عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
بحرالعلوم:
استاد حفظ قرآن با اشاره به اینکه برنامه‌های کنونی طرح ملی حفظ کار به جایی نمی‌برد گفت: برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن باید دولت با بودجه وارد عمل شود.
عقیق:«طرح ملی حفظ قرآن» امسال کار خود را در راستای تحقق خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم و با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن آغاز کرد.

در ادامه گفت‌وگو با اساتید قرآن کریم درخصوص کم و کیف این طرح با استاد مهدی بحرالعلوم حافظ کل قرآن و عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ به گفت‌وگو نشستیم.

مشکل اصلی حفظ قرآن در کشور فرهنگ‌سازی است

بحرالعلوم درخصوص موضوع حفظ قرآن و عدم رونق این امر در کشور گفت:‌ مشکل اصلی حفظ قرآن مشکل فرهنگی است. متأسفانه حفظ آیات الهی در فرهنگ عمومی ما نهادینه نشده است. در گذشته مکتب‌خانه‌هایی وجود داشتند که در آن جزء ۳۰ قرآن کریم در آن ارائه و حفظ می‌شد، اما امروز آن هم منسوخ شده و در واقع مردم هیچ نوع ارتباطی با آیات الهی ندارند.

باید فرهنگ قرآن کریم مانند فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه نهادینه شود تا مردم خودشان پای کار بیایند

وی ادامه داد: اگر فرهنگ قرآن کریم مانند فرهنگ اهل بیت و عزاداری محرم در بین مردم نهادینه می‌شد دیگر نیازی به بخشنامه و بودجه و اینها نبود و خود مردم کار خود را انجام می‌دادند. اما این فرهنگ‌سازی نیاز به حضور نهاد‌های مختلف و بودجه دارد و پس از آن است که می‌توان امید‌وار بود خود مردم کار را ادامه می‌دهند.

صدا و سیما و آموزش و پرورش نقش اصلی را در فرهنگ‌سازی حفظ قرآن دارند

بحرالعلوم دو دستگاه شامل آموزش و پرورش و صدا و سیما را نهادهای مهم در فرهنگ‌سازی برای گرایش مردم به قرآن دانست و گفت:‌ باید آموزش و پرورش از پایه اول دبستان بچه‌ها را به قرآن و فواید آن جذب کند نه اینکه لزوماً به حفظ قرآن بپردازند، بلکه باید آنها را به قرآن علاقه‌مند کند تا خودشان در راستای حفظ قرآن گام بردارند. همینطور صدا و سیمای ما باید فعالیت‌هایش فراتر از شبکه و رادیو قرآن باشد و باید همه شبکه‌های تلویزیون و رادیو و همه گروه‌های برنامه‌ ساز به ترویج قرآن کریم و فواید آن برای جامعه بپردازند.

وی ادامه داد: البته اعضای ستاد طرح ملی حفظ قرآن مانند مرکز قرآنی آموزش و پرورش، شبکه قرآن، رادیو قرآن، وزارت اوقاف، وزارت ارشاد و... دغدغه‌های زیادی در این زمینه دارند اما کار در این حد کافی نیست و صدا و سیما باید در همه شبکه‌ها و آموزش و پرورش در همه ابعاد وارد گود شوند.

کار‌هایی امروز طرح ملی حفظ مثل طرح ۱۴۵۲ خوب است اما جوابگوی نیاز‌ها نیست

این استاد قرآن کریم با اشاره به فعالیت‌هایی که اخیراً در زمینه حفظ جزء ۳۰ انجام شده، گفت: این کارها را برخی نهادها آغاز کردند. اینها خوب است اما جوابگوی نیازها نیست چون هنوز مردم احساس نیاز نمی‌کنند و این فرهنگ در بین آنها جا نیفتاده است. از طرفی فعالیتی که امروز در زمینه طرح ملی حفظ قرآن انجام می‌شود همه چیزش به طرح تلویزیونی ۱۴۵۲ ختم شده و بودجه‌ای هم برای دیگر فعالیت‌ها و دیگر نهاد‌ها اختصاص نیافته و دستگاه‌ها انگیزه‌ و توانی برای اجرای برنامه‌ها ندارد.

برای همه اقشار و نهاد‌ها در طرح ملی حفظ برنامه‌ریزی شده اما اجرای آن به بودجه نیاز دارد

بحرالعلوم ادامه داد:‌ اگر می‌خواهیم کار حفظ قرآن در کشور رونق بگیرد باید همه مکان‌های عمومی از قبیل مدارس، مساجد، مدرسه‌ها، امامزاده‌ها و حسینیه‌ها کلاس حفظ داشته باشند البته همه این نهادها در طرح ملی حفظ و برنامه‌های آن گنجانده شده و برای همه اقشار جامعه از کارمند، کارگر، زنان خانه‌دار و دانش‌آموزان و دانش‌جویان و حتی نیروهای مسلح برنامه‌ریزی شده اما به دلیل نبود بودجه هنوز فعالیتی در این زمینه‌ها آغاز نشده است.

برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ باید دولت با بودجه پای کار بیاید

وی پای کار آمدن دولت را راهکار حل این مشکلات دانست و گفت:‌ اگر قرار است ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم تربیت شوند باید دولت با بودجه پای کار بیاید تا بتوان ابتدا این فرهنگ را در جامعه نهادینه کرد و سپس به اصل هدف یعنی تربیت ۱۰ میلیون حافظ دست یافت. بسیاری از مسئولان کشور حافظ قرآن نیستند و به جز رهبر معظم انقلاب کسی ضرورتی برای این کار احساس نمی‌کند. از این رو کار حفظ در کشور پس از گذشت ۷ سال از مطالبه ایشان روی زمین مانده و پیش نمی‌رود.

۴ وزیر و تعدادی برخی نمایندگان در تصویب سند طرح ملی حفظ نقش داشتند اما پی‌گیر اجرای آن نیستند

این استاد قرآن کریم درباره چرایی اجرا نشدن مصوبات شورای توسعه و ستاد راهبری طرح ملی حفظ گفت: سند طرح ملی حفظ مصوبه شورای توسعه است که ۴ وزیر و تعدادی از نمایندگان مجلس و بسیاری از مدیران ارشد کشور عضو آن هستند و در تصویب سند نقش داشته‌اند، اما این افراد فقط این سند را تصویب کرده‌اند. حال نه آن ۴ وزیر در دولت و نه نمایندگان در مجلس و نه مدیران نهاد‌های عضو از این سند و هزینه‌ها و بودجه‌های مورد نیاز آن دفاع نمی‌کنند و اینگونه است که در واقع کار پیش نمی‌رود و باید گفت کار طرح ملی حفظ قرآن هنوز آغاز نشده.

جلسات ستاد راهبری طرح ملی حفظ بیش از ۶ ماه است که برگزار نمی‌شود

بحرالعلوم درخصوص جلسات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن گفت: متأسفانه جلسات ستاد راهبری طرح حفظ هم بیش از ۶ ماه است که برگزار نشده است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین