عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
با نام «کوثر اربعین»
معاون بین الملل و امور فرهنگی دفتر مرجعیت آیت‌الله جوادی آملی درباره کتاب «کوثر اربعین» گفت: این کتاب مجموعه‌ای برگرفته از اندیشه‌های آیت الله العظمی جوادی آملی درباره پیاده‌روی اربعین حسینی است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی معاون بین‌الملل و امور فرهنگی دفتر مرجعیت آیت‌الله جوادی آملی درباره کتاب «کوثر اربعین» بیان داشت: این کتاب مجموعه‌ای برگرفته از اندیشه‌های آیت الله العظمی جوادی آملی است.

وی افزود: کتاب «کوثر اربعین» مجموعه‌ای از سخنان، نوشته‌ها و بیانات ارزشمند آیت‌الله جوادی آملی، این فقیه بزرگوار و حکیم الهی درباره زیارت اربعین، اهیمت این زیارت و اصل زیارت سیدالشهدا (ع) است که به جامعه اسلامی تقدیم کرده‌اند.

معاون بین‌الملل و امور فرهنگی دفتر مرجعیت آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشت: کتاب «کوثر اربعین» چند بخش مهم دارد، بخش اول درباره اصل زیارت است. اهمیت زیارت، فلسفه و حکمت آن، قلمرو تأثیر دعا و زیارت، آداب، اهداف و آثار زیارت در بخش اول کتاب آمده است.

وی گفت: ممکن است برخی افراد به خصوص با شبهاتی که جهل وهابیت درباره زیارت قبور بزرگان، اولیا خدا و امامان معصوم (ع) منتشر می‌کنند، نسبت به اصل زیارت و اهمیت آن دچار شبهه شوند و سؤالاتی برای آن‌ها پدید بیاید که نکند به زعم وهابیت زیارت قبور به خصوص قبور اهل بیت (ع) امری خلاف شریعت باشد؛ لذا این بخش از کتاب هم از جهت آیات قرآن و هم در خلال روایات از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) به این شبهه و سؤال پاسخ داده است.

حجت‌الاسلام طباطبایی اظهار داشت: در یک روایت که در این کتاب از رسول خدا (ص) نقل شده است، «کسی که برای حج گذاردن به مکه عزیمت کند و مرا زیارت نکند به من جفا کرده است». پیشوایان مذاهب اهل سنت هم جملگی بر استحباب پیامبر اکرم (ص) اتفاق نظر دارند؛ لذا راجع به اصل زیارت در بخش اول این کتاب نکات مهمی بیان شده است.

وی ادامه داد: در بخش دوم این کتاب درباره زیارت امام حسین (ع) و اهمیت این زیارت نکاتی آمده است. همچنین پاداشی که برای زیارت امام حسین (ع) در روایات مطرح شده، آمده است. بخش سوم به زیارت اربعین پرداخته و از ویژگی‌های عدد اربعین و یا ۴۰ به طور مبسوط سخن گفته شده است. همچنین به این سؤال پاسخ داده شده که آیا اهل بیت (ع) در همان سال و در ۴۰ امین روز شهادت سیدالشهدا (ع) در همان سال مراجعت به کربلا داشته‌اند یا در سال بعد به کربلا مراجعه کرده‌اند.

معاون بین‌الملل و امور فرهنگی دفتر مرجعیت آیت‌الله جوادی آملی گفت: این کتاب راجع به پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع)، آداب سفر، آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در پیاده‌روی اربعین دارد را شرح داده است. کتاب سه بخش دارد، بخش اول کلیات است که درباره اصل زیارت بحث شده و بخش دوم درباره زیارت امام حسین(ع) و بخش سوم درباره زیارت اربعین است. هر بخش هم دارای فصول مختلف است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین