عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: تفکر دین منهای سیاست غلط است، بر همین اساس پیامبر(ص) حکومت تشکیل داده و برای سران کشورهای دیگر نامه نوشتند. سال ۸۸ روز نه دی مردم با بصیرت سیاسی خود نقشه شوم دشمن را نابود کردند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» شامگاه شنبه (8دی) در مسجد جامع غدیر درباره اهمیت داشتن بصیرت، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید که نابینا و بصیر یکی نیستند، آخر سوره یوسف پیامبر(ص) خطاب به مردم می‌فرمایند که من شما را با بصیرت، آگاهی و شفافیت به دین دعوت می‌کنم.

استاد حوزه علمیه افزود: نخستین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شد سخن از علم دارد، در قرآن 779 بار کلمه علم و آگاهی آمده است، بصیرت فهم، آگاهی و درک بسیار اهمیت دارد، همه ما به سه بصیرت و بینش اعتقادی، اخلاقی، سیاسی نیاز داریم.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر سه چیز دین‌شناسی، عیب خود را شناختن، زهد در زندگی کسی بود خداوند او را بسیار دوست دارد. درباره دین شناسی ما باید بصیرت داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درباره اهمیت بصیرت اعتقادی، اظهار کرد: در دنیای متمدن امروز که ادیان و فرقه‌های گونانگون انحرافی بروز و ظهور زیادی دارند داشتن بصیرت اعتقادی بسیار اهمیت دارد، اگر جوانان ما درباره مسائل اعتقادی دین خود دچار شک و شبهه می‌شوند باید سریع به علما مراجعه کرده و بدون ترس سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ بگیرند.

وی ادامه داد: زمان ائمه معصومین(ع) هم بسیار بودند کسانی که به لحاظ اعتقادی مشکل داشتند اما وقتی توسط امام به آگاهی و بصیرت می‌رسیدند از یاران بسیار قوی آنان می‌شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درباره اعتقادات نیاز نیست به جزئیات توجه کنید بلکه همان اصل اعتقادات کافی است، گفت: به عنوان مثال اهمیتی ندارد که ما بدانیم معاد جسمانی یا روحانی است همین که به معاد اعتقاد داشته باشیم کافی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درباره اهمیت بصیرت اخلاقی، اظهار کرد: بصیرت اخلاقی یعنی انسان اشکالات وجود خود را تشخیص دهد، آیت‌الله فلسفی کتابی به نام «اخلاق از نظر همزیستی» دارند خوب است جوانان از آن استفاده کنند در این کتاب آمده است که عیب های جسمی با آزمایش معلوم می‌شود اما راه تشخیص عیب‌های اخلاقی سه راه دارد که یکی از آنها  دشمن است که نقطه ضعف های انسان را بیان می کند، دیگری دوست صمیمی است که اگر دلسوز شما باشد عیوب شما را بیان می‌کند که برطرف کنید، مورد دیگر قرآن است که عیوب انسان ها را بیان کرده و راهکار رفع آنها را نیز بیان می کند.

وی افزود: در دعای هشتم صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) 44 بیماری اخلاقی را انسان‌ها یکجا نام برده است که می‌تواند بسیار قابل استفاده باشد.

استاد حوزه علمیه درباره اهمیت بصیرت سیاسی، بیان کرد: تفکر دین منهای سیاست غلط است، در اول جامعه کبیره امامان به عنوان سیاسیون جامعه نام ‌برده می‌شوند، امام کسی است که با سیاست آشنا است؛ اگر چنین نبودند چرا شهید شده یا زندان رفتند یا چرا پیامبر(ص) حکومت تشکیل داده و برای سران کشورهای دیگر نامه نوشتند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه سیاست زدگی و سیاست بازی درست نیست اما در مقابل جریان‌های مختلف تشخیص سیاسی بسیار مهم است، گفت: گاهی مرز حق و باطل مشخص نیست، در اینجا انسان نباید حق و باطل را از روی افراد تشخیص دهد، بلکه باید حق را بشناسد بعد آن را معیار حق و باطل بودن اشخاص قرار دهد.

وی با بیان اینکه جریان داعش جریان اعتقادی است، ابراز کرد: وقتی یک جوان وارد عملیات انتحاری می شود و خود را می کشد برای پول نیامده برای اعتقادات اشتباه خود آمده است اگر درست هدایت شود چنین نخواهند کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر اعتقادات سیاسی درست برای افراد درست تبین شود غبار روی قلوب برخی زود پاک می شود، عنوان کرد: روز نه دی سال ۸۸  مردم ما احساس کردند نظام توسط دشمن تهدید شده است بر همین اساس آمدند و کار را تمام کردند، اگر رهبری همواره از این روز به بزرگی نام می برند به علت حضور پرشور مردم است که با بصیرت سیاسی خود نقشه‌های شوم دشمن را نابود کرد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین