عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۷
نصرالله پژمانفر:
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر گفت: ما در جامعه اسلامی اساساً تفکیک میان همدیگر و میان مسلمانان نداریم. ما باید تلاش کنیم تا همه کنار همدیگر و همراه همدیگر باشند.
عقیق:حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در مورد روش های پیامبر اسلام (ص) در ایجاد وحدت  گفت: وحدت باید امری واقعی باشد و نه صوری و بر اساس منافع، تا وحدتی ارزشی باشد. پیامبر اکرم (ص) توانستند وحدت را بر اساس محور شریعت مقدس اسلام ایجاد کنند و جریان های مختلف را با محوریت گفتمان حق و عدالت کنار هم قرار دهند. این وحدت ناپایدار نخواهد بود و یک وحدت پایدار خواهد بود. برای داشتن وحدتی پایدار باید محور را چیزی قرار بدهیم که به سادگی مورد خدشه قرار نگیرد و اساساً آن وحدت هم ارزشی باشد. چون ممکن است به شکل های مختلف وحدت هایی شکل بگیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ما هر وحدتی را ارزشمند نمی دانیم. وحدت بر مدار حق و ارزش برای ما مفید است. ممکن است مثلاً چند نفر سارق و جانی هم با هم وحدت و هماهنگی بکنند و طبیعتاً ضربه ای که این ها به هر جامعه ای می توانند بزنند بسیار بالاتر خواهد بود. خود وحدت اصالت ندارد، مهم اصالت متعلَق چیزیست که با آن وحدت ایجاد می کنیم. وحدت در جهت تحقق اهداف و ارزش های الهی به نظر من ارزشمند است که پیامبر اسلام (ص) نیز همین روش را داشتند. امیدواریم بر همین اساس بتوانیم در جامعه اسلامی وحدتی حقیقی شکل بدهیم.

نصرالله پژمانفر درباره شباهت شرایط فعلی انقلاب اسلامی با جنگ احزاب نیز گفت: امروز تمامی جریان های معاند و مخالف جمهوری اسلامی تمامی ظرفیت های خودشان در بخش های مختلف را کنار هم گذاشته اند. تمام تلاش شان این است که بعد از این که هر کدام شان به تنهایی در مقابل نظام جمهوری اسلامی واقع شدند و شکست خوردند و ۴ دهه پشت سر گذاشته شده سراسر انباشتی از شکست های ریز و درشتی بود که جریان های مخالف و معاند برایشان رقم خورد، امروز به این نتیجه رسیده اند که به تنهایی نمی توانند ایستادگی کنند. لذا توانسته اند یک وفاقی در بین خود ایجاد کنند تا در کنار همدیگر قرار گیرند. البته هر کدام برای منافع خاص خودشان در یک منفعت مشترک یعنی از پای در آوردن جمهوری اسلامی کنار هم قرار گرفته اند.

وی همچنین عنوان کرد: از یک جهاتی شرایط برای آن ها بهتر شده که توانسته اند با یک توان بالاتری بیایند اما از جهتی شکنندگی آن ها بسیار بیشتر است. چون این ها هر کدام به دنبال منافع جریانی خودشان هستند و طبیعتاً زمینه شکست در بین آن ها بسیار بالاتر از گذشته است. اگر ان شا الله مسئولین ما هم از این شرایط پیش آمده حداکثر استفاده را بکنند می توانند بزرگ ترین و سنگین ترین ضربه ها را به جریان های معاند، بخشی به صورت مستقیم و بخشی هم توسط خود این جریان ها، وارد کنند.

پژمانفر پیرامون آسیب شناسی وضعیت وحدت جامعه ایرانی در حال حاضر اظهار داشت: عوامل متعددی به این موضوع دامن می زنند که وحدت موجود شکسته شود. چه وحدت میان جریان های مذهبی و چه وحدت در مسایل مربوط با منافع ملی. این ها اموری واقعاً جدی است. اگر ما نتوانیم در جهت این منافع مشترک در بین مردم و آحاد مختلف تعریف و برنامه درستی پیش بینی کنیم پایدار نخواهد بود و زود از بین خواهد رفت. در این راستا باید تلاش شود تا حقوق همه افراد بر اساس این محورها حفظ شود. در این صورت وحدتی ارزشی خواهیم داشت و می تواند افراد و جریان های مختلف را کنار همدیگر قرار دهد و به جلو ببرد.

وی همچنین پیرامون نگاه مجلس شورای اسلامی به مسأله وحدت عنوان کرد: مجلس همواره تلاشش این بوده که نگاه به مسایل مذهبی نداشته باشد. لذا فکر می کنم سهم خواهی هایی که حتی گاهی از تریبون مجلس مطرح می شود مبنی بر این که مثلاً آیا سهم اهل سنت داده شده یا خیر، یا درباره وزارت خانه ها و ادارات کل، به نظرم این صداها، صداهای ناصحیحی است. چون ما در جامعه اسلامی اساساً تفکیک میان همدیگر و میان مسلمانان نداریم. مثلاً بگوییم یک فرد اهل سنت است و دیگری غیر اهل سنت است. ما باید تلاش کنیم تا همه کنار همدیگر و همراه همدیگر با توجه به این که اشتراک نظر بین عموم مسایل مان داریم در یک راستا طرح شود و تحقق پیدا کند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین