عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
کارگردان "قلاده‌های طلا":‌
کارگردان «قلاده‌های طلا» در شبکه یک گفت: من یک توئیت برای آقایی نوشتم که می‌گفت مسکن مهر مزخرف است و باید مسکن اجتماعی بسازیم. اگر او یک خانه‌ای مثل ویلای لواسانش یا خانه ولنجک رییس جمهور می‌ساخت و به کارتن خوابها می‌داد ما از او تشکر می‌کردیم.
عقیق: "قلاده‌های طلا" را وقتی ساخت که کسی آنقدر دغدغه نداشت درباره فتنه‌ای کار کند که چندین ماه تلاش کردند تا انقلاب اسلامی را از توسعه و پیشرفت متوقف کنند. اما ابوالقاسم طالبی این پروژه را به سرانجام رساند و از روز تولید، اکران و بعد از اکران مورد هجمه‌های شدیدی قرار گرفت. دیروز او مهمان برنامه «فرمول یک» علی ضیاء بود و انتقادها، گلایه‌ها و صحبت‌های جنجالی انجام داد.

وای به حال آن‌هایی که با اثرهایشان شناخته نمی‌شوند

او با «قلاده‌های طلا» صحبت‌های خودش را آغاز کرد و گفت: می‌گویند شما را با «قلاده‌های طلا» بیشتر می‌شناسند. افتخار می‌کنم که من را به اثرم بشناسند. وای به حال آنهایی که با اثرهایشان شناخته نمی‌شوند. آن فیلم در فضای انتخاباتی بود؛ میلیون‌ها نفر مناظره‌های بین نامزدها را دیدند، هزاران نفر به خیابان‌ها رفتند که در روزهای عادی شاید حوصله‌اش را نداشته باشند اما زمان انتخابات هیجان ایجاد می‌شود، کری می‌خوانند، قرمز و آبی می‌شوند، فیلم «قلاده‌های طلا» هم در این فضا ساخته شد و با این فضا جلو آمد و دیده شد. وگرنه «به کجا چنین شتابان» و «دست‌های خالی» هم دیده شدند.

نمی‌خواستم «قلاده‌های طلا2» را بسازم

طالبی در پاسخ به این سوال که اگر به عقب برگردید باز هم «قلاده‌های طلا» را می‌سازید، افزود: اگر برگردم عقب؟ یعنی از اثرم پشیمانم؟ چرا نسازم؟ این کار تجاری نبود و خیلی‌ها گفتند قسمت دو آن را بساز و می‌فروشد. من اما نمی‌خواستم «قلاده‌های طلا2» را بسازم چون دیگر تجاری می‌شد و من فقط می‌خواستم روشنگری کنم.

فیلم من درباره این بود که چرا 8 ماه کشور به هم ریخت

کارگردان «قلاده‌های طلا» درباره اینکه می‌گویند شما سیستم در این اثر سیستم امنیتی را محکوم کردید، گفت: هر اتفاق بزرگی که در کشور بیفتد یک طرف آن سیستم امنیتی است. وقتی امنیت ما به خطر می‌افتد چه کسی مسئول آن است؟ ما نباید از یک چیزهایی فرار کنیم وقتی می‌گویند سربازان گمنام امام زمان(عج) فلان تیم ترور یا اختلاسگر را گرفتند وقتی غفلتی هم صورت می‌گیرد باید بگوییم. درست نیست که اتفاقی 8 ماه کشور را به هم بریزد و 5 تا قطعنامه علیه ما صادر شود اما حرفی نزنیم. فیلم من درباره این بود که چرا این اتفاقات افتاده است.

اباهی نداشتم که بگویم این همه آدم آمده‌اند

وی اشاره کرد: ما از بیرون مورد حمله قرار گرفتیم اینطور نبود که به ما موشک بزنند آدم فرستادند و هم در رسانه‌ها کار کردند. وقتی خطبه رهبر معظم انقلاب جمعه پخش شد تفرقه‌ای افتاد و جمعیتی شنبه به عنوان معترض انتخابات تظاهرات کردند که فیلم تظاهرات آنها غیر از «قلاده‌های طلا» در جایی نمایش داده نشد. من از نیروی انتظامی فیلم را گرفتم و نمایش دادم چون اباهی نداشتم که بگویم این همه آدم آمده‌اند و در سکوت اعتراض کردند.

نشان دادم و در دیالوگ‌هایم هم گفتم این‌ها ربطی به مردم نداشتند

طالبی تصریح کرد: آن روز 15 پایگاه بسیج هم آمده بودند اما یک نفر هم به بسیجی‌ها سنگ نزد حتی شعار هم ننوشتند اما آخر راهپیمایی چند نفر می‌روند و به بسیج حمله می‌کنند. من این را نشان دادم و در دیالوگ‌هایم هم گفتم که این‌ها ربطی به مردم نداشتند. اگر جمعیت آن روز 700، 800 هزار نفر بودند به مرور 200 هزار نفر بیرون آمدند و مردم قانع شدند تخلفی در انتخابات صورت نگرفته اما کم‌کم در هر میدان 4، 5 هزار نفر از کسانی می‌آمدند که میخواستند اوضاع را به‌ هم بریزند. تا اینکه سرانجام در 9 دی مردم به خیابان آمدند و به ماجرا فیصله دادند.

هیچ‌کدام از بازیگرانم اعلام برائت نکردند

وی در پاسخ به این سوال که بازیگرهای «قلاده‌های طلا» از بازی در این اثر پشیمان شدند، گفت: من نشنیدم کسی گفته باشد از بازی در فیلم من پشیمان است. یک نفر از خارج به بازیگر من زنگ می‌زند و می‌گوید چرا این را بازی کردی؟ می‌گوید من بازیگرم و بازی کردم. یک تفکر فاشیستی هست که می‌گوید چرا در کاری که ما دوست نداشتیم بازی کردی، برخی‌ها تک تک سلول‌هایشان فاشیست هستند گرچه لیبرال را فریاد می‌زنند و نمی‌توانند غیر از عقیده خودشان ببینند. در برنامه «هفت» هم من حضور داشتم و از بازیگر من پرسیدند اگر قسمت دوم این فیلم ساخته شود بازی می‌کنی، گفت نه؟ من هم که از اول گفته بودم نمی‌خواهم «قلاده‌های طلا2» را بسازم. تک تک بازیگران من سر کار هستند و ندیدم کسی اعلام برائت کند و اگر کسی تحت فشار قرار گرفته چیز دیگری است.

دستمان با پول‌شویان در یک کاسه نیست

کارگردان «قلاده‌های طلا» با اشاره به اینکه دستمان با پول‌شویان در یک کاسه نیست، خاطرنشان کرد: می‌پرسند بازیگری بوده که با شما کار نکرده باشد. بله؛ پیش‌آمده اما نه به خاطر اینکه من «قلاده های طلا» را ساختم. ما شاید زیاد پول نمی‌دهیم و دستمان با پول‌شویان در یک کاسه نیست. من نمی‌فهمم یک میلیارد دادن به یک بازیگر برای دو سه ماه کار یعنی چه؟ این پول‌ها برنمی‌گردد بلکه پول‌هایی است که دوست دارند بدهند. ما یک فیلم 40 میلیاردی داشتیم که ربطی به بازیگران آن نداشت و به موضوع ربط داشت. "رضا عطاران" پرفروش است و طنز او جواب می‌دهد. او هر فیلم کمدی بازی کرده فروخته غیرکمدی هم بازی کرده که نفروخته است. من به رضا پیشنهاد ندادم او اینقدر کار دارد و تا 5 سال آینده را برنامه‌ریزی کرده است.

من سیاسی‌ترین فیلم را ساختم اما جناحی نیستم

وی افزود: بعضی از فیلم‌ها واقعاً نفروخته‌اند و به آن‌ها سلبریتی هم می‌گویند. وقتی به برنامه‌ای می‌روند بیننده‌ها خیلی زیاد می‌شوند. یا به خیریه می‌روند میلیاردها پول جمع می‌شود و خیابان‌ها را بند می‌آورند. ممکن است یکی عاشق چشم‌هایش شود و به پدرش بگوید "من علی ضیاء را دوست دارم" و می‌شود بگویی بیاید در کارخانه ما تبلیغ‌مان را بازی کند. 10 میلیارد و دو ماشین هم به او بده! ممکن است کسی میلیاردها تومان اختلاس کرده باشد و بخواهد پولشویی کند و یک رزومه فرهنگی برای خودش درست کند. یعنی تهیه‌کننده شود تا اگر او را دستگیر کردند مخاطرات برخورد با او بالا برود. مفسدان اقتصادی در سراسر دنیا برای خودشان شبکه‌هایی درست می‌کنند که هزینه برخورد با آنها بالا برود مثل خیریه تیم فوتبال و مکان‌های مردمی را راه‌اندازی می‌کنند تا وقتی با آنها برخورد می‌شود صدای همه دربیاید. قاعدتاً باید سیستم قضایی و اطلاعاتی بشناسند، هست و وجود دارد. من اهل مطالعه، سیاست و کتابم. این‌گونه نیست که هیجان‌زده شوم چون کسی رئیس جمهور شود بگویم می‌خواهم سیاسی شوم و بعد کنار بگذارم من سیاسی‌ترین فیلم را ساختم اما جناحی نیستم.


ملت با طاغوت، طاغوتی و حاکمیت اشرافی مخالفند

طالبی درباره اینکه اصول‌گراست یا اصلاح‌طلب، گفت: اصولگرا و اصلاح‌طلب اصالت ندارد مردم و انقلاب اسلامی که مردم برایش خون دادند اصالت دارد. ما شاه اودکلن‌زده سوئیس درس خوانده را بیرون کردیم نه اینکه کسی بیاید که بچه‌هایش را بفرستد سوئیس درس بخواند و اشرافی حکومت کند حالا می‌خواهد آخوند باشد، کراوات زده باشد یا مکلا و... حالا شما می‌پرسید با خارج درس خواندن افراد مشکل دارید؟ ملت ایران وقتی شاه را بیرون کردند مشکل‌شان با درس‌خواندن او در سوئیس نبود. کسی که حضرت امام(ره) را ندیده بود به جبهه می‌رفت و مثل شیر به قلب دشمن می‌زد اصلاً هم آدم نظامی نبود جانش را که کسی عزیزتر از آن ندارد فدا می‌کرد چون این راه را قبول نداشت. ما این طاغوت را بیرون کردیم طاغوت ممکن است بگوید من اصلاح‌طلبم یا اصولگرا هستم می‌گوییم بی‌خود کرده‌ای. ما طاغوت را نمی‌خواهیم. ممکن است شمای نوعی بگویی اختلاس خیلی بد است اما وقتی به جایی می‌رسید که امضایت ارزش دارد. طرف می‌گوید کلبه خرابه‌ای در سوئیس داریم و تقدیم بچه‌هایت می‌کنیم به او وام بدهید. دلیل نمی‌شود بگوییم فلانی اصولگراست و جبهه رفته با او مخالفت نکنیم یا فلانی اصلاح‌طلب است و با فلانی عکس دارد پس برخورد نکنیم. ملت با طاغوت و طاغوتی مخالفند. با کسی که برایشان حاکمیت اشرافی کند مخالفند. من خودم را کارگردان مردمی می‌دانم.

ماجرای توئیت باران و خانه ولنجک رئیس‌جمهور

وی در پاسخ به کنایه مجری که گفت توئیتر فیلتر است چرا توئیت می‌کنید، به ماجرای توئیت نماز باران هم اشاره کرد و افزود: اگر آقای جهرمی را دعوت کردید بپرسید چرا توئیتر فیلتر است اما من توئیت می‌کنم. جالب است که به ماجرای توئیت نماز باران هم اشاره داشته باشیم؛ برای وزیری بود که باران آمده بود و در ویلای لواسان گیر کرده بود. وقتی اشرافیت حاکم شود آن‌ها در ویلای‌شان می‌نشینند و مردم با مشکلاتشان می‌مانند. هرکسی برای مردم خانه بسازد و آنها به جای کارتن در خانه بنشینند او را دوست داریم. این کارش را دوست داریم و از او تشکر می‌کنیم. نباید مردم را تحقیر کنیم و بگوییم در قوطی کبریت زندگی می‌کنی. من این توئیت را برای آقایی نوشتم که می‌گفت مسکن مهر مزخرف است و باید مسکن اجتماعی بسازیم. اگر او یک خانه‌ای مثل ویلای لواسانش یا خانه ولنجک رییس جمهور می‌ساخت و به کارتن خوابها بود ما از او تشکر می‌کردیم.

اگر حجت‌‌الاسلام رییسی رییس جمهور می‌شد وضعیت چطور بود؟

طالبی در پاسخ به این سوال که حمایت از حجت‌الاسلام رئیسی یعنی اصول‌گرا هستید، خاطرنشان کرد: اصولگرایی را نمی‌فهمم یعنی چه؟ اگر اصولگرایی یعنی امام(ره) و انقلاب را قبول دارم بله من امام(ره) را از 16 سالگی باور کرده‌ام. به نظرم اگر رییسی می‌آمد با مفاسد اقتصادی مبارزه می‌کرد و حکومت اشرافی نداشت. حالا می‌پرسید اگر حجت‌‌الاسلام رییسی رییس جمهور می‌شد وضعیت چطور بود؟ اگر او آمده بود دلار 5 هزار تومان شده بود و خیلی خطرناک بود و فیلم‌هایی ساخته می‌شد که خود کارگردان با دخترش رویش نمی‌شد برود آن را تماشا کند!

با وزیری که ساعت میلیونی و ماشین آنچنانی دارد مخالفیم

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با پولدارها مشکل دارید، گفت: وزیر یک درآمد مشخص دارد اما وقتی مثل میلیاردرها زندگی می‌کند و ساعت میلیونی می‌بندد و ماشین آنچنانی دارد با او مخالفیم. نوش جان مردم بهترین ماشین‌ها را سوار شوند بهترین زندگی‌ها را داشته باشند و بچه‌هایشان بهترین جای دنیا درس بخوانند. اما وقتی تو می‌گویی من طلبه‌ام من می‌خواهم برایتان کار کنم بعد که به جایی می‌رسد اوضاع آن عوض شود من با این مشکل دارم. من نویسنده، کارگردان و تهیه کننده‌ام و برای هر کدام از اینها پولی می‌گیرم اما وقتی بیش از حد دستمزد بگیرم شما می‌فهمید من فیلم نمی‌سازم بلکه دارم خودم را می‌سازم.

"آقای سرتیپی حرف می‌زند اما عملش با حرفش متفاوت است"

کارگردان «قلاده‌های طلا» در خصوص تأثیرات بین‌المللی «یتیم‌خانه ایران» و پخش مستند بی‌بی‌سی و کار سرتیپی برای اکران بین‌المللی، افزود: این فیلم در دو دانشگاه انگلیس اکران شده است. "آقای سرتیپی حرف می‌زند اما عملش با حرفش متفاوت است". فیلم ما فیلمی نبود که دولت انگلیس از اکران آن خوشش بیاید، اما بازیگرانش انگلیسی بودند. از انگلیس بلند شدند آمدند، بازی کردند و سناریو را هم قبلش خوانده بودند. کسی به من گفت اگر آن‌ها بدانند می‌خواهی در قصه چه بگویی یکی یکی می‌روند اما وقتی آمدند دیدم خودشان ماجرا را می‌دانند. آن‌ها نقش بدترین آدم‌ها را بازی کردند بعد هم به کشورشان برگشتند. در انگلیس هم اکران و از آن استقبال شد اما نتوانستند ادامه بدهند. از آرژانتین هم از من دعوت کردند یک هفته به آنجا بروم و حتی پیشنهاد دادند دو هفته هزینه‌های سفر را تقبل کنند اما به خاطر سلامتی نمی‌توانستم 18 ساعت پرواز را تحمل کنم. در لبنان هم کار اکران شد. آقای سرتیپی هم سرشان خیلی شلوغ است و فیلم ما یتیم ماند.

ماجرای مستند بی‌بی‌سی و هزینه 8 میلیاردی «یتیم‌خانه ایران»

وی در ادامه به ماجرای مستند بی‌بی‌سی اشاره کرد و گفت: بی‌بی‌سی وقتی فیلم ما را دید گفت این چه ایرادی در تاریخ بوده که ما نمی‌دانستیم و 9 میلیون، 12 میلیون و حداقل 3 میلیون ایرانی در یک قحطی ایجاد شده و کشته شده‌آند. گفتند نه این آنفولانزا اسپانیایی بوده است. بی‌بی‌سی سعی کرد روی جنایتی که کرده بود ماله بکشد. بعید است موفق شده باشد و خیلی دانشجویان می‌خواهند درباره آن کار کنند. حالا موضوع 8 میلیاردی فیلم را مطرح می‌کنند. در پاسخ به این موضوع باید بگویم که 28 میلیارد در یک دفتری برای این فیلم برآورد شده بود که ما از آن دفتر بیرون آمدیم و با 8 میلیارد فیلم را در روایت فتح ساختیم. من در جایی که فرماندهان سپاه بودند این را مطرح کردم در حالی که هیچ‌کس رقم دقیق ساخت فیلمش را نمی‌گوید.

طالبی در پاسخ به این سوال که درست است روز اول فیلم 10 هزار تومان فروخته، خاطرنشان کرد: برخی حاشیه‌ها هست و یک نفر چیزی می‌نویسد که 10 نفر دیگر شیر می‌کند. ما که نمی‌توانیم بگوییم چرا یا با مشت محکم در دهان‌شان بزنیم. فروش ما اینطور نبوده بروند تحقیق کنند، فیلم از نظر فروش پرفروش‌ترین فیلم تاریخی سینمای ایران بوده اما به لحاظ خرج نه، نتوانست هزینه خودش را دربیاورد. این هزینه استراتژیک است مثل جاده یا مدرسه‌ای که می‌سازید و بازگشت سرمایه ندارد. من 5 سال عمرم را برای این کار گذاشتم. 3 سال و نیم کتاب می‌خواندم، دو سال می‌نوشتم و فیلمبرداری کردیم. هیچ جای فیلم هم کم نگذاشتم.

پاسخ طالبی به ضیاء درباره فرزندانش

او بزرگترین مشکل کشور را رانت و فساد در دستگاه‌ها دانست و گفت: ما مشکلات زیادی مثل همه کشورهای دنیا داریم. مبارزه با مفاسد باید جدی گرفته شود به ویژه برای کسانی که در دستگاه‌های مختلف دارای رانت هستند. از من بارها پرسیده‌اند که فرزندانت کجا هستند. من هم پاسخ داده‌ام و دوباره پاسخ می‌دهم که هیچ کدام شغل دولتی یا شرکت خصوصی ندارند و برای مفاسد اقتصادی کار نمی‌کنند. یکی فوق لیسانس دارد و مهندس کامپیوتر است. آن یکی که دارد فوق لیسانس می‌گیرد و شما که می‌گویید کسی که با من کار کرده به او کار نمی‌دهند بچه‌هایم را چکار می‌کنند! ما مشکل فرهنگی و اقتصادی هم داریم. بزرگترین مشکل از نظر من عدم خودباوری است و ما باید بر نمی‌توانیم غلبه کنیم.

چرا توئیت سانسور «قلاده‌های طلا» منتشر شد؟

طالبی در خاتمه درباره توئیت منتشر شده انتقادش از سانسور «قلاده‌های طلا» در تلویزیون،‌گفت: من توئیتی زدم که «قلاده‌های طلا» پخش نمی‌شود و دوستانی روی آن کار کردند از آنها تشکر می‌کنم که در رابطه با توئیت کمک کردند و فضا را عوض کردند. «قلاده‌های طلا» بعد از خبر پخش می‌شود.

ماجرای شرط ضمن عقد داماد حضرت آقا


طالبی در این باره که آیا با پولدارها مشکل دارید، پاسخ داد: من گفتم اگر کسی می گوید من خیلی مردمی‌ام و خود را به عنوان یک طلبه معرفی کند، طلبه مگر چقدر درآمد دارد؟ مسئول حکومتی مگر چقدر درآمد دارد که خانه میلیاردی داشته باشد. من با پولدار مشکل ندارم مگر کمونیستم. خودم در جیبم خیلی پول دارم. پول رانت حرام است. این ها را امام به ما یاد داده. پول مسئولی که به خاطر مسئولیتش مستقیم یا غیرمستقیم پولدار شود حرام است. فرض کنید اگر من وزیر مسکن هستم و در کار ساخت و ساز باشم درآمدم حرام است. امام تا زمانی که در جایگاه رهبری قرار داشت پسرش را نگذاشت بیاید. رهبری هم همینطور هستند. من خبر دارم که دامادشان دکترای بازرگانی بین‌الملل دارد اما شرط ضمن عقد کرده‌اند که تا من هستم حق کار بازرگانی ندارید. این یعنی سیره انقلاب و راه امام. این مخالفت با بازرگانی نیست.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین