عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
رئیس انجمن کلیمیان تهران گفت: برخی در اوایل انقلاب جامعه یهودیان ایران را با صهیونیست‌ها برابر می‌دانستند اما با تدبیر حکیمانه امام خمینی‌(ره) این مورد رد شد و ایشان فرمودند که حساب جامعه کلیمیان با صهیونیست‌ها جداست.
عقیق: دکتر همایون سامه یح در سی و ششمین نشست "شنبه‌های انقلاب" با عنوان "ادیان و مذاهب" و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه اظهار کرد: سابقه حضور یهودیان در ایران به 2500 سال پیش برمی‌گردد و این حضور تا به امروز استمرار داشته‌ است و این استمرار به علت فرهنگ دوستی و ارج نهادن به دیگر عقاید در ایران بوده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان یا اعدام محکوم می‌شدند اما بعد از انقلاب کلیمیان به صورت آزادانه کارهای دینی و روزمره خود را انجام می‌دهند.

سامه یح گفت: کلیمیان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، شهدایی را تقدیم این نظام مقدس کرده‌اند و این جامعه نه تنها سرباز به این نظام داده است بلکه پزشک نیز به این نظام هدیه کرده است.

رئیس انجمن کلیمیان تهران با اشاره به حضور آزادانه کلیمیان در جامعه بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت: کلیمیان به غیر از شرکت در راهپیمایی‌های انقلاب و جنگ، در دوران بازسازی و سازندگی کشور هم حضور فعالی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: جامعه کلیمیان از انقلاب انتظار داشتند تا حقوق شهروندی آنها را به رسمیت بشناسد که این امر با تدبیر امام راحل و مقام معظم رهبری تحقق یافت و امروز کلیمیان همانند مسلمانان آزادانه به فعالیت‌های دینی خود می‌پردازند.

سامه یح با بیان اینکه بعد از انقلاب انسجام ادیانی در بین ملت ایران ایجاد شده است، گفت: وجود این انسجام در ایران به برکت انقلاب اسلامی است که ثمره آن امنیت پایدار در کشور است که این امنیت را در دیگر کشورهای منطقه مشاهده نمی‌کنیم زیرا آن ملت‌ها انسجام ندارند.

رئیس انجمن کلیمیان تهران تاکید کرد: در حال حاضر کلیمیان در تهران دارای 5 مدرسه هستند که با وجود تعداد کلیمیان در تهران، این تعداد مدارس بسیار زیاد است؛ بعضی از مدارس دارای 3 یا 4 دانش‌آموز است که با عنایت حکومت، دولت و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، این کلاس‌ها دایر و سرپا هستند.

سامه یح با اشاره به تقدس روز شنبه برای کلیمیان گفت: با همراهی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، تمام مدارس کلیمیان در روز شنبه تعطیل و به جای آن روز پنجشنبه مدارس دایر است.

رئیس انجمن کلیمیان تهران ادامه داد: از حمایت وزارت ورزش، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه که از جامعه اقلیت‌ها انجام می‌دهند، تشکر ویژه‌ای دارم.

وی با بیان‌اینکه در جمهوری اسلامی برابری و عدالت برای همه ادیان وجود دارد، افزود: برخی در اوایل انقلاب جامعه یهودیان ایران را با صهیونیست‌ها برابر می‌دانستند اما با تدبیر حکیمانه امام خمینی‌(ره) این مورد رد شد و ایشان فرمودند که حساب جامعه کلیمیان با صهیونیست‌ها جداست.

سامه یح بیان کرد: آزادی کلیمیان مخصوص شهر تهران نیست بلکه در شهرهایی مانند شیراز، یزد، اصفهان، کرمانشاه و ... که کلیمیان حضور دارند به صورت آزادانه به فرایض دینی می‌پردازند.

رئیس انجمن کلیمیان تهران در پایان سخنان خود گفت: بعد از انقلاب تدریس علوم دینی کلیمی در کشور رونق گرفت که این مهم قبل از انقلاب وجود نداشت یعنی کلیمیان برای تحصیل علوم دینی باید به خارج از کشور می‌رفتند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین