عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
امام مجتبی(ع) در حدیثی به عاملی مهم در ریزش گناهان انسانها در نامۀ اعمالشان اشاره می‌کند.
عقیق:«هر کس حق ما را شناخته و ما را دوست بدارد در حقیقت خداوند تبارک و تعالی را دوست داشته است». این فرمایش امام صادق (ع) نشان‌دهندۀ این است که محبت و عشق به اهل‌بیت (علیهم‌‌السلام) زمینه‌ساز عشق به خداست و دوستی با ایشان، مهر ورزیدن به ارزش‌های والای الهی است. مودّت و محبت اهل‌بیت یکی از موهبت‌های بزرگ الهی است که خداوند متعال آن را به ما ارزانی داشته است و باید شکرگزار آن بود. وقتی محبت اهل‌بیت (ع) در دلها قرار گیرد، به‌تبع آن، به‌تدریج قُرب بیشتری نسبت به آن انوار قدسی و در نتیجه به خداوند پیدا خواهیم کرد.

این موضوع در قرآن کریم نیز مورد تأکید قرار گرفته است، طوری که خداوند در آیۀ 23 سورۀ شوری می‌فرماید: ﴿...قُلْ لاأَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏...﴾؛ بگو: «به‌ازای آن [رسالت‏] پاداشی از شما خواستار نیستم‏، مگر دوستی درباره خویشاوندان». این امر به‌قدری نزد اهل بیت (ع) از اهمیت بالایی برخوردار است که پیامبر اکرم صلّی الله و آله و سلّم آن را پایه و اساس اسلام نامیده‌اند «لِکُلِّ شَیْءٍ أَسَاسٌ وَ أَسَاسُ الْإِسْلامِ حُبُّنَا أَهْلَ اَلْبَیْتِ» (اصول کافی, ج 2, ص 46).

اینک به حدیثی از مولایمان امام حسن مجتبی علیه السلام در این زمینه اشاره می‌‌کنیم:

قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبی عَلَیْهِ السَّلام: «وَ إنّ حُبَّنا لَیُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنی‌آدَم کَما یُساقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَر»؛

همانا محبت و دوستی با ما اهل‌بیت رسول‌الله(ص)، سبب ریزش گناهان از نامه اعمال می‌شود؛ همان طوری که وزش باد، برگ درختان را می‌ریزد.

پی نوشت:

الاختصاص، ص 82

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین