عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج):
رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) گفت: در روز نیمه‌ شعبان برنامه‌های وحدت در سراسر کشور از سوی برادران اهل سنت و شیعه برگزار می‌شود و باید برای ایجاد وحدت در نهم ربیع‌الاول هم برنامه‌ریزی کرد.
عقیق:نهم ربیع‌الاول در فرهنگ شیعه از دو جهت شایسته توجه ویژه است. اول از جهت جایگاه تقویمی و فرهنگی این روز که ناشی از قرار گرفتن آن بعد از عزاداری ماه محرم و صفر و اعیاد معصومین، دوم؛ از لحاظ تاریخی، قرار گرفتن در مرز دو دوره تاریخی مهم در نگرش شیعی است؛ یعنی قرار گرفتن، در مرز خاتمیت دوران حضور تاریخی معصومین (ع) در جامعه بشری و شروع دوران غیبت امام معصوم (ع) از جامعه و آغاز پرچمداری دینداران شایسته به نیابت از آخرین معصوم (ع) است. نهم ربیع‌الاول و غیبت امام (عج) به معنی جدا افتادگی آخرین معصوم موجود(ع) از متن جوامع بشری تا زمان نجات است. در واقع نهم ربیع‌الاول به عنوان آغازین روز انتظار از ولی خدا شناخته می‌شود. به مناسبت این روز فرخنده با حجت‌الاسلام محمود متوسل آرانی رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) درباره جایگاه تقریبی نهم ربیع الاول در مذاهب اسلامی و نقش آن در تحقق شعار «همه برادریم» در خبرگزاری فارس گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

«مهدویت» مایه وحدت میان مذاهب اسلامی است

چه فعالیت­‌هایی در ماه ربیع‌الاول برای وحدت میان مذاهب اسلامی می‌توانیم انجام دهیم؟

الحمدالله موضوع مهدویت جزء موضوعاتی است که میان هر دو گروه شیعه و سنت به عنوان یک امر مشترک، مورد پذیرش طرفین است و با همه اختلافاتی که حتی در موضوع امامت بین شیعه و اهل سنت وجود دارد، ولی اهل سنت براساس روایت رسول خدا (ص) معتقد هستند در آخرالزمان فردی به نام مهدی از نسل پیامبر (ص) ظهور و جهان را از ظلم و فساد پاک می­‌کند و عدالت را در سراسر جهان حاکم می­‌کند. پس در ابتدا مهدویت در مذاهب متفرقه اسلامی یک امری است که مایه وحدت و اتحاد فرق اسلامی است و همین الان در استان سیستان و بلوچستان که شیعه و اهل سنت در کنار هم زندگی می‌­کنند. در موضوع مهدویت هر ساله همایش‌­های مشترکی با حضور علمای شیعه و اهل­ سنت برگزار می­‌شود. همچنین در این سمینارها هم ائمه جمعه شهرهای شیعه­‌نشین و هم ائمه­‌جمعه شهرهای اهل سنت، مطالب خودشان را راجع به مهدویت بیان می­‌کنند.

اقتدا حضرت مسیح (ع) به امام زمان (عج) باعث گرایش مسیحیان به اسلام می‌شود

درباره ادیان هم این موضوع می‌تواند باعث همگرایی شود؟

از فرق اسلامی که بگذریم تقریباً همه ادیان آسمانی و مکاتبی که الان وجود دارد، همه معتقد هستند که روزی خواهد رسید که فردی قیام می‌­کند و در مقابل ظلم و بیداد می­‌ایستد و جهان را از وجود ظالمین پاک می­‌کند. اکثریت مردم دنیا که مسیحی هستند معتقدند حضرت مسیح  (ع) که به آسمان­‌ها رفته است، در آخرالزمان رجعت می‌­کند و با ظهور خودش موجب تقویت جبهه دین­داران الهی می‌­شود و کاری می‌کند که گروه دیندار بر گروه بی­‌دین و کسانی که دین خود را می­‌خواهند حاکم کنند بر زمین حاکم می­‌شوند. جالب این است که در آموزه‌­های اسلامی هم ما معتقدیم وقتی امام زمان (عج) ظهور می­‌کند، حضرت مسیح (ع) هم ظهور می­‌کند و ظهور این دو همزمان است؛ یعنی ظهور حضرت مسیح (ع) هم در روایات اسلامی پیش­‌بینی شده است. البته مطابق روایات اسلامی حضرت مسیح (ع) پشت سر امام زمان (عج)  نماز می­‌خوانند و همین اقتدا به امام زمان (عج) باعث می­‌شود که عموم مسیحیان جهان به پیروی از حضرت مسیح (ع) به امام زمان (عج) اقتدا کنند. امامت و حاکمیت آن حضرت را بپذیرند و به تعبیری این دو فرد؛ یعنی امام زمان (عج) از جانب مسلمانان و حضرت مسیح (ع) از جانب مسیحیان که بیشترین پیروان مذاهب الهی را در میان مردم دارند، بتوانند با کمک همدیگر اسباب وحدت میان مسلمانان و مسیحیان را در جهاد با کفار، جهاد با ظالمان و کسانی که زیر بار حق نمی­‌روند انجام بدهند و بر جهان مسلط شوند.

تلاش صهیونیسم و وهابیت برای ایجاد تفرقه میان ادیان

در حال حاضر مهم‌ترین فعالیت­‌های ضدتقریبی که امروز در جهان وجود دارد، چیست؟

متأسفانه الان دو گروه یا دو قطب در دنیا سعی می‌­کنند، این وحدت میان ادیان برقرار نشود، یک گروه «صهیونیسم» است که تلاش دارد که نگاه بدبینانه و اسلام­‌ستیزانه را میان مسیحیان نسبت به مسلمانان ترویج کنند که می‌­بینیم گروه­‌های داعشی که مورد حمایت اینها واقع شدند، هدف اصلی­شان این بود که اجازه ندهند مسیحیان با مسلمانان ارتباط بیشتری برقرار کنند. این در حالی بود که تقریباً در دهه­‌های اخیر کسانی که از مسیحیت به اسلام روی می‌آوردند روز به روز بیشتر می­‌شد و  قرآن به عنوان کتاب مسلمانان در اروپا جزء پرفروش­‌ترین کتاب­‌ها قرار می‌گرفت. صهیونیست­ها سعی کردند این اتفاق رخ ندهد، زیرا در این جهت آن‌ها متضرر می­‌شوند و نمی­‌توانند به اهداف صهیونیستی خودشان برسند.گروه دوم که متأسفانه در میان مسلمان­ها وجود دارد «وهابیت» است. وهابیت که به صورت پنهان و آشکار با صهیونیسم در قضایا و حوزه­‌های مختلف در ارتباط است. آن‌ها هم به گونه­‌ای تبلیغ و ترویج می‌‌کنند که این وحدت اتفاق نیفتند. البته برخی گروه­‌های وهابیت اصل موضوع امام زمان (عج)، مسأله غیبت و ظهور حضرت مهدی(عج) را منکر هستند. گرچه علمای اهل سنت چنین دیدگاهی را ندارند. متأسفانه الان می­­‌بینیم وهابیون با ترویج تفکرات خودشان نه فقط بین مسیحیت و اسلام بلکه میان مسلمانان نیز دائماً جدایی و تفرقه ایجاد می­‌کنند.

 

بهترین راهکار برای خنثی‌سازی اقدامات ضدتقریبی چیست؟

باید دو کار انجام دهیم. یکی اینکه دقت کنیم خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن نریزیم. از سخنرانی‌هایی که باعث تفرقه میان مسلمانان می‌شود، جلوگیری کنیم. همچنین با همه اختلافاتی که فرق اسلامی در برخی موضوعات اعتقادی و فقهی دارند، امت نباید با ذکر این موارد و تأکید بر روی آن‌ها کاری کنند که مسلمان‌­ها از هم جدا شوند. در این زمینه رهبر انقلاب فتوا دادند که هر سخنی یا رفتاری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند و توهین به مقدسات اهل سنت محسوب شود، حرام است. متاسفانه بعضی­‌ها بی­‌توجه به این اصل مهم وحدت، در سخنرانی­‌ها و گفتارهایشان این موضوع را رعایت نمی‌کنند. البته تا حدودی در کشور ما اصل وحدت مراعات می­‌شود، ولی متأسفانه در برخی کشورهای اسلامی مانند عراق به خاطر حضور برخی افراد حتی در سطح مرجعیت یا عامدانه، عالمانه یا از روی جهل و بی­­‌توجهی کاری می­‌کنند که این خواسته دشمن و خواسته انگلیس که تفرقه میان مسلمانان است، روز به روز بیشتر شود.

راه‌های جلوگیری از نفوذ فرهنگی و فکری وهابیت

درباره وهابیت به عنوان یکی از عوامل تفرقه در جهان اسلام باید چه کار کرد؟

قاعدتاً دو کار باید انجام بدهیم. یکی آگاهی‌­بخشی و تبیین دیدگاه­‌های نادرست وهابیت به شکل منطقی برای نسل جوان است. این آگاهی­‌بخشی باید به نحو درست انجام شود تا جلوی نفوذ فکری و فرهنگی وهابیت در برخی مناطق و دانشگاه­‌های کشور گرفته شود که این مهم نیازمند برگزاری جلسات مناظره و هم­‌اندیشی است. کار دوم وظیفه مسئولان سیاسی کشور است. اینکه بتوانند با برقراری تعاملات سیاسی خوب با همسایگان و دیگر کشورهای اسلامی، نقش مخرب عربستان در ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی را تبیین کنند که قاعدتاً دستگاه دیپلماسی کشور باید بتوانند به صورت فعال این نقش نادرستی که الان میان کشورهای اسلامی دارد ایجاد می­‌کند، برای عموم کشورهای اسلامی تبیین کند و بتوانیم با ارتباط بهتر و مناسب­تر با دیگر کشورهای اسلامی عملاً کاری کنیم که عربستان به خاطر دیدگاه‌­ها و اقدامات نادرستش منزوی شود.

نقش حوزه و دانشگاه در این رابطه چقدر مؤثر است؟

طبیعتاً حوزه و دانشگاه در بخش آگاهی‌­بخشی بیشتر می­‌توانند کار کنند؛ یعنی حوزه و دانشگاه به تناسب حطیه کار خودشان که آموزش، پژوهش و تبلیغ است، باید کار آگاهی­‌بخشی را به درستی انجام دهند. متأسفانه تفکرات وهابیت در کشور ما به شکل­‌های مختلف ترویج می‌­شود و طبیعتاً رسانه‌­های جمعی و شبکه‌­های اجتماعی در این زمینه خیلی فعال هستند. نسل جوان ما از طریق شبکه‌­های اجتماعی دائماً در معرض شبهات این گروه و این تفکر واقع می‌شوند. اگرچه الحمدلله حوزه علمیه قم توانسته با ایجاد مراکز پرسش و پاسخ آنلاین، تلفنی و در شبکه‌­های اجتماعی تا حدودی به این شبهات پاسخگو باشد. اما به نظر می‌­آید اینها کافی نیست. پاسخگویی به این شبهات باید از روش‌های مختلف مانند رسانه‌­های جمعی، رسانه‌های مجازی، برگزاری نشست‌­ها، همایش­‌ها و عموم راهکارهای تبلیغی انجام شود. طبیعتاً ما از حوزه و دانشگاه انتظار اقدامات عملی علیه وهابیت نداریم، انتظارمان اقدامات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی است.

برای ایجاد وحدت در نهم ربیع الاول برنامه مدونی وجود ندارد

با توجه به اینکه ما در ماه ربیع‌الاول قرار داریم، به نظر شما ماه ربیع می‌­تواند ماه وحدت باشد؟

در ماه ربیع فعالیت­‌های مختلف ترویجی صورت می­‌گیرد. مانند برگزاری برخی اجتماعات که تقریباً در همه استان‌­های کشور با حضور ائمه جمعه یا شخصیت‌­های دینی اجتماعاتی با عنوان آغاز امامت حضرت ولی­عصر(عج) برگزار می‌شود که این اجتماعات معمولاً در مراکز پرجمعیت برگزار می‌­شود. همچنین یکسری جلسات و برنامه­‌هایی در دانشگاه‌­ها و حوزه برگزار می‌­شود که اینها بیشتر کار تبلیغی است، طبیعتاً در یک سطحی این معارف را بیان می­‌کنند. متأسفانه در بخش ایجاد وحدت برنامه‌­های خاصی نداریم. البته در نیمه شعبان هر سال در استان سیستان و بلوچستان به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان همایش مفصلی برگزار می‌­شود که در این همایش ائمه­‌جمعه شیعه و ائمه‌­جمعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در این همایش یک روزه شرکت می­‌کنند و دیدگاه­‌های خودشان را در مورد مهدویت بیان می­‌کنند. بنده توفیق داشتم در دو سال گذشته در دو همایش این استان شرکت کنم. جالب است این همایش‌­ها حتی گاهی در نقاط مرزی مانند سراوان و  میرجاوه که نقاط حساس منطقه هستند، برگزار می‌شود. البته قرار است امسال این همایش در بندرعباس برگزار شود. این وحدت میان شیعه و سنی است. اما درباره وحدت میان مذاهب در نهم ربیع برنامه‌هایی نداریم. طول سال به مناسبت­‌های مختلف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همایش­‌هایی را در این زمینه دارد. ولی بنیاد تاکنون فعالیتی در این خصوص نداشته است. بیشتر برنامه­‌های بنیاد تبلیغی و ترویجی است، به مناسبت نهم ربیع‌الاول حدود هزار و 500 طلبه در شب نهم ربیع در جمکران حضور با عنوان بیعت با امام زمان(عج) حضور پیدا می‌کنند و روز نهم ربیع هزاران دانشجو در سطح کشور در جمکران تجمع می‌کنند. صبحگاه عموم مراکز نظامی روز نهم ربیع تحت عنوان با عنوان بیعت با امام زمان (عج) برپا می‌شود.

 

 

لزوم توجه به حقوق انسانی و دینی افراد برای تحقق شعار «همه برادریم»

برای تحقق شعار «همه برادریم» در این شرایط راهکار شما چیست؟

امیرالمؤمنین (ع) در نامه­ای که به مالک‌­اشتر یک جمله‌­ای دارند که مالک تو که به مصر می‌­روی طبیعتاً همه کسانی که در مصر زندگی می­‌کنند مسلمان نیستند و پیرو آئین ما نیستند. اما تو به عنوان حاکم و استاندار مصر باید توجه داشته باشی که برخورد تو با دیگران نمی‌­تواند بر این اساس باشد که چه کسی مسلمان است و چه کسی مسلمان نیست؟ آن کسانی که مسلمان هستند برادر دینی تو تلقی می­شود «اِمّا اَخٌ لَکَ فِی الدّین» که تو مسئول هستی و باید امور آن‌ها را انجام بدهی؛ «اَو نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْق» یا همچون تو یک انسانی هستند که حق انسانی بر تو دارند، اِمّا اَخٌ لَکَ فِی الدّین اَو نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْق، چون انسانی هستند همانند تو، وظیفه انسانی اقتضا می­‌کند که در برخورد با آن‌ها حقوق انسانی را مراعات کنی. به تعبیر دیگر در مکتب اسلام دو دسته حقوق داریم. یک حقوق انسانی که در حقوق انسانی ما کاری نداریم فرد دین دارد یا ندارد، بهترین مثالش که در روایت هم خیلی به آن توجه شده است، رعایت حقوق والدین است، رسول خدا (ص) فرمودند: تو وظیفه داری نسبت به والدینت احسان و احترام کنی، حتی اگر کافر باشند، پس حتی والدین کافر هم به گردن ما حق دارند، چون انسان هستند. در مقابل دیگران هم همینطور است. از نظر شرعی اگر منِ مسلمان با یک غیرمسلمان یک عهد و پیمانی بستم، موکلف هستم به آن عهد و پیمان عمل کنم. اگرچه او مسلمان نیست. در واقع در بحث حقوق انسانی، اسلام بر این نکته تأکید دارد که در اموری که مربوط به خانواده، جامعه و همسایه می­‌شود، شما حق ندارید مرز بین مسلمان و غیرمسلمان برقرار کنید. بلکه باید حقوق انسانی را مراعات کنید. یک حقوق دیگر؛ حقوق دینی است که فراتر از حقوق انسانی است که آن به دستورات دینی بر می‌گردد.

برگزاری همایش‌های «انتظار و انقلاب اسلامی ایران» و «صراط» در چهلمین سالگرد انقلاب

در پایان به فعالیت‌های بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) اشاره کنید

حدود ۱۷ سال است که از تولد این بنیاد می‌­گذرد. این بنیاد چهار کار عمده انجام داده است. کار اول تأسیس مرکز تخصصی مهدویت در قم بوده است، این مرکز تخصصی به عنوان یک مرکز تخصصی حوزوی، در سال ۳۰ نفر از طلاب را گزینش می­‌کند و برای آن‌ها یک دوره ۳ ساله می‌­گذارد تا الان بیش از ۵۰۰ نفر از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند. البته در برخی استان­‌های دیگر هم این مسأله در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود. همچنین در برخی کشورهای دیگر مانند عراق و لبنان هم در حال پیگیری است. کار دوم بنیاد، تأسیس انتشارات  بوده است که امروزه می‌­توانیم ادعا کنیم برای همه اقشار جامعه، کتاب مهدوی داریم، اقشار جامعه یعنی از مهدکودک، پیش‌­دبستانی، دبستانی و مقطع دبیرستان، دانشگاه، استاد دانشگاه، دبیر و معلم که می‌­خواهند در موضوع مهدویت مطالعه داشته باشند، کتاب و پاسخگویی به شبهات داریم که در این رابطه بیش از ۳۰۰عنوان کتاب و محصولات فرهنگی تولید شده است. کار سوم بنیاد تأسیس مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران مهدی کنار مسجد مقدس جمکران در سال ۸۶ بوده است. مجموعه بزرگی که حدود ۱۸ هزار مترمربع زیربنا دارد. حدود هزار نفر را همزمان می‌­تواند اسکان بدهد. امکانات مربوط به برگزاری همایش­‌ها و جلسات را دارد. کار چهارم بنیاد، تأسیس دفتر در همه مراکز استان­‌ها بوده است که الحمدلله امروز در همه مراکز استان­‌های کشور دفتر داریم و این دفتر زیر نظر امام جمعه و مسئولان فرهنگی استان و شورایی که در آن زیر نظر امام جمعه تشکیل می­‌شود، فعالیت­‌های مهدوی استان را رصد، هدایت و حمایت می­‌کند.

البته در حوزه فعالیت‌ های فرهنگی و جشنواره‌ها بنیاد خیلی فعال نبوده و یکی دو سال اخیر این کار دارد انجام می­‌شود، همین امسال یک جشنواره ملی مهدوی با همکاری بنیاد و جهاد دانشگاهی قم در حال انجام است. یک جشنواره‌­ای هم بنیاد تحت عنوان جشنواره ملی ـ مهدوی «صراط»  متولی آن است که در چهار حوزه فضای مجازی، رسانه، ادبیات و شعر از سوی چهار استان برگزار می‌شود که قرار است از نهم ربیع این جشنواره شروع شود و پایان و اختتامیه این جشنواره در ایام دهه فجر باشد. به دلیل اینکه امسال دهه فجر چهلمین سال انقلاب است. بنیاد علاوه بر برگزاری این جشنواره، در تدارک برگزاری یک همایش ملی تحت عنوان «انتظار و انقلاب اسلامی ایران» است که قرار است در ایام بهمن ­ماه برگزار شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین