عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
با پایان خاکبرداری اطراف ضریح حرم مطهر امامین جوادین (ع) در کاظمین، عملیات نصب هواکش‌هایی در کف زمین و اطراف دیوارهای این حرم مطهر به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت آغاز شد.
عقیق:یکی از اقدامات ستاد بازسازی عتبات در کاظمین، بازسازی حرم امامین جوادین (ع) و توسعه صحن‌های آن است.

 

 

بر همین اساس از سال‌های گذشته روند تجهیز و توسعه صحن‌های این حرم مطهر اجرایی و بخش قابل توجهی از آن تکمیل شده است.

 

 

یکی از مشکلاتی در بیشتر اعتاب مقدسه عراق به ویژه حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین وجود دارد، نفوذ رطوبت در بافت‌های زیرین به شمار می‌رود که همین امر موجب تخریب بخش‌هایی از گچ‌کاری و فضاسازی‌های تاریخی در دوران‌ گذشته شده است. 

 

 

بر همین اساس مهندسان و هنرمندان ایرانی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در صحن و بخش زیرین حرم مطهر، کانال‌هایی را پیش‌بینی کردند که به منظور اجرایی کردن این طرح باید مقام‌سازی کف صحن‌ها انجام می‌شد.

 

 

پس از مقام‌سازی کف، کانال‌های هواکش برای ممانعت از نفوذ رطوبت کف به بدنه صحن صورت گرفت که روند کانال‌کشی هواکش‌ها در بخش‌های شمالی و جنوبی صحن آغاز شده و قرار است تا سال آینده این بخش تکمیل شود.

 

 

عباس رضائی‌نسب مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین درباره نحوه عملیات اجرایی سنگ کف و دیوار حرم امامین جوادین (ع) می‌گوید: برای انجام این کار یک متر و ۲۰ سانتی‌متر خاکبرداری کردیم، زیر بستر را با بتن مقاوم‌سازی و با آجر هواکش‌هایی زیر کف ایجاد کرده وکانال‌هایی به منظور خروج رطوبت زده‌ایم که تمامی این مصالح از ایران اسلامی تهیه شده است.

 

 

در بخش نخست از قسمت مسجد صفویه عملیات خاکبرداری و سنگ کف و دیوار آغاز شد و هواکش‌ها در فاصله مناسبی از سطح قرار گرفت. هم‌اکنون نیز در بخش‌های دیگر حرم مطهر امامین جوادین (ع) عملیات خاکبرداری به اتمام رسیده و هم‌اکنون روند تعیین جایگاه هواکش‌ها در حال انجام است.

 

 

به گزارش فارس، سطح آب‌های زیرزمینی در کاظمین بسیار بالا است به طوری که با کندن سه متر از خاک زمین به آب می‌رسیم، بر همین اساس نصب هواکش‌ها و کانال‌هایی به منظور عدم جلوگیری از رطوبت و آسیب رسیدن به قسمت‌های مختلف حرم مطهر از اهمیت بسیاری برخوردار است که این عملیات مهم هم‌اکنون به همت ستاد بازسازی عتبات و با کمک خیران کشورمان انجام می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین