عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
آیت‌الله جاودان:
استاد اخلاق گفت: هر کس که بر خلاف هوا و هوس خود رفتار کند و از خدا بترسد ظلم و گناه نکند او را به بارگاه کرامتی می‌برند که فرشتگان هم به آن دسترسی ندارند و این جایگاه ابدی است.
عقیق:آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ زاهد برگزار شد، گفت: خداوند متعال برای ما انسان‌ها مجموعه‌ای از بندگان برگزیده را فرستاده است، در هر زمانی یک نفر از این بندگان برگزیده باید در میان جامعه باشد.

وی افزود: خداوند این بندگان برگزیده را سرمشق انسان‌ها قرار داده است، خداوند خطاب به مشرکان فرمود شما با آنچه غیر خدا می‌پرستید هیزم جهنم هستند، مسیحیان حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) را مورد پرستش قرار می‌گیرند که مثال غیر خدا هستند. اما حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) بندگان برگزیده هستند آنها از جهنم دور هستند تا آنجا که صدای جهنم به گوششان نمی‌رسد. آنها کسانی هستند که از گذشته برای آنها عاقبت خوب نوشته شده است و تا ابد بر آنچه دلخواه آنها است در اختیار خواهند داشت.

آیت‌الله جاودان بیان داشت: برای آنها هنگام مرگ، برزخ و قیامت رنج و ترس نخواهد بود، در حالی که روز قیامت روز جزع و فزع است؛ اگر شما از آن بندگان برگزیده پیروی کنید به چنین جایگاهی خواهید رسید.

استاد حوزه علمیه گفت: کسانی که ایمان آورده و ایمان خود را با ظلم مخلوط نکردند هنگام فزع اکبر در روز قیامت کوچکترین ترسی نخواهند داشت، در جهنم افراد جزای ظلمی را که کردند می بینند و به ظلمت گرفتار می‌شوند.

وی اظهار کرد: پیروان بندگان برگزیده در دنیا راه خود را گم نکرده و به دیگران ظلم نمی‌کنند، نماز خود را در اول وقت می‌خوانند.

آیت‌الله جاودان در تبین شخص عادل، ابراز کرد: عادل کسی است که گناهان کبیره را انجام نمی‌دهد و بر گناهان صغیره اصرار ندارد، اگر گناه کند بی‌خیال نمی‌شود، در حالت اصرار شخص بر هر گناه صغیره بی‌خیال شده و توبه نمی‌کند که در این صورت به گناه کبیره تبدیل می‌شود.

استاد حوزه عملیه با اشاره به این آیه قرآن کریم « ان الحسنات یذهبن السیئات»، و اینکه اینجا منظور از سیئات گناه صغیره است، افزود: اگر کسی گناه صغیره کرد سپس پشیمان شد و تکرار نکرد خداوند برای او جبران می‌کند و آن را می‎‌پوشاند، و او از جایگاه کرامت بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه همه کسانی که معصومیت دارند و فرشتگان بندگان صاحب کرامت و محترم هستند، عنوان کرد: وقتی انسان با اعضای وجود خود گناه نکند صاحب اختیار آنها خواهد شد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه خداوند انسان را نسبت به بسیاری از مخلوقات برتری بخشیده است، اظهار کرد: این فضیلت تکوینی است که خداوند به انسان عطا کرده اما اگر انسان فضایلی را به دست آورد که تکوینی نبوده و اکتسابی هستند از همه مخلوقات برتر شده و خداوند او را به بارگاه کرامتی راه می‌دهد که پایان ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند به انسان اسما حسنی را آموخت که فرشتگان توان آموختن آن را نداشتند، گفت: حضرت آدم(ع)، پیامبران و ائمه معصومین(ع) برای فرشتگان در غیب بودند، امروز ما در کجا هستیم، در حالی که خداوند انسان را در بهترین ساختار ساخته است. آیا ما از غیب آسمان و زمین اطلاع داریم. ما انسان هستیم اما وقتی بر اساس هوس عمل کردیم ساختمان برتری را که خداوند برای ما طراحی کرده را از بین می بریم.

وی با تاکید بر اینکه هر کس که بر خلاف هوای و هوس خود رفتار کند و از خدا بترسد او را به بارگاه کرامتی می‌برند که فرشتگان هم به آن دسترسی ندارند، ابراز کرد: در جهان چیزی که آنها را بترساند وجود نخواهد داشت. مرحوم آیت‌الله حق شناس زمان موشک‌باران در تهران بودند و از چیزی نمی‌ترسیدند در حالی که تهران خلوت بود. هیچ چیزی امنیت انسان بی‌گناه را به هم نمی‌زند.

آیت‌الله جاودان در پایان خاطرنشان کرد: راه رسیدن به چنین مقامی این است که انسان به دستورات انسان‌های برگزیده گوش فرادهد، یکی از این دستورات پرهیز از ظلم به اطرافیان و مردم است، ائمه و انسان‌های برگزیده در جایگاه امن هستند. وقتی  دلار گران می‌شود چرا برخی فروشندگان قیمت کالاهای داخلی را که ارتباطی با دلار ندارد سه برابر می‌کنند آیا این مصداق ظلم نیست.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین