عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۱
در یکی از روستاهای استان کردستان کتاب قرآنی معروف به قرآن «نِگل» وجود دارد که به عقیده افراد بومی در سال های اولیه هجری و در زمان خلیفه سوم نگاشته شده است و سالیانه هزاران نفر از عاشقان دین رسول الله(ص) برای دیدن این اثر بزرگ دینی به کردستان و روستای نِگل سفر می کنند.
عقیق:هر کسی که به دیار فرهنگ پرور کردستان سفری داشته است، بی شک از روستای «نِگل» در این استان بی خبر نیست.

معروفیت این روستای دیرینه به کتاب قرآن آن که سابقه ای تاریخی دارد، مربوط می شود.

قرآن روستای «نِگل» چهره ای نه تنها استانی و ملی دارد، بلکه در بین مسلمانان دیگر کشورهای اسلامی شناخته شده است.

روستای «نِگل» در 65 کیلومتری جاده سنندج به شهرستان مریوان قرار دارد و وجود قرآن تاریخی که در این روستا وجود دارد، هر ساله عاشقان دین محمدی برای دیدن این کتاب گرانقدر آسمانی به «نِگل» سفر می کنند و همین سفرهای متعدد نام این روستا را بیش از پیش معروف تر نموده است.

ماموستا محمود مدرس، امام جمعه روستای «نِگل» و مدرس علوم دینی اهل سنت درباره این کتاب قرآن تاریخی به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان گفت: داستان و حکایت های فراوانی درباره قرآن قدیمی و تاریخی این روستا در بین مردم کردستان وجود دارد.

وی ادامه داد: درباره این کتاب قرآن حکایت بسیار جالبی وجود دارد که بسیاری از مردم منطقه این داستان را واقعی عنوان می کنند و آن را قبول دارند.

این مدرس علوم دینی اهل سنت در بیان این داستان، اظهار داشت: براساس این داستان، هزار سال پیش روزی چوپانی برای چرای گوسفندان خود از مسیر این روستا که البته آن زمان خالی از سکنه بوده است، عبور می کند، در طول مسیر دیدن گُلی بسیار زیبا او را وسوسه می کند که آن را بچیند، وقتی چوپان گُل را از دل خاک بیرون می‌آورد، چاله‌ای پدید می‌آید که در آن صندوقچه‌ای پدیدار است؛ چوپان که به تنهایی نمی‌تواند صندوقچه را ازدل خاک بیرون آورد، اهالی روستا را باخبر می‌کند، مردم روستا نیز صندوقچه را بیرون می‌آورند که در آن قرآن بزرگی را می‌یابند و گویا بر پوست آهو نوشته شده است؛ اهالی این امر را به فال نیک گرفته و در همان مکان مسجدی می‌سازند و روستای نگل را نیز که چند کیلومتر دورتر از مکان امروزی آن قرار داشته به این محل جدید انتقال می‌دهند.

ماموستا مدرس به وجه تسمیه «نِگل» اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم به صورت دقیق علت این نامگذاری را دریابیم، یکی از تعابیر به حقیقت و علمیت نزدیکتر است.

این مدرس علوم دینی اهل سنت تصریح کرد: براساس اسناد این محل در ابتدا «نوگُل» بوده است که به علت زبان خاص کردی این منطقه به تدریج به «نِگل» معروف می شود.

ماموستا مدرس ادامه داد: البته برخی از کارشناسان و محققان نیز بر این عقیده اند که نِگل به معنای زمین سنگلاخی می باشد که در اصل ریشه نِگل از کلمه فارسی «نیل» که در ادبیات باستانی به معنای شراره آتش است، مشتق گردیده، بنابراین نظریات بسیاری درباره تاریخچه این قرآن قدیمی و روستای «نِگل» وجود دارد.

امام جمعه روستای «نِگل» افزود: از سوی دیگر در کتب «حدیقه ناصریه» و « تحفه ناصریه» درباره تاریخچه این قرآن قدیمی مباحثی بیان شده است. در متن این کتاب ها آمده است که «در یکی از روستاهای این بلوک که نگل نام دارد. در مسیر قدیمی که به مسجد عبدالله عمر یا عبدالله عمران مشهور است و قرآن‌ ‌بزرگی در این مسجد وجود دارد که به خط کوفی نوشته شده است».

ماموستا مدرس با اشاره به اینکه قرآن روستای «نِگل» به زبان کوفی نگاشته شده است، ادامه داد: در حال حاضر قرآن تاریخی مذکور در مسجد روستای نِگل نگهداری می شود، این در حالی است که مردم منطقه اعتقاد دارند این کتاب در دوران خلافت عثمان ابن عفان نگارش شده است.

وی جنس ورق های این قرآن قدیمی را چرم عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد که آیات قرآن این کتاب بر روی پوست آهو نگاشته شده است و از ویژگی های دیگر این کتاب می توان به دقت زیاد نگارنده در استفاده از اِعراب و نقطه ها و... اشاره کرد.

امام جمعه روستای «نِگل» افزود: قرآن روستای «نِگل» در سال 1371 توسط سارقین به سرقت رفت که خوشبختانه پلیس آن را از دست ربایندگان درآورد و طی مراسمی دوباره به جای سابق خود در مسجد برگردانده شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه 12 سال بعد از سرقت این کتاب قرآن دوباره سارقین در سال 1383 اقدام به ربودن آن نمودند که در شهرستان جهرم استان فارس دوباره توسط ماموران کشف گردید.

کتاب قرآن «نِگل» دارای 38 سانتی متر و عرض 21 سانتی متر می باشد که نیز قطر آن در حدود 13 سانتی متر است.

براساس این گزارش، به دستور مقام معظم رهبری، جایگاه مستحکم و ضدگلوله ای برای جلوگیری از سرقت این کتاب در مسجد روستای نِگل ساخته شد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین