عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
رئیس ستاد بازسازی عتبات مطرح کرد
رئیس ستاد بازسازی عتبات با اشاره به چگونگی واگذاری اجرای طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) به ایران، از نصب گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) در نوروز ۹۸ خبر داد.
عقیق:مریم سادات آجودانی: زائران حسینی پس از ورود به کربلا چشم می‌چرخانند تا گنبد حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را ببینند و از دور هم که شده سلامی به شهدای کربلا دهند. اما با توجه به ساخت‌وسازهای نامتوازن در شهر کربلا اولین جایی که چشم زائران به گنبد حرم مطهر روشن می‌شود، بر روی پلی در ورودی شهر است که البته به دلیل پایین بودن گنبد حرم امام حسین (ع) دیدن آن به سختی امکان‌پذیر است.

حتی وقتی زائران به بین‌الحرمین مشرف می‌شوند، گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) از فاصله ۵۰ متری هم به سختی دیده می‌شود. بر همین اساس، عتبه حسینیه (ع) تصمیم به اجرای طرح ترفیع گنبد امام حسین (ع) گرفت و از آن پس ستاد بازسازی عتبات در تلاش بود تا افتخار انجام این طرح مهم را کسب کند که پس از تلاش بسیار طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) را ارائه کرد و با موافقت عتبه حسینیه (ع) مواجه شد.

 

 

طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) با عنوان پروژه معراج از سال ۱۳۹۱ پس از امضای تفاهم‌نامه بین حجت‌الاسلام «حاج شیخ عبدالمهدی کربلایی» تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) و «حسن پلارک» رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با انجام مراحل مقدماتی آغاز شد و بر اساس وعده مسؤولان قرار است امسال گنبد جدید بر روی گنبد فعلی نصب شود. البته این گنبد به عنوان سومین گنبد حرم امام حسین (ع) خواهد بود، چرا که علاوه بر گنبد فعلی، یک گنبد دیگر نیز وجود دارد که از داخل حرم امام حسین (ع) بالای ضریح سیدالشهدا (ع) قابل رویت است.

در ادامه گفت‌وگویی داشتیم با «حسن پلارک» رئیس ستاد بازسازی عتبات تا از روند طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) و آخرین اقدامات در این رابطه مطلع شویم که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

اجرای طرح معراج برای بالابردن گنبد حرم امام حسین (ع)

هدف از اجرای طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) چه بود؟

با توجه به اهمیت حرم مطهر امام حسین (ع) و پایین بودن گنبد این حرم مطهر، قرار شد گنبد حرم ۷ متر و نیم بلند از گنبد فعلی شود. چرا که از فاصله نه چندان دور، این گنبد مطهر به راحتی دیده نمی‌شد. بر همین اساس، تصمیم گرفتیم تا پروژه معراج را به منظور ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) اجرایی کنیم.

 

 

نحوه واگذاری اجرای طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) به ایران

با توجه به اینکه پیشنهاد طرح ترفیع حرم امام حسین (ع) از سوی عتبه امام حسین (ع) ارائه شده بود، چه شد که افتخار اجرای این طرح را به ایرانیان دادند؟

پس از سقوط صدام، ستاد بازسازی عتبات درصدد انجام طرح‌های گوناگون برای بازسازی اعتاب مقدسه عراق بود که با توجه به اهمیت آن و لزوم حفظ معماری موجود، طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) مطرح و مقرر شد که گنبد جدید بر روی گنبد فعلی حرم سیدالشهدا (ع) قرار گیرد.

با توجه به فشاری که ممکن بود گنبد جدید بر روی ستون‌ها بیاورد، طرح مقاوم‌سازی ستون‌های اطراف ضریح حرم ابا عبدالله (ع) باید پیش از نصب گنبد جدید اجرایی می‌شد. بر همین اساس دو طرح بزرگ در دستور کار عتبه امام حسین (ع) قرار داشت.

 

 

به همین منظور نیز تلاش کردیم تا افتخار اجرای طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) و مقاوم‌سازی ستون های اطراف ضریح حرم سیدالشهدا (ع) را از آنِ خود کنیم. پس از آن، از ستادهای استانی درخواست کردیم تا طرح‌های پیشنهادی خود را برای اجرای این دو طرح بزرگ ارائه دهند که پس از بررسی طرح های مختلف استانی، طرح استان کرمان با جامعیتی که داشت، مورد پذیرش ستاد قرار گرفت و به عتبه امام حسین (ع) ارائه شد که در نهایت نیز این آستان طرح مورد نظر را به تصویب رساند و برنامه‌ریزی برای اجرای این دو طرح آغاز شد.

 

 

مقاوم‌سازی ۴ ستون اطراف حرم امام حسین (ع) برای اجرای طرح معراج

اولین اقدام برای اجرای طرح معراج چه بود؟

اساس این پروژه بحث ستون‌های قبلی و پایین گنبد حرم  بود که باید مقام‌سازی و تقویت می‌شدند، چرا که با نصب گنبد جدید، وزن قابل توجهی به پایه سازه قبلی اضافه می‌شد.

علاوه بر این، با توجه به سنگین بودن گنبد، برای نصب گنبد جدید باید مقاوم‌سازی ستون‌ها را ابتدا انجام می‌دادیم.

چهار ستون در اطراف ضریح حرم امام حسین (ع) وجود داشت که برای انجام اجرای مقاوم‌سازی و لاغرسازی هر ستون، حدود ۶ ماه زمان نیاز داشت. این امر در حالی است که اجرای طرح در زمان‌های شلوغ و ایام مناسبتی متوقف می‌شد که در نهایت کار مقاوم‌سازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح امام حسین (ع) به همت مهندسان ایرانی صورت گرفت.

اتمام لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون‌های اطراف حرم در روز عرفه

با انجام این طرح، علاوه بر مقاوم شدن ستون‌های اطراف ضریح، لاغرسازی ستون‌ها نیز انجام شد. تا جایی که با تکمیل طرح لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون‌های اطراف ضریح حرم امام حسین (ع) در سال جاری، بیش از یک متر و نیم بر فضای اطراف ضریح از ستون‌ها افزوده شد و از روز عرفه و عید قربان امسال زائران با فاصله سه برابر قبلی بین ضریح و ستون به زیارت پرداختند.

پس از تکمیل این بخش‌، اقدامات به منظور مقاوم‌سازی بخش‌های دیگر و زیرساخت‌ها انجام شد و هم اکنون مراحل پایانی آن طی می‌شود که پس از تکمیل و نهایی شدن، گنبد جدید حرم امام حسین (ع) نصب خواهد شد.

همچنین برخی از پروژه‌های ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع)  تکمیل شده است و هم‌اکنون در حال تقویت بخش‌های جنبی گنبد حرم امام حسین (ع) هستیم. البته با توجه به اهمیت ساخت گنبد جدید حرم مطهر و حساسیت‌هایی که دارد باید دقت زیادی در ساخت آن داشته باشیم که این امر به همت خیران کشور و مهندسان در کرمان در حال ساخت است.

تحمل وزن یک‌هزار و ۲۰۰ تنی گنبدهای حرم امام حسین (ع) توسط ۴ ستون اطراف ضریح

ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) در چه مرحله‌ای است؟

این گنبد به صورت پیش‌ساخته طراحی شده است که قطعات آن مونتاژ شده و بعد خشت‌های طلا روی آن نصب می‌شود. البته هم‌اکنون گنبد جدید حرم مطهر امام حسین (ع) در کرمان ایستاده و ساخت خشت‌های مطلا نیز روند خوبی را طی می‌کند.

 

 

وزن گنبد جدید حرم امام حسین (ع) چقدر است؟

گنبد فعلی یک‌هزار تن و وزن گنبد جدید نیز ۲۰۰ تن است و به دلیل اینکه گنبد جدید بر روی گنبد فعلی قرار می‌گیرد، پایه‌ها و ستون‌ها باید گنبدی به وزن یک هزار و ۲۰۰ تن را تحمل کنند. برای همین امر نیز کار مقاوم‌سازی و لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح پیش از اقدام برای نصب گنبد جدید باید اجرایی می‌شد.

خشت‌های گنبد حرم امام حسین (ع) از مس است نه طلا

چقدر طلا برای ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) به کار رفته است؟

 خشت‌های مطلا از مس با روکش طلای سخت هستند. برخی تصور می‌کنند که تمامی آلیاژ خشت‌ها از طلا است، در حالی که پایه آن از مس ساخته شده که برای مقاومت در برابر هوا و رطوبت با روکشی از طلا مزین می‌شود که در مجموع شاید طلای به کار رفته در گنبد جدید حدود ۱۰ میکرون باشد.

 

قطر گنبد جدید یک و نیم برابر قطر گنبد فعلی است

با نصب گنبد جدید حرم امام حسین (ع) چه تغییری در گنبد حرم مطهر ایجاد می‌شود؟

گنبد جدید بر روی گنبد قبلی حرم امام حسین (ع) نصب می‌شود، به همین دلیل گنبد قدیمی حرم امام حسین (ع) برداشته نخواهد شد. این گنبد ارتفاعی یک و نیم برابر ارتفاع گنبد فعلی دارد. به طوری که ارتفاع گنبد حرم امام حسین (ع) پس از نصب گنبد جدید، ۷ متر و نیم به افزوده می‌شود. همچنین قطر آن نیز یک و نیم برابر قطر گنبد فعلی خواهد شد.

یکی از نکات قابل توجه در گنبد جدید حرم امام حسین (ع)، مقاوم و ضدانفجار بودن آن است که در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

 

پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت خشت‌های مطلای گنبد حرم امام حسین (ع)

گنبد جدید حرم امام حسین (ع) چه زمانی به کربلا منتقل و نصب می‌شود؟

گنبد جدید تکمیل شده و هم اکنون مراحل زیرساختی در کربلا در حال انجام است. همچنین ۵۰ درصد خشت‌های طلا آماده است و سعی داریم امسال روند ساخت گنبد مطلا را به اتمام رسانده و برای اطمینان از درستی آن، یک بار گنبد جدید را با قطعاتی که ساخته شده، مونتاژ کرده تا اشکالات احتمالی آن برطرف شود و مجدد آن را باز کرده و به کربلا انتقال دهیم.

 

 

نصب گنبد جدید پس از انتقال به کربلا

پس از انتقال به کربلا، عملیات مونتاژ و نصب آن چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها و گنبد، حدود ۴۰ روز زمان برای نصب آن پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم عید نوروز سال آینده گنبد جدید حرم امام حسین (ع) بر روی گنبد فعلی حرم امام حسین (ع) نصب شود.

ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) با کمک‌های مردمی انجام شده است، نحوه مشارکت مردم در این طرح چگونه است و علاقه‌مندان به مشارکت در این فیض چگونه می‌توانند در آن سهیم شوند؟

تمامی اقدامات و طرح‌های ستاد بازسازی عتبات با کمک‌های خیران و مردم صورت می‌گیرد که در طرح معراج نیز اگر کمک‌های مردمی نبود، شاید نمی توانستیم این طرح را به خوبی پیش ببریم. امیدواریم که مردم عزیز کشورمان برای ساخت و بازسازی اعتاب مقدسه همچون گذشته با ما مشارکت داشته باشند.

همچنین برای تسهیل در زمینه اهدای کمک‌های مردمی، کد دستوری ستاره ۲۳۳ مربع (ستاره دویست و سی و سه مربع) اختصاص یافته است که هموطنان عزیز می‌توانند با شماره گیری این کد از طریق تمامی اپراتورهای همراه، به هر میزان دلخواه و در هر پروژه‌ای که مایل هستند، مشارکت کنند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین