عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۲۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر مطرح کرد:
نماینده ولی در امورحج و زیارت اخلاق خوب را رمز موفقیت انسان و جامعه دانست و گفت: حسن‌خلق را باید جدی گرفت و درکنار آن به شادی و شادمانی مردم توجه کرد.
عقیق: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری با اشاره به حدیث: «عَلَیْکَ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ» اظهار داشت: در این حدیث امام صادق (ع) شیعیان را به تقوی و ورع ، اجتهاد و تلاش ، راستگویی و امانتداری توصیه می کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توصیه دیگر امام ششم در این حدیث را خوش اخلاقی ذکر کرد و گفت: اخلاق خوب از اموربسیار مهمی است که رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) بر آن همیشه تاکید داشتند و رمز موفقیت هر انسان و جامعه ای محسوب می شود.

وی با اشاره به روایت « بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ  من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم» افزود: هدف بعثت هم این است که یک تحول اخلاقی در جامعه بوجود بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه در روایات اشاره شده  هنگام عصبانی شدن و خارج شدن از حال طبیعی ، شیطان بر انسان مسلط می شود، گفت: درحالت عصبانی شدن باید تلاش کرد سخنی بیان و کاری انجام نشود چرا که انسان حالت طبیعی نداشته و عملکرد درستی نخواهد داشت.

وی ازعصبانی شدن بعنوان منشاء برخی اتفاقات ناگوار یاد کرد و افزود: حسن خلق و اخلاق خوب زوایایی دارد که باید به آن توجه کرد.

نماینده ولی در امورحج و زیارت با بیان اینکه درخصوصیات پیامبر اسلام آمده است ایشان همیشه با مردم با تبسم روبرو می شد، به روایت " الْمُؤْمِنُ بُشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ " اشاره کرد و گفت: انسان مومن غم را در دلش نگاه می دارد و خوشرویی را در چهره خود به مردم نشان می دهد و نمی گذارد غم او دیگران را غمگین کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکرحسن خلق را از موارد مهم در توصیه های اخلاقی عنوان و تصریح کرد: گم شده ما در جامعه کنونی حسن خلق است، حسن خلق فقط متبسم بودن نیست بلکه یکی از آثار مطلوب آن این است که انسان با هر فردی که روبرو می شود به گونه ای رفتار کند که طرف مقابل را شادمان کند و از ناحیه او ناراحت نشود.

وی تصریح کرد: روش پیامبر اینگونه بود و نمی گذاشت از ناحیه ایشان غمی بر دل کسی بنشیند.

نماینده ولی در امورحج و زیارت با اشاره به بابی که در روایات تحت عنوان  « إِدخَالُ السُّرُورِ فی قلب المُؤمِنِ» آمده ، افزود: یکی از کارهای مومن وارد کردن سرور و شادمانی در قلب انسان های مومن است.

وی اضافه کرد: اخلاق یک مجموعه است و انسان باید همه مواردی را که به مسایل اخلاقی بازمی گردد و به آنچه اسلام گفته است عمل کند تا خشونت در جامعه کم شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا ابراز تاسف ازاینکه در جامعه امروزبه این نکات توجه نمی شود، از ساخت برخی فیلم ها و گنجاندن چند آیتم خشونت در آن برای جلب توجه دیگران و یا ساخت برنامه هایی با رویکرد ایجاد غم و غصه در مردم انتقاد و از مسئولان فرهنگی کشور خواست تا برای ایجاد شادی در جامعه برنامه ریزی جدی کنند.

وی با اشاره به سخنان مادر قهرمان خانواده مظفر در گزارش بدون تعارف افزود: این مادر که سه جوان رشید و یک جانباز در راه خدا تقدیم انقلاب کرده است  وقتی سخن می گفت کسی را غمگین نمی کرد بلکه مقاومت را در جان و روح مردم تزریق می نمود و همه خوشحال  می شدند که بانوان کشور ما در چنین سطحی قرار دارند .

نماینده ولی در امورحج و زیارت تصریح کرد: ما شهید حججی ها را داریم ، وقتی این جوان که چند صباحی ازعمرش نمی گذشت ، اسیر می شود ذره ای ترس و نگرانی در وجودش دیده نمی شود و وقتی مردم این صحنه ها را می بینند بر مقاومت آنها در برابر ظلم و ستم افزوده می شود. همسر و خانواده این شهید نیز با همین روحیه با شهادت عزیزشان روبرو شدند.

وی با تاکید براینکه نباید مرتب غم به جامعه تزریق شود، اظهارداشت: مردم را باید شادمان نگه داشت البته نه شادی کاذب لذا سوق دادن مردم به سوی طنزهای مبتذل و تزریق شادمانی به جامعه از این طریق نیزخطاست.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه غم آفرینی درجامعه کم کم به صورت فرهنگ درآمده است به نمونه دیگری از این موارد اشاره کرد و گفت: رسول خدا (ص) می فرماید: : «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی » ازدواج سنت من است و هرکس از سنت من رویگرداند پیرو من نیست " ، در رساله های عملیه هم آمده است اگر کسی نیاز به ازدواج داشت واجب است ازدواج کند، حال رویه این شده است که اگر کسی بخواهد در ماه محرم و صفر عقد شرعی کرده به سنت پیامبر عمل کند آن را بد می دانند!

وی افزود: ما موظف هستیم حرمت عاشورا و اربعین و ائمه معصومین را نگهداریم ولی جز آن روزهای خاص ، چه کسی ما را از عمل به سنت پیامبر منع می کند؟ طبیعی است متدینین اگر در این دو ماه نیز بخواهند به سنت پیامبر عمل کنند خود توجه داشته و حتما کارهایی که منافات با شئون اسلامی دارد انجام نخواهند داد.

نماینده ولی در امورحج و زیارت با تاکید براینکه باید حسن خلق را جدی گرفت  و در کنارآن به شادی و شادمانی مردم توجه کرد، افزود: ظرافت های اسلام دراین زمینه بسیارزیاد است وحتی برای سفر هم توصیه هایی دارد.

وی اضافه کرد: درخصوص سفر حج آمده است وقتی از این سفربازمی گردید سختی های آن را بیان نکنید تا دیگران دلگیر و ناراحت نشوند بلکه از خوبی های آن بگویید و اشاره کنید این سفر لذت بخش بوده و از فضای عبادتی آن استفاده کرده اید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین