عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
کتابداران پای درس استاد اخلاق/
آیت الله فاطمی‌نیا در مراسم روز کتاب گفت: جوانان امروز بدانند ما برای یافتن یک کتاب رنج‌های بسیاری را متحمل شدیم.
عقیق:آیین‌ گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار صبح امروز با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و آیت الله فاطمی‌نیا همچنین جمعی از نمایندگان مجلس و معصومه ابتکار در تالار وحدت تهران برگزار شد. 

آیت الله فاطمی‌نیا در این مراسم با بیان اینکه حضور در مراسمی که در آن از کتابداران تجلیل می‌شود برای بنده مایه ابتهاج است، گفت: نام کتاب انسان را زنده می‌کند و نامگذاری این روز همزمان با بزرگداشت علامه طباطبایی تقارن بسیار درستی و مطلوبی است. 

وی ادامه داد: بی‌تعارف عرض می‌کنم که افتخار حضور خدمت علامه طباطبایی بزرگ را داشتم و این جمله مبالغه نیست که بگویم تفسیر ایشان ناسخ التفاسیر است اما فرصت زیادی نیاز است تا متوجه شویم این حرف به چه معنا است. 

این استاد اخلاق در ادامه گفت: بسیاری از مسائل وجود دارد که نشان می‌دهد علامه طباطبایی عارف نیز بوده است اما در تفسیر المیزان خویشتن‌داری کرد و از عرفان چیزی نگفت، این کتاب تفسیر اجتماعی است من هر وقت یاد ایشان می‌‌افتم افسوس می‌خورم که چرا ما فردی جز ایشان نداشتیم. علامه در مکارم اخلاق نابغه بود و تواضع ایشان بسیار عجیب بود. 

فاطمی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با وجود فرصت‌ یکماه‌ هم باز نمی‌توانیم به تمام ظرایف در تفسیر المیزان پی ببریم؛ هرچند با بنده گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا این ظرایف جمع‌آوری شود و کلاس‌هایی نیز برپا شود. 

وی همچنین پیشنهادهایی را به جوانان و کتابخوانان مطرح کرد و گفت: جوانان امروز بدانید ما برای یافتن یک کتاب رنج‌های بسیاری را متحمل شدیم اما امروز شاهدیم که با استفاده از وسایل ارتباط جمعی همه به شرق و غرب  متصل می‌شوند در حالی که زمانی بنده یک کتابی را می‌خواستم که با تلاش فراوان موفق شدم دو جلد از آن را از یک کشور و یک جلد را از کشور دیگر پیدا کنم. 

این استاد اخلاق گفت: بنده 60 سال خاک خورده‌ام اما خدا کند که کتاب  به همه سرایت کند چرا که کتاب تحمیلی نیست و فرد علاقمند باید دست و پایش برای کتاب بلرزد. 

وی در بخش پایان سخنان خود تصریح کرد: به عنوان یک طلبه پیشنهاد می‌کنم همانطور که نسخه‌شناسی علم مستقل است و باید تدریس شود همچنین کتاب‌شناسی اما از همه اینها مهمتر بحث موضوع‌شناسی است. اینکه در چه موضوعاتی چه چیزهایی نوشته مهم هستند. باید به اندازه مشتاقان در کتابخانه‌ها کلاس‌های موضوع شناسی تشکیل شود.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین