عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
حجت‌الاسلام کفیل:
معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) بیان داشت: آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت و مخفی نگه داشتن امام مهدی (عج)، حفاظت از ایشان در برابر بنی‌عباس و معرفی امام به خواص شیعه مهم‌ترین گام دوران امامت امام عسکری (ع) بود.
عقیق:حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در گفت‌وگویی با اشاره به فعالیت‌های امام حسن عسکری (ع) در شش سال دوران امامتشان گفت: امام عسکری (ع) در سال ۲۳۲ هجری به دنیا آمدند. در سال ۲۶۰ به شهادت رسیدند و در سال ۲۵۴ دوران امامتشان آغاز شد. این امام همام در دوران زعامتشان شش گام برای تعالی و پیشرفت اسلام و تشیع برداشتند.

تبیین اندیشه صحیح اسلامی برای جلوگیری از تزلزل شیعیان

وی افزود: هنگامی امام (ع) وارد سامرا شدند کمتر از ۵ سال سن داشتند و این شهر در آن زمان، اصلاً صبغه اسلامی نداشت. در چنین جامعه‌ای که اشکالات و شبهات زیادی درباره مسائل دین وجود داشت، امام عسکری (ع) اندیشه صحیح اسلامی را تبیین کردند. امام (ع) در روایتی به این مسأله اشاره می‌کنند: «هیچ یک از پدرانم مانند من گرفتار تزلزل شیعیان در امر امامت نشدند».

برگزاری جلسات مخفی و اعزام وکلا به دیگر شهر‌ها

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه سامرا از سوی عمال بنی‌عباس به شدت رصد می‌شد، ابراز داشت: در این شهر اگر شیعه‌ای می‌خواست به امام (ع) سلام کند، حضرت با اشاره به آن‌ها می‌فهماند که سلام نکنند، زیرا برای آن‌ها خطر مرگ وجود داشت. بنابراین دومین گام امامت ایشان را می‌توان برگزاری جلسات مخفیانه با شیعیان و گسترش شبکه وکالت در شهرهای مختلف ذکر کرد.

حمایت مادی و معنوی از شیعیان در سخت‌ترین شرایط

وی فعالیت‌های سری سیاسی، حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان را گام‌های سوم  و چهارم امامت فرزند امام هادی(ع) برشمرد و ادامه داد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که برای امام عسکری (ع) وجود داشت، اما حضرت از رسیدگی به شیعیان غافل نماند و و حمایت مادی و معنوی خودشان را انجام می‌دادند.

دلگرمی دادن به شیعیان برای ادامه راه

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) بیان داشت: پنجمین گام امام حسن عسکری (ع)،  تقویت و توجیه سیاسی عناصر مهم شیعه بود، به گونه‌ای که در آن زمان شیعیان دچار یک عقب‌گرد شده بودند و در اثر سختی‌ها و مشکلات پیوندشان با امام کم شده بود. امام (ع) با این افراد گفت‌وگو می‌کرد و با ارتباط کلامی، شیعیان را برای ادامه راه دلگرم می‌کرد.

آماده‌سازی شیعیان برای عصر غیبت

وی افزود: آماده‌سازی شیعیان برای عصر غیبت مهم‌ترین گام دوران امامت پدر امام زمان (عج) بود. حضرت (ع) در این گام دو کار متفاوت انجام دادند. یکی آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت با مخفی نگه داشتن امام مهدی (عج) و حفاظت از جان ایشان در برابر حکام بنی‌عباس و دیگری معرفی امام (عج) به خواص شیعه، به گونه‌ای که بعد از شهادت امام عسکری (ع)، هنگامی که جعفر قصد نماز خواندن بر پیکر مطهر امام (ع) را داشت. کنار زده شد و امام مهدی (عج) نماز را اقامه کردند، این مسأله موجب حیرت مسلمانان نشد. یعنی برای شیعیان جا افتاده بود که امام (ع) صاحب فرزندی به نام مهدی (عج) هستند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین