عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
نشست خبری فراخوان ایده‌های مسجدی باحضور معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و مدیر باشگاه ایده‌پردازان مسجدی برگزار شد.
عقیق:نشست خبری ششمین فراخوان ایده‌های مسجدی دیروز سه‌شنبه ۱۱ دی‌ماه باحضور حجت‌الاسلام صداقت معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت‌الاسلام نظری مدیر باشگاه ایده‌پردازان مسجدی و دبیر ششمین فراخوان ایده‌های مسجدی در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام صداقت گفت: انتشار اخبار، فرهنگ‌سازی در حوزه مسجد از اهم واجبات است. اگر خواسته باشیم فرهنگ مسجدی و مسجد محوری در جامعه ما دوباره زنده شود و طبق سنت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مسجد در زندگی و جامعه اسلامی محوریت داشته باشد، باید این سنت را احیا کنیم و رونق و شکوه مساجد را در تشکیل تمدن نوین اسلامی شاهد باشیم.

وی افزود: یکی از لازمه‌ها و مهمترین کارهایی در حوزه فرهنگ‌سازی مسجد، می‌شود انجام داد؛ فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و کاری است که اهالی رسانه انجام می‌دهند. انعکاس اخبار، موفقیت‌ها و اتفاقاتی که در موضوع مسجد رخ می‌دهد و می‌تواند مسجد را به رأس گفتمان‌های مردمی درآورد. لذا کاری که شما رسانه‌ها انجام می‌دهید، باعث می‌شود مطالبه‌گری‌ها نسبت به مساجد بالا رود که این امر باعث عمران مساجد می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در مرکز رسیدگی به امور مساجد در این سال‌ها افتاده، تأسیس باشگاه ایده‌پردازان مسجدی است. در سال ۹۲ این احساس پیش آمد که دست مرکز از برنامه‌های متنوع مسجدی خالی است. لذا این نیاز بوجود آمد یک بانک ایده برای مساجد تأسیس شود.

وی افزود: به همین مناسبت در اولین قدم در سال ۹۲ اولین فراخوان ایده‌های مسجدی رقم خورد و این باعث شد بعد از فراخوان اول بانک ایده‌های مسجدی نیز تأسیس شود که به مرور زمان این بانک تبدیل به باشگاه ایده‌پردازان مسجدی شد. ما متوجه شدیم که عده‌ای از جوانان و ایده‌پردازان همیشه پای کار مسجد هستند و برای مسجد فکر و ایده‌پردازی کند. این باشگاه باعث شد به صورت مدام حضور ایده‌پردازان در کنار مسجد وجود داشته باشد.

وی افزود: اتفاق دیگری که در این باشگاه رقم خورد این بود که ارکان، شوراهای فرهنگی و تشکلات مسجدی، ایده‌ها و تجربیات خود را که در طول سالیان مسجدداری به دست آورده بودند، در اختیار باشگاه گذاشتند. همچنین باشگاه نیز با آنها ارتباط گرفت و ایده‌هایی که در مساجد اجرایی شده بودند را ثبت کرد. آشنایی باشگاه ایده‌پردازان مسجدی و ارکان و تشکل‌های مسجدی باعث شده تا اکنون یک سایت غنی از ایده‌های موفق مسجدی داشته باشیم. ایده‌هایی که قبلاً نیز تجربه شده‌اند.

صداقت در ادامه گفت: اکنون این امکان وجود دارد تا مساجد در سرتاسر دنیا در زمان‌ها و مناسبت‌های گوناگون از ایده‌های این باشگاه بهره ببرند و در مساجد خود به کار ببرند.

وی افزود: اکنون در سال ۹۷ ما شاهد ششمین فراخوان ایده‌های مسجدی از سوی معاونت فرهنگی و باشگاه ایده‌پردازان مسجدی هستیم. امیدواریم با همکاری ایده‌پردازان در مساجد موفقی که در سرتاسر کشور وجود دارند، هم بتوانیم باشگاه ایده پردازان مسجدی و بانک ایده را قوی‌تر کنیم و هم مساجد موفق در سطح کشور را شناسایی و با آنها ارتباط بگیریم. یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در حوزه ایده‌پردازی در سال جاری رخ داد؛ این بود که توانستیم برای اولین‌بار اید‌ ‌های مسجدی را به سمت کارآفرینی سوق دهیم و «اولین رویداد کارآفرینانه ایده های مسجدی» را در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار کنیم. در این رویداد که با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) برگذار شد، هشت تیم ایده‌پرداز و استارتاپی شرکت کردند. برخی از این ایده‌های استارتاپی توسط حامیان مالی به مرحله تحقق رسیدند. امیدواریم این اتفاق باز هم بیفتد و ایده‌هایی که قابلیت رشد، تجربه و کارآفرینی دارند حمایت شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در همین راستا ۲ سال پیش چند ایده با حمایت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، محقق شد. یکی از آنها سایت «مسجد کالا» است که کالاها و نیاز های مساجد در آن سایت معرفی می شوند و کاربران می‌توانند با مراجعه به آن، اقلام مورد نیاز مسجد، از مصالح عمرانی گرفته تا اقلام فرهنگی برای مسجد خود تهیه کنند. این سایت با هدف حمایت از کالای ایرانی، تولید کنندگان ایرانی با کالای باکیفیت را به مساجد معرفی می کند. ایده مسجد کالا در فراخوان دوم شرکت کرده بود و با حمایت مرکز تحقق پیدا کرد.

وی افزود: یکی دیگر از ایده‌هایی که تحقق پیدا کرد، ایده «مسجد تی وی» بود که در روز جهانی مسجد از آن رونمایی شد. مسجد تی وی در واقع یک سایت است که تمام ویدیوهای مرتبط با مسجد در آن بارگذاری می‌شود. مسجد تی‌وی این قابلیت را دارد که بتوان در آن ویدئو بارگذاری کرد. مساجد می‌توانند ویدئوی فعالیت‌های موفق خود را در این سایت بارگذاری کنند.

حجت‌الاسلام نظری مدیر باشگاه ایده پردازان مسجدی و دبیر ششمین فراخوان ایده های مسجدی در ادامه این نشست گفت: عمر ایده پردازی و اقدامات این چنینی در کشور ما زیاد نیست. معمولاً و عمدتاً فضاهای مربوط به بانک ایده در کشور ما معطوف به عرصه های تکنولوژی و هایتک هستند و در عرصه فرهنگ و علوم انسانی ما کمتر شاهد بانک ایده با رویکرد تخصصی هستیم. به همین میزان نسبت به حوزه مذهب و خاصه مسجد، این غلظت بسیار کمتر است. باشگاه ایده پردازان مسجدی خودش یکی از ابتکارات و ایده‌های مبارک است.جا دارد از مبدع آن حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد ذکر خیر کنیم. بانک ایده باشگاه ایده پردازان مسجدی یکی از دغدغه های ایشان بود.

وی افزود: عمران مساجد به فیزیک آن محدود نمی‌شود و هر اقدام سازنده‌ای که مسجد را به طراز اسلامی خودش نزدیک کند، قطعاً از مصادیق عمران و آبادانی مساجد است. باشگاه ایده پردازان مسجدی خود را مرهون یک همچنین نگاهی می داند که قرار است جرقه های مبارکی را که به ذهن یک ایده پرداز، در یک لحظه رسیده وکه منجر به اتفاق مبارکی می‌شود را ثبت کند.

حجت‌الاسلام نظری ادامه داد: یکی از دلایلی که بانک ایده به باشگاه ایده پردازان مسجدی تغییر نام داد، ایجاد ارتباط دو سویه بین مساجد و ایده پردازان بود.اکنون در فضای باشگاه ایده پردازان مسجدی امکان ایجاد دو سویه در قالب متن و تصویر برای ایده پرداز و مساجد وجود دارد. اکنون می توان گفت که باشگاه ایده پردازان مسجدی، رسانه اهالی مسجد شده است. باشگاه ایده پردازان مسجدی این بستر را فراهم کرده تا هر مسجدی که تمایل دارد اقدامات و فعالیت هایش در فضای رسانه دیده شود را در قالب متن و تصویر اقدام پشتیبانی کند تا مساجد سراسر کشور از این فعالیت ها الگو بگیرند.

وی افزود:‌ بالغ بر ۴۰۰ کلیپ در حوزه مسجد در این سایت بارگذاری شده است. بالغ بر ۲۰۰۰ مطلب در باشگاه ایده پردازان مسجدی وجود دارد. همچنین ۱۵۰۰ ایده که عصاره بیش از ۳۰۰۰ ایده ای است که در طی ۵ فراخوان گذشته به باشگاه ایده پردازان مسجد رسیده است.

نظری درخصوص روند ثبت ایده‌های فراخوان در سایت باشگاه ایده پردازان مسجد گفت: ایده هایی که به فراخوان ایده های مسجدی فرستاده میشود، برای ثبت در سایت پالایش شده و چنانچه چند ایده در موضوعی با هم مشترک باشند ادغام می‌شوند و یا زوائد آنها حذف می‌شود.

وی در خصوص شرکت در فراخوان گفت: فرم هایی که برای ثبت ایده در سایت طراحی شده است از منظر تخصصی تمام آنچه را که نیاز است تا ایده‌پرداز برای معرفی ایده خود در قالب یک زبان به کار بگیرد را مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: اینکه ایده مناسبتی است و یا برای مکان یا زمان خاصی طراحی شده از خصوصیات در نظر گرفته شده برای ثبت ایده در این فراخوان است. همچنین شرایط مخاطب برای ایده و مجری آن از مواردی است که در فرم ثبت ایده وجود دارد.

دبیر ششمین فراخوان ایده های مسجدی در ادامه گفت: علاوه بر این امتیاز در نظر گرفته شده که ایده پرداز، ایده خود را به صورت اجمالی ارائه دهد و هیچ کدام از موارد موجود در فرم را پر نکند.

نظری در ادامه گفت: تاکنون ۵ فراخوان ایده های مسجدی برگزار شده است. از بین اینها ۳ فراخوان، رسمی و کلان بوده که تحت عنوان فام یک، فام دو و فام سه نامیده می شوند. «‏فام» مخفف فراخوان ایده های مسجدی است. فام ۴ و ۵ نیز خرد موضوع و ریز موضوع‌هایی را مد خود قرار داده بود که در قالب مناسبت عید غدیر خم و ماه مبارک رمضان فعالیت‌های خود را ادامه داد. که خروجی ایده‌های غدیری منتج به کتاب «شال سبز» شد. هر کسی که در حوزه غدیر خم نیاز به ایده و مطلب دارد می‌تواند از این کتاب استفاده کند.

نظری افزود: قصد ما از برگزاری فراخوان برای ایده‌های مسجدی برگزاری یک رسم معهود که هراز گاهی اجرایی شود نیست. ماهیت باشگاه ایده‌پردازان مسجدی و دبیرخانه فراخوان ایده‌های مسجدی، این گونه نیست که خود را متعهد بداند که هر از چندگاهی یک فراخوان برگزار کند، مثل برخی از جشنواره‌های مرسوم. لذا برای اینکه یک نیاز از باشگاه برطرف شود به سمت برگزاری فراخوان روی می‌آوریم.

وی در ادامه گفت: بعد از گذشت این سال‌ها و بلوغ نسبی ایده‌های دریافتی و برخی از اجراهای موفق و متنوعی که ایده‌ها داشتند، اکنون زمان آن رسیده که در قالب یک فراخوان جدید ایده‌های جدید دریافت شود. البته نتیجه این فراخوان منجر به خروجی مکتوب به صورت یک کتاب کار ارائه خواهد شد.

نظری در ادامه گفت: ایده‌هایی که به یک بلوغ نسبی می‌رسند به لحاظ کیفی و کمی با هم تشکیل پرونده می‌دهند. جشن «تکلیف و تشریح» و «یادواره شهدا» از جمله این پرونده‌ها هستند، که در سایت نیز وجود دارند.

وی در ادامه از پخش شبانه یکی از کلیپ های ایده محور مساجد در شبکه‌های پیام رسان و اینستاگرام باشگاه ایده پردازان مسجدی خبرداد.

نظری با بیان اینکه این امکان وجود دارد که ایده پردازان از پرونده‌ها و ایده‌های موجود در سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی استفاده کنند، گفت: ایده پردازان می توانند از راهنمای ثبت ایده به صورت متن استفاده کنند.

وی افزود ایده‌پردازان برای ارسال فیلم و یا عکس به فراخوان، به بخش پیوست ایده در درون فرم ثبت ایده مراجعه کنند. لذا شرکت‌کنندگان از ارسال سی دی و یا دی وی دی به دبیرخانه خودداری کنند.

حجت‌الاسلام نظری تاکید کرد در این فراخوان فقط سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی مرجع ارتباط دبیرخانه فراخوان با کاربران خواهد بود. شرکت کنندگان برای ارسال فیلم می توانند از دو درگاه آپارات و یا گوگل درایو اقدام کنند.

وی ادامه داد: کانالی را به اسم خود و یا مسجدشان در آپارات طراحی، فیلم های خود را در آن آپلود و لینک آن را ارسال کنند تا به داوری گذاشته شود.

وی افزود جوایزی که برای این دوره از فراخوان در نظر گرفته شده است پیش از آنکه ارزش مادی داشته باشد ارزش معنوی دارد. کمک هزینه چشمگیر سفر به عتبات عالیات و سفر به مشهد مقدس برای ایده های برگزیده در نظر گرفته شده است.

وی همچنین این نوید را به عنوان دبیر ششمین فراخوان ایده‌های مسجدی داد که اگر ایده‌ای در سطحی بالایی باشد، مرکز رسیدگی به امور مساجد از آن حمایت خواهد کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین