و تئاتر خالی است اما من مطمئن هستم که این ارتش نیز به دست جوانان این کشور محقق خواهد شد.

مجید رستگار، کارگردان این مستند در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر ادامه ساخت این مستند و معرفی شهدای مدافع حرم گفت: اطلاعات بسیار زیادی را راجع به شهید صدرزاده و دیگر شهدای مدافع حرم مسجد امیرالمومنین جمع‌آوری کرده بودیم. تنها دقایقی از فیلم را توانستیم به فعالیت‌های فرهنگی و جهادی شهید صدرزاده اختصاص بدهیم در حالی که فعالیت‌های ایشان بسیار زیادتر بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که شهید صدرزاده در زمان حیات خود، یک ساختمان چند طبقه را می‌سازند اما تمام آن را برای فعالیت‌های فرهنگی وقف می‌کنند. این موضوع در حالی است که منزل خودشان اجاره‌ای بوده است. هم‌چنین در مورد اتفاقات سال 88 و حضور آنان، بخش‌هایی را حذف کردیم که البته دلیل داشت و حتما در زمان مناسب آن 15 دقیقه را نیز به نمایش خواهیم گذاشت. امیدوار هستم که بتوانیم بخش‌های دیگری از این فیلم را بسازیم و به نمایش دربیاوریم.

مهریزدان هم‌چنین در مورد پخش تلویزیونی این مستند اعلام کرد: احساس می‌کنم که چند قسمتی شدن این مستند کمی از گرمای آن را بکاهد. متاسفانه صدا و سیما به ما کم‌لطفی دارد و ساعات مناسبی را برای پخش آثارمان اختصاص نمی‌دهد. از این منظر شاید انگیزه ما برای پخش تلویزیونی این مستند کم باشد. البته ما دوست داریم که این مستند در زمان مناسبی از تلویزیون پخش شود تا مردم نیز با این شهدای گرانقدر بیش‌تر آشنا شوند.

وی هم‌چنین در مورد اکران عمومی این مستند گفت: فروش عمومی این فیلم از طریق سایت عمار فیلم به زودی انجام خواهد شد. قصد داریم تا پولی که از فروش این مستند در می‌آوریم را برای ساخت ادامه آن صرف کنیم. برای اولین بار قصد داریم تا این فیلم را به ارگان‌ها نفروشیم و ریسکی را متحمل بشویم چرا که فکر می‌کنیم فروش این فیلم از طریق نهادهای مردمی استقبال بهتری را رقم خواهد زد.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین