عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
شامگاه ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۶ برای مردم کرمانشاه یادآور شبی است که همه هستی خود را از دست دادند. اولین گروه‌هایی که خود را به منطقه زلزله زده رساندند هیأت‌های برپا کننده مواکب اربعین بودند.
عقیق:شامگاه ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۶ برای مردم کرمانشاه یادآور شبی است که همه هستی خود را از دست دادند. بلافاصله پس از انتشار خبر زلزله ویرانگر کرمانشاه سیل کمک های مردمی به استان کرمانشاه گسیل داشته شد. اولین گروه‌هایی که خود را به منطقه زلزله زده رساندند هیأت‌های برپا کننده مواکب اربعین بودند. این هیأت‌ها بلافاصله پس از انتشار خبر زلزله برای خدمت رسانی به هموطنان کرمانشاهی راهی مناطق مختلف این استان شدند و به فعالیت‌های جهادی مشغول شدند و در آن زمانی وزارت راه شهروسازی تحت نظارت عباس آخوندی، فعالیت مثمر ثمری انجام داد، جوانان هیأتی توانستند خانه‌های مسکونی زیادی برای مردم کرمانشاه بسازند. تعداد خانه‌های ساخته شده توسط هیأت‌های مذهبی در استان کرمانشاه بدین ترتیب است: ۳۰ واحد مسکونی ۱۰۰ متری توسط هیأت یا فاطمة الزهرا بابل در روستای کوئیک عزیز. ۵ واحد ساخته شده هیأت کافه شهداء شیراز در روستای انجیربان آوار علی و ۱۲ واحد ۲۴ متری توسط هیأت الزهرا شریف و ۳ واحد مسکونی ۶۰ متری در مجموع مبلغ ۳ میلیارد تومان خرج خانه‌های ساخته شده توسط هیأت‌ها در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه شد. تعداد واحدهای در حال ساخت هیأت‌های مذهبی در استان کرمانشاه هم به این ترتیب است: ۸ واحد مسکونی هیأت ثارالله زنجان شهر سرپل ذهاب و ۶۰ واحد مسکونی هیأت یا فاطمة الزهرا (س) بابل در مناطق مختلف و ۵ واحد مسکونی هیأت یامهدی واوان در روستای شیخ صالح ثلاث باباجانی که هزینه برآورد شده ساخت این واحدهای مسکونی نیز ۷ میلیارد تومان است.

این هیأت‌ها در زمینه اشتغال نیز فعال بودند هیأت یا فاطمة الزهراء بابل با طرح کانکس‌های اشتغالزایی در منطقه کوئیک عزیز قدم مهمی برای اشتغال‌زایی در این روستا برداشت که ۵۰ عدد از این کانکس‌ها در این روستا مستقر شدند. از سوی کانون امام علی (ع) و برخی از هیأت‌های دیگر وام‌های کارآفرینی به اهالی روستاهای سرپل ذهاب داده شد. کارگاه‌های آموزشی مختلفی هم در این منطقه برپا شد که بیشتر در زمینه آموزش مهارت به زنان خانواده‌ها فعال بودند در این زمینه می‌توان از کلاس‌های آموزش خیاطی، مجسمه سازی و گوبلن بافی یاد کرد. تعداد ۱۱ عدد مغازه هم در مناطق روستایی استان کرمانشاه ساخته شدند که ۲ عدد از این مغازه را هیأت یا مهدی واوان احداث کرد و ۹ عدد از این مغازه‌ها را هم هیأت یا فاطمة الزهراء بابل احداث کردند. این مغازه‌ها به مشاغلی از قبیل مرغ فروشی، کارواش ماشین و نانوایی اختصاص داده شدند.

مجموعا در ۲۵ روستای تحت پوشش پویش هر هیأت یک روستا تعداد ۱۵ عدد پارک کودک ساخته شد. ۵ مدرسه ساخته و ۶ مدرسه هم تعمیر شدند.  همچنین تعداد ۵ عدد مسجد هم در این روستاها ساخته شد. تعداد ۳۲۰ چشمه حمام و سرویس بهداشتی مجزا هم در این روستاها ساخته شد.

علی رغم کمک‌های مردمی فراوان ارسال شده به استان کرمانشاه، برخی از مناطق محروم‌تر این استان کمک‌های کمتری را دریافت کردند، از این رو هیأت‌های مذهبی فعال در عرصه خدمت‌رسانی با شناسایی این مناطق آسیب‌دیده فعالیت‌های خدماتی و عمرانی خود را به آنها اختصاص دادند.

هیأت یا فاطمة الزهرا (س) بابل پس از انتقال ۷۰ عدد کانکس برای اسکان موقت دو روستای کوئیک عزیز و کوئیک مجید با ایجاد قرارگاه حاج احمد متوسلیان سهم زیادی در تسریع روند ساخت واحدهای مسکونی و سرویس‌های بهداشتی دو روستای کوئیک عزیز و کوئیک مجید منطقه سرپل ذهاب داشت. این هیأت با استفاده از مصالح نوین برای ایجاد واحدهای مسکونی باکیفیت که در زمان بسیار محدود به بهره برداری می‌رسیدند قدم‌های بسیار خوبی برای ساخت واحدهای مسکونی روستای کوئیک عزیز و دیگر روستاها برداشت. این هیأت مذهبی با همکاری گروه‌های جهادی زیر نظر سردار سعید قاسمی منزل‌های مسکونی ساخته‌شده به وسیله مصالح آی‌سی‌اف را در مدت ۲۷ روز به اهالی این مناطق تحویل می‌دادند. به واسطه استفاده از این نوع مصالح هر حمام و سرویس بهداشتی مجزا نیز در مدت سه روز به اهالی این مناطق تحویل داده شد.

این هیأت مذهبی ۳۰ خانه مسکونی را در روستای کوئیک عزیز با همین کیفیت به اهالی این روستا تحویل داد و مدرسه لقمان روستای کوئیک مجید را هم بازسازی کرد. با فعال شدن قرارگاه حاج احمد متوسلیان در منطقه کوئیک عزیز هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی که امکان حضور بلند مدت در منطقه سر پل ذهاب را نداشتند، به واسطه کمک‌های مالی در امر ساخت واحدهای مسکونی و حمام و سرویس بهداشتی‌های این منطقه سهیم شدند. به واسطه کمک‌های مالی هیأت‌های انصار ولایت یزد، روضه الزهراء (س) دزفول و فاطمیون ماهشهر تعداد ۵۰ عدد حمام و سرویس بهداشتی مجزا به اهالی این منطقه تحویل داده شد.

کانون فرهنگی امام علی نیز با فعال کردن شش کارگروه جهادی در شش روستای منطقه سر پل ذهاب سهم زیادی در التیام بخشی به آلام این هموطنان داشت. این کانون در طول مدت ۹ ماه پس از زلزله به صورت مداوم تیم‌های بهداشتی و پزشکی و دندانپزشکی را به این شش روستا اعزام کرد. این کانون با آوردن متخصص دامپزشکی به این روستاها سبب شد بیماری دام های این منطقه معالجه شود و میزان قابل توجهی از داروهای دامی را در بین اهالی این منطقه توزیع کرد. به کمک کار گروه دامپزشکی کانون امام علی (ع) یک کامیون کنستانتره هم برای افزایش شیر دام‌ اهالی این روستاها توزیع شد و با آموزش نحوه ساخت کنستانتره به اهالی این روستاها، گاوهای این منطقه که روزانه ۴ تا ۵ کیلوگرم شیر می‌دادند به تولید ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم شیر در روز رسیدند.

کارگروه روانشناسی و مشاوره خانواده کانون امام علی (ع) کرمانشاه نیز با برگزاری کلاس‌های معنا درمانی و آموزش‌های ریلکسیشن سهم بسزایی در بهبود روحیه زنان این روستاها داشت. در این کارگروه از متخصصین روانشناسی و مذهبی برای برگزاری کلاس‌های درمانی و آموزش عقاید مذهبی استفاده می‌شد.

هیأت فاطمیون گنبد کاووس نیز با حضور در روستای سنی‌نشین تپانی منطقه سرپل ذهاب علاوه بر مهیا کردن زمین جدید برای احداث دوباره روستای تپانی، زیرساخت‌های لازمی مثل لوله کشی آب و برق را برای احداث روستای جدید تپانی ایجاد کرد و با مشارکت اهالی این روستا شروع به ساخت واحدهای مسکونی این روستا کرد. ارسال تیم پزشکی، ساخت مدرسه جدید برای کودکان از دیگر کارهای انجام‌شده در این روستا بود. این هیأت در زمینه فعالیت‌های فرهنگی با برگزاری مسابقه های ورزشی برای کودکان و جوانان و کلاس‌های هنری برای دختران و برگزاری مسابقات آشپزی برای زنان این روستا به اهالی روستای تپانی کمک کرد تا از شوک اولیه زلزله خارج شوند. فعالیت مهم دیگری که در این روستا انجام شد فراهم آوردن امکان پخت دسته‌جمعی غذای روزانه مصرفی خانواده‌ها، توسط زنان این روستا بود.

هیأت یا مهدی واوان نیز ۳۰ عدد کانکس را برای اسکان موقت اهالی روستای سرآب ذهاب به این منطقه آورد. این هیأت به واسطه کمک‌های خیرین اقدام به ساخت ۵ واحد مسکونی در روستای شیخ صالح ثلاث باباجانی کرد. گروه جهادی هیأت یا مهدی واوان با ساخت کارواش و مرغ فروشی برای اهالی این روستا به امر اشتغال آنها هم کمک کردند. این هیأت به همراه هیأت کربلای رفسنجان ۵۰ چشمه حمام و دستشویی را در این روستا ساختند. مدرسه این روستا نیز به همت این عزیزان تعمیر و دیوار کشی شد. در این روستا و به همت این عزیزان پارک‌بازی کودکان هم احداث شد تا سهم ویژه‌ای در شادکردن آینده‌سازان این روستا داشته باشند.

البته این گزارش فعالیت چند هیأت از هیئات کشور بود که در منطقه زلزله زده کرمانشاه فعالیت داشتند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین