عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: امام هادی(ع) حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را بسیار تکریم می کردند و به این علت که علم داشتند، بیش از صد روایت بسیار باارزش از ایشان نقل شده است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه در مراسم دعای کمیل كه در ايام بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، گفت: ما کمتر شخصیتی داریم که امام معصوم او را مدح کرده باشد، حضرت عبدالعظيم (ع) کسی است که امام هادی(ع) بر ایشان درود فرستادند.

وی افزود: برخی امامزادگان بدون واسطه و برخی با چند فاصله فرزند امام هستند. یکی از نوادگان امام حسن(ع) به چهار واسطه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غالب امامزادگان نزدیک 8 هزار نفر آنها در ایران هستند، عنوان کرد: اگرچه ما بسیاری از امامزادگان را به علت امامزادگی آنها تکریم می‌کنیم اما این تنها علت تکریم آنها نیست؛ علت تکریم امامزادگانی همچون حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و برخی امامزادگان دیگر، افزون بر امامزادگان، عالم بودن آنها است، امروز ما حضرت امام راحل را صرفا برای سیادت او تکریم نمی‌کنیم. اگرچه سیادت سادات قابل تکریم است، اما افزون بر آن، امتیازات دیگر ایشان نظیر عالم، رهبر انقلاب و عارف بودن، سبب تکریم بیشتر ایشان نسبت به سایر سادات شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) نسبت به کسی که عالم بوده تکریم داشتند حتی اگر او از سادات نبوده باشد، اظهار کرد: امام هادی(ع) حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را بسیار تکریم می کردند به این علت که علم داشتند، بیش از صد روایت بسیار با ارزش از ایشان نقل شده است.

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدح ایشان توسط امام معصوم(ع) است، ابراز کرد: کم هستند امامزادگانی که توسط امام معصوم(ع) مدح شده باشند؛ یکی از آنها حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است که امام برای ایشان زیارت‌نامه می خوانند در حالیکه ایشان را عبد صالح خطاب قرار می‌دهند.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایاتی از امام جواد(ع) و امام رضا(ع) مبنی بر اینکه هر کس حضرت فاطمه معصومه(ع) را زیارت کند، بهشت بر او واجب است، گفت: مدح امام نشان می‌دهد که ایشان یک امامزاده عادی نیستند، در شأن حضرت عبدالعظیم(ع) امام هادی می‌فرمایند که ثواب زیارت ایشان همچون ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در بین سادات حسنی درگیری و انصراف نسبت به امام معصوم(ع) وجود داشته است زیرا ولایت‌پذیری برخی از آنان کم بوده است اما حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با سن بالای خود در اثر ولایت پذیری بالا مقابل امام هادی(ع) که سن بسیار کمی دارند زانو زده و دین خود را به ایشان ارائه می کند که صحت آن را جویا شود.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) و حضرت عباس(ع) بسیار ولایت پذیر بودند که هر جا امام حسین(ع) می رود دنبال او می‌روند آنها مطیع محض امام بودند، حضرت معصومه(س) در مدینه برادران زیادی داشت بنابراین در ایران دنبال برادر نیامده بلکه به دنبال امام آمده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از ویژگی‌های دیگر که امامزاده را بالا می‌برد هجرت است، گفت: هجرت برای حفظ دین نسبت به جهاد مقدم است، آن زمان که حضرت به شهر ری هجرت می‌کنند، اینجا مرکز برخی دانشمندان شیعه بوده است؛ این فکر غلط است که صفویه شیعه را به وجود آورده. آنها صرفا با ابزار حکومت شیعه را تقویت کردند بلکه امامزادگانی نظیر حضرت عبدالعظیم(ع) شیعه را به ایران آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس هفت قرن بر ضد امیرمومنان امام علی(ع) کار کردند و مروج افکار اهل سنت بودند و شیعه کشی کردند. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری شیعه را آورده است. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، سایر امامزادگان و دانشمندان شیعه به این علت که رگه‌های شیعه در ایران قوی و شیعیان در امان بودند به ایران هجرت کردند.

وی با بیان اینکه علت دیگر تکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) محدث بودن ایشان است، عنوان کرد: ایشان در شهرری زندگی مخفیانه داشتند اما در عین حال با نوشتن قرآن و هزینه کردن برای دین به تبلیغ و ترویج می پرداختند، در حالی که 110 روایت از ایشان نقل شده است.

 استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر عوامل مقام بالای ایشان این بود که برای رفع نیاز مردم بسیار تلاش داشتند و مردم از مرقد ایشان کرامات زیادی را مشاهده کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین