عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد
مفتخرم در حوزه‌ای کار می‌کنم که با ادبیات دفاع مقدس پیوند خورده است. در این ادبیات به شکل خوبی از مقاومت مردم ایران در دهه شصت حرف زده می‌شود؛ مردمی که نمونه شدند تا جهان اسلام از آنها الگوبرداری کنند.




عقیق: هفدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با محوریت مردم یمن عصر سه شنبه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم جمع کثیری از اهالی فرهنگ و ادب حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین کرمی، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله شاهرودی اظهار کرد: در آستانه حماسه ۹ دی هستیم؛ اتفاقی که من از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این سرزمین نام می‌برم. همچنین به زودی ایران اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن خواهد گرفت. این ایام را مبارک می‌دانیم و امیدواریم همایش‌هایی نظیر سوختگان وصل بیشتر در فرهنگ این سرزمین اسلامی برگزار شود.

وی افزود: هفدهمین دوره این همایش  در حال برگزاری است. رویدادی که شانزده دوره از برگزاری آن بگذرد، مطمئنا رویدادی ماندگار است، به ویژه که قله علمی کشور میزبان چنین همایشی است. اما باید توجه داشت که این قبیل همایش‌ها باید در سراسر کشور برگزار شود.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه تمدن اسلامی وامدار یمن است، گفت: بی‌راه نیست اگر ادعا کنیم تمدن اسلامی وامدار یمن است. این گفته من نیست، بلکه حضرت رسول(ص) آن را بیان فرموده‌اند. در ضمن مردم یمن به واسطه ولایت‌مدار بودنشان، ایثار و استقامتی از خود نشان دادند که من نمونه آن را در کمتر مردمی دیده‌ام.


در ادامه مراسم، سعید حدادیان استاد دانشگاه و مداح اهل بیت(ع) اظهار کرد: از تمامی کسانی که در این مراسم هستند، کمال تشکر را دارم. ابتدا برای اینکه مجلس ما را مفتخر کردند و دوم آنکه با حضورشان از مظلومیت مردم یمن دفاع کردند.

وی ادامه داد: مفتخرم در حوزه‌ای کار می‌کنم که با ادبیات دفاع مقدس پیوند خورده است. در این ادبیات به شکل خوبی از مقاومت مردم ایران در دهه شصت حرف زده می‌شود؛ مردمی که نمونه شدند تا جهان اسلام از آنها الگوبرداری کنند.

حدادیان تاکید کرد: در دوره شانزدهم مفتخر بودیم که همایش ما از سردار قاسم سلیمانی تجلیل کند. به همین منظور، از کتابی رونمایی خواهیم کرد که آثار ادبا و شاعرانی که با محوریت سردار سلیمانی آثاری خلق کردند، در آن گنجانده شده است.

وی درباره تعداد اثار ارسالی به همایش هفدهم نیز گفت: استقبال از این رویداد زیاد بود، به نحوی که ۳۵۰ اثر در حوزه شعر و ۱۵۰ داستان به دبیرخانه این همایش ارسال شدند. به همین دلیل،‌امروز از برگزیدگان این دو بخش تقدیر به عمل خواهد آمد.

حدادیان درباره همایش هجدهم نیز گفت: به امید خدا همایش سوختگان وصل در دوره هجدهم با محوریت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله برگزار خواهد شد. در همین راستا، علاقمندان می‌توانند از فردا کارهای خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

بعد از سخنان حدادیان، از کتاب سلام سردار و پوستر همایش هجدهم که مزین به تصویر سیدحسن نصرالله بود، رونمایی به عمل آمد.


در بخش دیگری از این مراسم، مرتضی امیری، شاعر انقلابی کشور در سخنانی تصریح کرد: سعید حدادیان با تمام عشقش به شاعران انقلاب عشق‌ورزی می‌کند، به همین دلیل،‌ وظیفه خود می‌دانم که از وی بابت این همه لطف تشکر کنم. وقتی از شاعران انقلاب حرف می‌زنیم، تنها بخشی از شاعران را مد نظر نداریم، بلکه برخی افراد هم منظور نظر ما هستند که این عنوان را با خود یدک نمی‌کشند، اما به واقع آثار با معنایی درباره مقاومت ارائه کرده‌اند. برای مثال، سهراب سپهری در آثار خود از مقاومت مردم حرف می‌زند و اخوان ثالث هم چنین معنایی (مقاومت) در اشعارش دیده می‌شود.

وی در خاتمه سخنانش گفت: مگر می‌شود شاعر بود، اما نسبت به فجایعی که در دنیا رخ می‌دهد، عکس‌العمل نشان نداد؟ به همین دلیل می‌بینیم وقتی از مظلومیت مردم فلسطین، یمن و ... حرف زده می‌شود، افرادی نامشان به میان می‌آید که برای ما قابل پیش‌بینی نیستند.

در این مراسم، شاعرانی با خواندن اشعارشان از مقاومت مردم یمن تجلیل کردند و در پایان برگزیدگان همایش هفدهم به شرح زیر اعلام شد:

برگزیدگان بخش داستان:

برگزیده اول: سمیرا اسکندر پور از تهران

برگزیده دوم: هدی حشمتیان از کرمانشاه

برگزیده سوم: مرضیه نارویی از سیستان و بلوچستان

تقدیر‌های بخش داستان:

معصومه تابان از تهران

نسرین تیمورنیا از تهران

زهرا جوادی از تهران

صدیقه شاهسون از شهرکرد

سپیده اشراقی از تهران

مهنوش گرجی از خوزستان

حسین محسنی‌زاده از تهران

برگزیدگان بخش شعر:

وحید احمدی از تهران

مبین اردستانی از تهران

امید امیدزاده از تهران

سارا سادات باختر از اصفهان

قاسم بای از گلستان

دادیار حامدی از مازندران

میلاد حبیبی از اصفهان

سمانه رحیمی از تهران

محمد رسولی از تهران

معصومه سادات شاکری از خراسان

حسین شهریاری از سمنان

فاطمه عارف‌نژاد از قم

طیبه عباسی از قم

مرضیه فرمانی از گیلان

ملیحه‌سادات قاضی از خراسان

مهرداد مهرابی از تهران

نصیبا مرادی از تهران

حسین مودب از خراسان

محمدحسین نجفی از تهران

نغمه مستشار نظامی از کرج

رضا نیکوکار از گیلان

منبع: ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین