عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:
در علوم انسانی بیشتر از ادبیات توصیفی استفاده می‌شود، غرب با توصیف دنیای مدرن مردم را فریب داده؛ اما حوزه علمیه نتوانسته با توصیف آثار خوب حکومت اسلامی مردم را نسبت به این نوع حکومت خوش‌بین کند.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان امشب در گردهمایی مبلغان انقلاب اسلامی با موضوع ۴۰ سال ایستادگی اقتدار و پیشرفت که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شده عنوان کرد: در ادبیات دینی ما، جایگاه عقل و به کارگیری عقلانیت توصیفی رفیع است، اما ما معمولا در ادبیات با مردم و و به کارگیری عقل صرفا بخشی از آن را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

وی افزود: ما بعضا اینطور فکر می‌کنیم انذار تنها در انذار از دوزخ معنا پیدا می‌کند، این در حالی است که انذار در حوزه انذار از خسران دنیوی نیز معنا پیدا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما در بکارگیری عقلانیت معمولا به دنبال این هستیم که ثابت کنیم که چه چیزی حق و چه چیزی باطل است، اما ما در قرآن کریم و روایات معصومین(ع) می‌بینیم که از ادبیات توصیفی نیز استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اهمیت ادبیات توصیفی در شناساندن دین به مردم اظهار داشت: ما طلاب، معمولا توصیف کردن را کار عالمانه نمی‌بینیم، در حالی که جز علم، حکمت و ذوق نیز نیاز است و متاسفانه ما در حوزه علمیه درسی برای افزایش توانمندی توصیفی نمی‌خوانیم.

وی شیوه قرآن کریم و روایات را شیوه ای توصیفی دانست و ابراز کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به توصیف ظالمان و گنه‌کاران می‌پردازد و به جای اثبات ولایت انبیا، ولایت گریزان را توصیف کرده و به جای ادبیات آمرانه، از ادبیات توصیفی استفاده می‌کند.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: در مقوله حجاب ادبیات ما معمولا محدود به وجوب آن و معصیت بدحجابان می‌شویم، در حالی که خداوند برای ما روش‌های عقلانی و توصیفی را می‌گستراند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با انتقاد از برخی روش‌های رایج در بین روحانیون تصریح کرد: ما طلاب با ادبیات رساله عملیه با مردم صحبت می‌کنیم و همین امر نفرت از دین را بعضا ایجاد می‌کند، چرا که همه مردم عارفان به درگاه الهی نیستند.

وی یادآور شد: خداوند متعال در قرآن از موضع الوهیت و کبریایی سخن می‌گوید و ما باید بین خدا و بندگان واسطه شویم تا مردم بتوانند کلام الهی را بهتر بفهمند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در علوم انسانی بیشتر از ادبیات توصیفی استفاده می‌شود، غرب با توصیف دنیای مدرن مردم را فریب داده اما حوزه علمیه نتوانسته با توصیف آثار خوب حکومت اسلامی مردم را نسبت به این نوع حکومت خوش‌بین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به سخنانی از رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد: متاسفانه طلاب دانش این امور را ندارند و صرف ذوق داشتن بدون وجود معرفت کاری را درست نمی‌کند، ما چندین کتاب در مورد حقانیت ولایت فقیه را داریم که این کتب نمی‌تواند در مردم اقناع ایجاد کند، اما روایات و فرازهای ادعیه سرشار از توصیف زیبایی های مبانی دینی است.

وی ادامه داد: تنها موضوعی که امروز با روش توصیفی امجام شده، حج بوده و سفرنامه های حج به غیر از باید و نبایدهای حج، به توصیف زیبایی های آن پرداخته اند، اما این روش در بسیاری از حوزه ها مانند نماز جمعه وجود ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان سخنانی از رهبر معظم انقلاب بیان کرد: ایشان تاکید کرده اند که طلاب باید زیبایی های ولایت فقیه را به مردم توضیح دهند، من شخصا این را در بین ضد انقلاب‌های خارج نشین تجربه کرده‌ام و زمانی که زیبایی های ولایت فقیه را توصیف کردم که برخی از آن‌ها به ما می‌گفتند که ما سخنان جدیدی راجع به ولایت فقیه شنیدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ما تمام مردم را معطل کردیم که جواب چند تن از شبهه افکنان را بدهیم و بعد همگی وارد بهشت شویم که این شیوه نادرست است.

وی تصریح کرد: نه تنها با توصیف زیبایی ها و کارکردها ما می‌توانیم اندیشه ها را متوجه حقایق دین بکنیم، بلکه علاوه بر آن با عقلانیت توصیفی می‌توانیم شیوه ولایت دینی را برای مردم توضیح دهیم.

این استاده حوزه و دانشگاه ادامه داد: امیر مومنان(ع) به دلیل اینکه نمی‌فهمیدند ولی مسلمین دیکتاتور نیست، با مردم مشکل پیدا کردند، چرا که مردم از حاکم انتظار دیکتاتوری مانند سیره معاویه داشتند که امیرالمومنین(ع) اینگونه نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان کارایی ادبیات توصیفی تکید کرد: روش ما این است که پس از شهادت یا ارتحال کسی به توصیف شخصیت او بپردازیم، مردم از ما انتظار توصیف دارند، بنده در فرانسه به اساتید می‌گفتم که ما با ولایت فقیه مشکلات دموکراسی را حل کردیم و برای اثبات ولایت فقیه اصلا نیاز نبود به دین بپردازم که نتیجه مطلوبی داشت.

وی ابراز کرد: بنده کتابی درباره ولایت فقیه نمی‌شناسم که هم به آثار ولایت فقیه و هم به چگونگی مدیریت فقیه در جامعه بپردازد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی سوال می‌کنند که مقام معظم رهبری چرا مشکلات را حل نمی‌کنند و منشا این سوال این بوده که ما نیامدیم به مردم توضیح دهیم که ولی فقیه چه کاری را باید انجام بدهد و چه کاری را نباید انجام بدهد‌

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه گفت: حوزه اگر در سیاست ضعیف نیست، باید اینکه مکر در جامعه اسلامی حرام است را برای مردم توضیح دهد.

وی مطرح کرد: مفهوم تقوا این بوده که حاکم چگونه باید مدیریت کند که بتوان گفت او متقی است، زیبایی های مفهوم ولایت این است که پیچیدگی ها و ظرافت‌های مدیریت ولی جامعه دینی را بیان کنیم، اما متاسفانه ما در طول ۴۰ سال برای تقوا مثال‌های کلیشه ای را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم مطالعه نامه های معاویه برای امیرالمومنین(ع) برای طلاب، یادآور شد: بعضا مالک اشتر به امیرالمومنین(ع) می‌گفت که فلان والی را برکنار کنید که در واقع نیز آن والی ضعیف بود، اما امام آن والی را عزل نمی‌کردند، طلاب باید دلیل این مماشات‌های امیرالمومنین را موردتوجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به نگاه اجتماعی امام خمین(ره) به روضه امام حسین(ع) تاکید کرد: امام راحل توضیحی که برای اهمیت روضه اباعبدالله الحسین(ع) بیان می‌کنند، صرفا توضیح معنوی نبوده و در بسیاری از موارد برخورد عقلانی و برداشت اجتماعی خود را برای این روضه بیان کرده اند، در حالی که همین امام خمینی(ره) از عرفای بزرگ معاصر ما است.

وی ادامه داد: در اهمیت توصیف روضه اباعبدالله(ع) سخنانی به ذهن من می‌رسد که باید با احتیاط آن را بیان کنم، چرا که عده ای ممکن است به ما نقد کنند که چرا روضه را سخیف می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، لزوم همراهی دین و سیاست را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: بحث حضور دین و عالمان دینی درعرصه سیاست کماکان بر سر زبان‌ها بوده و برخی از علماء دین از ورود به مسائل سیاسی که تنزه می‌جویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به ورود علماء دین به مسائب سیاسی در تاریخ اظهار داشت: نقش عالمان دینی در استقلال سرزمین ایران و این جغرافیای سیاسی بسیار بالا بوده و از واقعه چالدران تا دوران مشروطه و پس از آن باید مورد مطالعه قرار گیرد.

وی بیان کرد: ما باید علاوه بر احکام شرعی، نقش عالمان دینی در تثبیت هویت و سرزمین ملی را نیز مطالعه کنیم، عالمان دینی در گذشته در خط مقدم دفاع از منافع ملی بودند و متاسفانه امروز برخی از روحانیون از این نقش فاصله گرفته‌اند، در حالی که اگر مردم نقش عالمان دینی را در دفاع از هویت ملی بدانند، قضاوت‌های نادرست خود را کنار می‌گذارند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به مفهوم ملی‌گرایی خاطرنشان کرد:  بر اینکه زبان فارسی باید نخستین زبان علمی دنیا باشد تاکید کرده اند و این سخنان نشان از تعهد یک عالم دینی به تثبیت هویت ملی در دنیا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: در مورد جهان و تمدن غرب و هژمونی این تمدن باید مطالعه کرده و بن‌بست‌ها و آسیب‌های آن را بشناسیم.

وی جوشش مردم فرانسه را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: من در مورد تظاهرات مردم فرانسه حتی به شیوه ارائه گزارش گزارشگر صداوسیما اعتراض دارم، چرا که ما باید از ظاهر این تظاهرات به سمت آگاهی دادن به مردم راجع به بطن این تظاهرات حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: درباره اینکه خدا به کفر به طاغوت اشاره کرده است، باید بدانیم که منظور از کفر به طاغوت، کفر به قدرت تاریخ است و ما نباید این مفهوم را به مسائل ظاهری و دم دستی محدود کنیم، چرا که ماحصل کفر به طاغوت این بوده که ما حتی قائل به این نباشیم که طاغوت قدرت دارد و بعد مصداق طاغوت زمان را با توجه به مبانی به مردم معرفی کنیم‌.

وی با تاکید بر لزوم فهم طاغوت و شناسایی مصادیق آن عنوان کرد: ما قبل از ایجاد نیروی مقاومت و اثبات معانی عالی ولایت برای مردم، باید مصادیق طاغوت که آمریکا باشد را به مردم بشناسانیم.

این استادحوزه و دانشگاه مطرح کرد: کسی که آمریکا را کدخدا می‌داند، نمی‌تواند توجه خود را به توانایی‌های داخلی معطوف کند و اینکه این تفکر در انتخابات رای می‌آورد نشان از همراهی مردم با این تفکر دارد و همه این‌ها به دلیل ضعف حوزه در شناساندن طاغوت به مردم است، چرا که اگر طاغوت و مصادیق آن به درستی شناسایی می‌شد، کسی در کشور دم از کدخدا بودن آمریکا نمی‌زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان، توانایی طلاب در ورود به مسائل روز دنیا را ضروری دانست و ابراز کرد: مقام معظم رهبری از افول آمریکا سخن گفته‌اند، خب ما طلاب چه حرکتی درباره این سخن انجام داده ایم تا ابعاد مختلف آن را به مردم بفهمانیم.

وی تصریح کرد: اینکه لیبرال دموکراسی و بنیادهای غربی در دنیا شکست خورده است، یک مطلب درستی بوده که متاسفانه ما علی رغم برخورداری از مبانی بلند دینی، نمی‌توانیم برای آن تولید علم و ادبیات بکنیم.

وی ادامه داد: کسانی که به جای کفر به طاغوت، به آن ایمان داشتند، در مقابل توصیه امام خمینی(ره) مبنی بر انهدام ناوهای آمریکایی در خلیج فارس مقاومت نشان دادند.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ما اگر در زمینه کفر به طاغوت پیشرفت کنیم، دغدغه‌هایی مانند دفاع از جمهوری اسلامی دیگر موضوعیت پیدا نمی‌کند، چرا که بسیاری از شبهات مردم به طور خودکار حتی به ذهنشان خطور نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اینکه حوزه علمیه باید سیاسی باشد، حداقل آن روشنگری به عنوان کلیدی ترین مفهوم دینی بوده و حوزه باید آموزش های متناسب با نیاز روز جامعه را به مردم ارائه داد.

وی قدرت فعلی جمهوری اسلامی و تشیع را در طول تاریخ بی نظیر دانست و یادآور شد: ما ۱۴۰۰ سال است که ضعیف بودیم و دغدغه اصلی مان دفاع از خودمان بود، اما امروز در موقعیتی جهانی قرار داریم که از موضع اقتدار برخورداریم، اما ادبیات ما مقتدرانه نیست و حتی در مناجات‌ها و سروده‌های خود نیز موضع مقتدرانه نداریم که باید در تمامی این حوزه‌ها به سمت نشان دادن اقتدارمان حرکت کنیم.

این استادحوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم گرایش شعرا به محتواهای حماسی افزود: شعرای آیینی ما در انتخاب موضوع باید به سمت محتواهایی بروند که اقتدار تشیع را نشان دهد، چرا که امروز افکار شیعی در حال گسترش در دنیا است و مفهومی ندارد که شعرا پس از این موفقیت‌ها از موضع ضعف شعر بگویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان پناهیان در پایان سخنان خود بیان کرد: رئیس جمهور ما در ابتدا آمریکا را کدخدا می‌نامید، اما اخیرا پیرامون عدم اجازه به فروش نفت کشورهای عربی به جهان صحبت کرد که این سخنان همان حرف‌هایی است امثال ما در گذشته می‌گفتیم و برچسب‌های عجیبی به ما زده می‌شد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین