عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
در انجیل «متی» اشاره‌ای به امام زمان تحت عنوان «پسر انسان» شده است. در آن‌جا گفته شده است که پسر انسان روزی بر زمین فرود می‌آید و با قدرت عدالت در بین مردمی وارد شده که نوحه می‌خوانند و سینه می‌زنند.
عقیق:این هفته قسمت دوم ویژه برنامه اربعینی «عصر» با بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای راهپیمایی میلیونی اربعین روی آنتن رفت. روز گذشته مهدی نصیری روزنامه‌نگار و نویسنده مهمان برنامه تلویزیونی «عصر» بود. او درباره ظرفیت‌های فرهنگی رسانه‌ای اربعین، تجربه اربعین گذشته و برگزاری کنفرانس بین المللی افق نو در این مسیر صحبت کرد.

نصیری به یکی از مهمان‌های کنفرانس اشاره کرد و گفت: الکساندر دوگین واقعا شخصیت جالبی است. او یک مسیحی و ارتدوکس کاملا متدین است. خاطرم هست در سفری که 2-3 سال پیش در کنارش بودیم، او را سر سفره صبحانه دیدم. او قبل و بعد از صبحانه دعای سفره خواند و خداوند را شکر کرد. او عمیقا به سنت دینی خود پایبند است. از طرف دیگر، او یک متفکر مدرن‌شناس است که پست‌مدرن‌های الهی را نیز می‌شناسد. او نقد بسیار جدی به مدرنیته دارد و دعوای او با غربی‌ها و آمریکایی‌ها، یک دعوای سطحی نیست بلکه یک دعوای ایدئولوژیک است. دوگین به آموزه‌های آخر‌الزمانی مسلط است و حتی می‌گفت که حادثه سوریه زمینه‌ساز آخرالزمان و ظهور است. حتی جالب است که در جلسه‌ای یک نفر بلند شد و از او پرسید که شما می‌دانید ظهور چه زمانی رخ خواهد داد؟ او نیز در پاسخ گفت: می‌توانم به شما بگویم که این ظهور چگونه و در کجا خواهد بود اما راجع به زمان آن چیزی نمی‌دانم. وقتی با او صحبت می‌کردم، تحلیل بسیار عمیقی راجع به راه‌پیمایی اربعین داشت. می‌گفت که این جریان از امام اول شما آغاز می‌شود، به امام سوم‌تان می‌رسد و در نهایت به امام دوازدهم‌تان ختم می‌شود. در این راه‌پیمایی من شعارهایی را می‌بینم که دال بر ظهور است.

وی ادامه داد: از او پرسیدم که چرا رسانه‌های غربی از این حادثه خبری نمی‌زنند و هیچ حرفی راجع به آن بیان نمی‌کنند؟ در پاسخ به این سوال، تحلیل بسیار جالبی داشت و گفت که وظیفه رسانه‌های غرب، پوشاندن حقیقت و قلب آن است. آنان با همین مشی رسانه‌ای بر دنیا مسلط می‌شوند. به نظرم گفتگوی با ایشان بسیار خوب بود و حرف‌های خوبی زده شد.

نصیری شناخت امام حسین را زمینه‌ساز شناخت حضرت حجت دانست و گفت: راه‌پیمایی اربعین از زاویه دیگری نیز قابل تامل است؛‌ گفته می‌شود که حضرت امام زمان در زمان ظهور راجع به مباحث مختلفی حرف می‌زنند. یکی از موضوعاتی که راجع به آن حرف می‌زنند، این است که جدشان امام حسین را تشنه کشتند. حال جالب است که قبلا این سوال پرسیده می‌شد که اهل عالم چگونه امام حسین را می‌شناسند؟ آیا ایشان با استفاده از رسانه‌های امروزی چنین مطلبی را بیان می‌کنند یا رسانه ایشان از جنس اعجاز است؟ اکنون وقتی حادثه اربعین را می‌بینیم و انعکاس جهانی آن را مشاهده می‌کنیم، می‌فهمیم که چگونه مردم امام حسین را می‌شناسند. در حقیقت، اربعین امام حسین را به مردم می‌شناساند. احساس اشخاص نظیر آقای دوگین این است که حادثه اربعین یک حادثه آخر‌الزمانی است.

نادر طالب‌زاده در تکمیل صحبت‌های مهمان برنامه گفت: در انجیل «متی» اشاره‌ای به امام زمان تحت عنوان «پسر انسان» شده است. در آن‌جا گفته شده است که پسر انسان روزی بر زمین فرود می‌آید و با قدرت عدالت در بین مردمی وارد شده که نوحه می‌خوانند و سینه می‌زنند. وقتی این عبارات را با عزاداری امام حسین کنار هم قرار می‌دهیم، مطالب مهمی دستگیرمان می‌شود. به نظرم این عبارات یک نوع کد در کتاب آسمانی انجیل است که تنها مصداق آن مساله عاشورا و امام حسین علیه‌السلام است.

مهدی نصیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: باید بگویم که الگو سال گذشته برای انجام این دست کارها، برای مسئولان ما جا افتاد. به نظرم ما باید یک جریان غرب‌شناسی در کشور راه بیندازیم و عمده محتوای آن هم از خود متفکران غربی تامین بشود. باید بگویم که جریان روشنفکری غرب بر خلاف جریان روشنفکری ما که علاقه‌مند به غرب است، آن را در ابعاد مختلف نقد می‌کند. برای مثال، آقای جرالدی که سال گذشته شما در کنفرانس افق‌نو مشهد آورده بودید، آدم بسیار مهمی است که سال‌ها در سازمان سیا فعالیت داشته است. وقتی دیدم که شما ایشان را آورده‌اید، با توجه به سبقه او، در ابتدا کمی تعجب کردم اما وقتی بعدا دیدم که او چه مقالاتی نوشته است، دیدم که او از نظر رسانه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

طالب‌زاده در بخش انتهایی برنامه گفت: آوردن چنین افرادی به ایران و صحبت کردن با آنان، بسیار مهم است. کسی مانند جرالدی را باید به ایران بیاورید تا صحبت کند. اگر من و شما بخواهیم راجع به آمریکا بگوییم، هم اطلاعات کافی نداریم و هم ممکن است عده‌ای بگویند که شما حقیقت را عوض کرده اید. در حالی که اگر کسی مانند جرالدی بیاید و از آمریکا صحبت کند، بار معنایی دیگری خواهد داشت. به نظرم، از این منظر، حضور این افراد در ایران و گفتگو با آنان تاثیرگذار است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین