عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
در مدرسه علمیه کوثر اصفهان بررسی شد:
نشست علمی پژوهشی با عنوان «فتنه و ویژگی های فتنه گر در نهج البلاغه» با حضور کادر و طلاب، در مدرسه علمیه کوثر اصفهان برگزار شد.
عقیق:خانم عطیه عابدی، نشست علمی پژوهشی «فتنه و ویژگی های فتنه گر در نهج البلاغه»، در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان گفت: فتنه از پدیده‌هایی است که ظاهری فریبنده دارد و باطنی مملوّ از فساد؛ جوامع انسانی را به بی‌نظمی، جنگ، فساد اموال و اعراض می‌کشاند و قابل کنترل نیست.

وی افزود: فتنه در ابتدا چهره حق به جانبی دارد و ساده‌اندیشان را به دنبال خود می‌کشاند و زمانی که مردم متوجه ماهیت آن  می شوند، ضربات خود را بر همه چیز وارد ساخته است.

خانم عابدی به تشریح منشا ظهور فتنه پرداخت و گفت: فتنه گاه افکار و عقاید درونی از قبیل هوای نفسانی، کینه، عدم پذیرش عدالت بوده و گاه شرایط اجتماعی و سیاسی از جمله عدم بصیرت و آگاهی، غفلت و دشمنی می‌باشد.

وی ادامه داد: وقتی در جامعه فضایی ایجاد شود که مردم در اعتقادات دینی خود دچار شک و تردید شوند و قدرت تشخیص حق و باطل را از دست دهند، این جامعه در گرداب فتنه افتاده و فتنه‌ها در آغاز به‌ طور مخفی شکل گرفته و زمانی که به بلوغ رسیدند، ناگهان مانند گردباد ظهور کرده، جامعه را ملتهب می‌نمایند.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه به ویژگیه ای فتنه پرداخت و گفت: امام علی(ع) در چند خطبه‌ ویژگی‌های فتنه را مشابه‌سازی حق با باطل، بیدارگری پس از پشت کردن، شناس بودن در پایان امر، ویران‌گر، لغزاننده دل‌ها عرفی می‌نمایند.

خانم عابدی گفت: فتنه‌انگیزان شگردهایی از جمله شیوه‌های مبارزه‌‌ی نرم، استفاده از افراد مقدس‌ مآب، تحریک احساسات، برای رسیدن به اهداف شوم و پلیدی چون رسیدن به قدرت، جاه و مقام، ولایت ستیزی و احیای سنّتهای غلط دارند.

وی یادآور شد: امام علی(ع) در جهت هدایت فتنه‌گران در ابتدا از شیوه‌ی نرم و روشنگرانه استفاده می نمودند و چنانچه اثربخش نبود برخورد قاطعانه به كار مي‌بردند و این برخوردها در سخنان و عملکرد امام(ع) به صورت راهکار کوتاه و بلندمدّت مبارزه با فتنه‌انگیزان نمایان است.

این پژوهشگر حوزویدر بیان منشا شکل گیری فتنه، ابراز داشت: در شکل گیری هر پدیده‌ای منشأ و ریشه‌هایی نقش دارد، فتنه نیز از جمله چنین پدیده‌هایی است.

وی، ریشه‌های ظهور فتنه را به  دو صورت دانست و گفت: گاه فتنه‌ها از گرایشات و افکار و عقاید درونی افراد ایجاد می‌شوند همچون هوای نفسانی، دنیا‌طلبی، کینه و گاه شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه زمینه‌ساز ایجاد فتنه می‌شود مانند: ناآگاهی و بی‌بصیرتی مردم، غفلت از دشمنی و...

خانم عابدی گفت: امام علی(ع) اساس و ریشه فتنه‌گری ناکثین، قاسطین و مارقین را ناشی از دوران جاهلیت قبل از پیامبر می‌دانند و معتقدند این راه‌های انحرافی که فتنه‌گران پیموده‌اند به جریان سقیفه و نقشه‌های شوم فتنه‌گران بعد از رحلت پیامبر  برمی‌گردد، واضح است، که این مبارزه، از نوع جهاد مسلحانه نیست؛ بلکه راه مقابله با بسیاری از فتنه‌ها، مبارزه‌ی نرم و آرام است، در جنگ‌های نرم هر کدام از افراد باید، در حد قدرت و توانایی‌هایش تجهیزات لازم را برای مقابله با دشمن داشته باشد.

این پژوهشگر حوزوی گفت: برای از بین بردن ریشه‌های فتنه لازم است اخلاق اجتماعی، اخلاق علم‌اندوزی، اخلاق نقد، اخلاق خانواده، اخلاق معاشرت، به صورتی کاربردی برای اقشار مختلف مردم تدوین و تشریح شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین