عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
مستند «نفر سوم» در حالی رونمایی شد که همرزمان شهید دانشگر ویژگی‌ها و خاطرات همرزم شهیدشان را مرور کردند.
عقیق: «نفر سوم» عنوان مستندی است که حضور سه رزمنده ایرانی در سوریه را روایت می‌کند که عباس دانشگر در این جمع سه نفره به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود. این مستند شب گذشته(یکشنبه 9 دی 97) با حضور سردار حمید اباذری جانشین فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع), خانواده شهید عباس دانشگر و جمعی از فرماندهان و دانشجویان این دانشگاه در تالار اندیشه دانشگاه افسری  و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد.

سردار اباذری: من بیشترین غبطه را به شهید عباس دانشگر می خورم

پس از اکران این مستند, سردار حمید اباذری جانشین فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) در سخنانی این مستند را  مستندی زیبا و خوب خواند و گفت که بزرگترین مدال دانشگاه امام حسین(ع) شهدایی است به ساحت اهل بیت(ع) تقدیم شده و یکی از آن شهدا شهید عباس دانشگر بود.

وی به یکی از شخصیت‌‌های این مستند اشاره کرد و گفت: پس از شهادت شهید دانشگر, روز اولی که عباس رحمانیان من را دید, چون شهادت شهید دانشگر برایش سخت بود و من عباس را به او سپرده بودم,نمی توانست با من روبرو شود و به من گفت «شرمنده‌ام». همه دوست داشتند عباس را حفظ کنند اما آن کسی که می‌خواست او را خرید و آسمانی کرد.

جانشین دانشگاه افسری امام حسین(ع) در بیان ویژگی‌های شهید دانشگر گفت: عباس دانشگر انسانی کاملا بی ادعا بود و هیچ وقت خود ستایی نمی‌کرد. این موضوع در اول وصیت‌نامه‌اش مشهود است. خداوند نیز این حرفش را گرفت و او را خرید.

سردار اباذری عنوان کرد که من بیشترین غبطه را به عباس می خورم چون زود آمد و زود رفت. امیدوارم پایان راه مجاهدان راه حق مثل شهید دانشگر با شهادت رقم بخورد.

کارگردان «نفر سوم»:در طول ساخت مستند,  از شهید دانشگر خیلی کمک گرفتم

در ادامه محمد جواد معصومی کارگردان مستند«نفر سوم» درباره این مستند گفت: من خاطراتی از مجاهدت‌‌ها و رشادت‌های مدافعان می شنیدم و با خود می‌گفتم چرا این حرفها به تصویر کشیده نمی‌شود. همین بود که تصمیم گرفتم یک کاری در این زمینه  بکنم. بعد با شهید دانشگر آشنا شدم که ویژگی‌ دهه هفتادی بودنش و دل کند از این دنیا برای من برجسته تر شد, این شد که تصمیم گرفتم این مستند را بر پایه شهید دانشگر و آقای قرالو و رحمانیان که به سوریه رفته بودند بسازم و غربت مدافعین حرم را به تصویر تبدیل کرده و به مردم بشناسیم.

معصومی ادامه داد: شروع این پروژه از شهریور 95  و سه ماه بعد از شهادت شهید دانشگر شروع شد و به خاطر دانشجو بودنم پژوهش و تبدیل آن به فیلمنامه طول کشید. از دیگر دلایل زمان بر بودن ساخت این مستند, تبدیل واقعیت به مستند و درک بیشتر مخاطبین با حقایق بود. سرانجام از اول امسال تدوین مستند شروع شد. مستند یک بار تدوین شد و دیدیم که آن چیزی که ما می‌خواهیم اتفاق نیافتاد و پس از تدوین مجدد مستند نهایی ایجاد شد.

کارگردان مستند«نفر سوم» بیان کرد:  در ابتدای ساخت این مستند دغدغه مان مهم بود و از  ابتدا که شروع کردیم از جایی حمایت نشدیم. ابتدا پژوهش را آغاز کردیم پس از تبدیل شدن به طرح, طرح را  به سفیر فیلم دادیم و پس از تایید دوستان مراحل ساخت مستند را آغاز کردیم. در طول ساخت مستند از شهید دانشگر خیلی کمک گرفتم.

پدر شهید دانشگر: شهید گمنام دانشگاه امام حسین(ع) دست عباس را گرفت

مؤمن دانشگر پدر شهید عباس دانشگر نیز در سخنانی با بیان اینکه خانواده ما با جبهه  و جنگ غریب نبود و خانواده کاملا با موضوع شهادت آمادگی داشت, گفت که همان شبی که عباس می خواست به سوریه برود به او گفتم « پسرم!بیا سمنان» اما او گفت که پدر نمی توانم و من خودم آمدم تهران. وقتی دیدمش گفتم «عباس خودش را برای شهادت آماده کرده است» و واقعا هم خودش را کاملا آماده کرده بود.

وی بیان کرد: عباس در سایه ایمان و اعتقاد راسخ در این مسیر بزرگ گام برداشت و نکته برجسته در زندگی اش نماز اول وقت و زیارت عاشورا بود. در دانشگاه نیز با یکی از  شهدای گمنام دانشگاه ارتباط عاطفی برقرار کرده بود و آن شهید گمنام دست عباس را گرفت و او را به آرزویش رساند.

شبی که "عباس دانشگر" برات شهادتش را گرفت

عباس رحمانیان یکی از سوژه‌های این مستند هم در سخنان درباره دلایش برای حضور در سوریه گفت: ما بر اساس حدیث «هرکسی صدای مظلوم را شنید و جواب نداد مسلمان نیست» برای دفاع از مظلوم به سوریه رفتیم و این شعار نیست. همچنین  وقتی یک تهدیدی به سمت شما می آید, باید جلوی آن تهدید را بگیرید تا وارد شهر شما نشود و تمام مدافعان حرم برای دفاع از تمامیت ارضی ایران به سویره رفتند و با تروریست ها مبارزه کردند.

امیر قرالو سومین سوژه مستند«نفر سوم» به عنوان آخرین سخنران گفت که ما در هر جمعی از تهران تا حلب که می‌رفتیم بلا استثنا می‌گفتند «مواظب عباس باشید». نترس و جسور بودن و با ایمان بودن عباس نشان می داد که او  برای پریدن آماده است.

وی درباره شهادت شهید عباس دانشگر گفت: در شب نیمه شعبان بود که مراسمی در مقری که مستقر بودیم گرفتیم و عباس از ساعت 12 شب تا نزدیک اذان صبح در کنار پنجره مقر و زیر نور مهتاب احیا گرفت و دعا می‌خواند و گریه می‌کرد. این تنها جایی  بود که دیدم عباس خلوت کرد , در صورتیکه او اصلا آدم گوشه گیر و ساکتی نبود. بعد از شهادتش که خاطرات را مرور می‌کردم, متوجه شدم که عباس آن شب برات شهادتش را گرفت.

تقدیر از کارگردان این مستند و خانواده شهید دانشگر آخرین بخش این مراسم بود.

برپایه این گزارشع «نفر سوم» مستندی 43 دقیقه‌ای از روایت حضور 58 روزه سه رزمنده ایرانی از جمله شهید دانشگر در جنوب حلب است. شهید عباس دانشگر متولد 1372 از شهر سمنان است که اردیبهشت ماه 1395 به سوریه اعزام و در حلب به شهادت رسید.این مستند به کارگردانی محمد جواد معصومی و تهیه‌کنندگی علی شفیعی در مرکز مستند سفیرفیلم تولید شده است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین