عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
محمدباقر خرمشاد گفت: اربعین چنان قدرت و منبع بزرگی برای اقتدار است و در حال حاضر چنان جذبه ای ایجاد کرده که حیرت جهان را برانگیخته است.
عقیق:محمدباقر خرمشاد به مناسبت اربعین حسینی در برنامه زنده رو در رو کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما به موضوع «اربعین نماد وحدت و اقتدار اسلامی» پرداخت و در ارتباط با حضور ۲۰ میلیونی در مراسم اربعین، اظهار کرد: همه فضا و زمان در اربعین جمع شده تا زائر اباعبدالله الحسین مقام قدسی یابد.  

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: پدیده زائر در اربعین به نحوی است که ذخیره یک سال را برای پذیرایی او در خدمت گیرد و غبار از کفش او برگیرند و فضای معنوی ابا عبدالله الحسن در زائر او در اربعین جریان دارد.  

خرمشاد بیان کرد: انسان زائر در راهپیمایی اربعین برای لحظاتی در ملکوت قرار می دهد و این موقعیت برای انسان فضایی است که به دلیل قرار گرفتن در این مسیر سالک شده و توقف ملکوتی نیز تجربه ای است که به سادگی نمی تواند از او جدا شود.  

وی تصریح کرد: حال خوب زائران بر خواسته از ماده نیست و حال معنوی است و مجموعه اتمسفر و فضای عمومی معنویتی در حال رفت و برگشت است که در عرفان شیعی توقف در ملکوت است و این را می توان در نسل جدید هم مشاهده کرد.  

این استاد دانشگاه با ارزش این حال خوب برای بشریت امروز اشاره کرد و افزود: بشر در جستجوی این حال خوب است و حساسیت بشر امروز به این حال خوب بسیار بالاست و این رویداد عظیم توسط رسانه های غرب سانسور می شود.  

خرمشاد تصریح کرد: این معنویت با تمدن غرب در تضاد است چرا که تمدن غرب تمدن دچار پوچی شده است و ما در این ماجرا تعریف عینی جدیدی از اسلامی می بینیم که مغایر اسلام خشونت طلب است که خود را خلیفه می کنند و بربریت از آنها می بارد و در مقابل اسلام کربلایی اسلامی همیاری و ایثار و فداکاری است.  

وی همچنین افزود: این فضای حاکم معنوی ممکن است حتی برای شرکت کنندگان در اجتماع بزرگ اربعین مدت کوتاهی برای افراد حاکم باشد اما این فضای اجتماعی ویژگی های بی بدیلی دارد که مقام معظم رهبری از آن به مغناطیست امام حسین (ع) یاد کرده اند.  

اربعین و حماسه آن بخشی از جامعه وعده داده شده است

این استاد دانشگاه به پیاده روی تا ۳۰۰ کیلومتری زائران اربعین حسینی اشاره و اظهار کرد: جامعه اربعین بخشی از جامعه وعده داده شده آخر الزمانی است و فرد در جمع ذوب می شود و فضای عمومی غلبه بر فرد فرد انسانها دارد و فرد عراقی ذخیره خود را در اربعین خرج می کند و اگر در این مسیر به خاک سیاه نشود و مفلس نشود از خود نمی پذیرد و این فرد برای سال بعد مجدد ذخیره ای جدید را مهیا می کند و حتی خود زائر که با تمام مصائب مجدد به این زیارت می آید.  

خرمشاد ادامه داد: سال به سال پیاده روی اربعین گسترش بیشتری پیدا می کند و همه این توسعه مبنای فعالیت های خیرطلبانه دارد و مبتنی بر سرمایه اجتماعی و همبستگی اجتماعی است و در بیرون عراق هم نمود قابل توجهی دارد.  

وی در توضیح ابعاد فرا منطقه ای راهپیمایی اربعین بیان کرد: در داخل کشور هم اگر در یک سال از یک شهری سه نفر می رفتند سال بعد ۳۰ نفر عازم می شدند و این نشان می دهد که اربعین یک رسانه است و ۱۳ قرن قبل تلاش شد تا مظلومیت شهادت امام حسین و یارانش مخفی نگه داشته شود و در واقع نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) باعث شد تا پیام کربلا منتشر شود.  

این استاد دانشگاه در بخشی از سخنانش با طرح این موضوع که عرفای بزرگ با تکیه بر عرفان امام حسین و کربلا و تکیه بر اربعین پیام صریح عرفان و دین را منتقل می کنند، گفت: آنچه در اسلام حسینی است نقطه مقایب اسلامی سعودی است و از بیرون این فضای اجتماعی جذبه بسیاری پیدا می کند و موجب توسعه و گسترش اسلامی حسینی است.  

امام حسین (ع) اسماعیل ها قربانی کرد

خرمشاد در مورد ابعاد سیاسی و جهان اسلام در موقعیت اربعین نیز بیان کرد: حج یکی از افتخارات دین اسلام است که در آن ۴ میلیون نفر در گرد خانه خدا می چرخند و تجلی وحدت است و توحید در مراسم حج تجلی دارد و اربعین هم ادامه همان مسیر است و ابا عبدالله الحسین حج خود را ناتمام گذاشت.  

وی با اشاره به قربانی کردن اسماعیل توسط ابراهیم بیان کرد: حضرت ابراهیم از خداوند خواست که قلوب مومنین را به سوی کعبه جلب کند و امام حسین (ع) نیز اسماعیل ها ذبح کرد و او فرزند کعبه است و ادامه همان مسیر الهی را طی کرد و تجلی اسلام ناب در وجود اباعبدالله به نحوی است که قلوب انسانها پس از هزار و ۴۰۰ سال به سمت او میل می کند.  

اربعین رسانه ای برای مخابره وقایع سال ۶۱ هجری

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی بار دیگر یادآور شد: اربعین رسانه ای است که پیام کربلای ۶۱ هجری را مخابره می کند و طبیعی است که با معرفی هر چه بیشتر این پدیده ناب انسانها، گم شده خود را پیدا کرده و به آن میل دارند و می شتابند و دشمن آزادگی در صدد تخریب اربعین و جریان حج است در حالیکه زائران امام حسین هر کجای دنیا جمع شوند نشان دهنده اقتدار است.  

خرمشاد ادامه داد: زائران میلیونی امام حسین (ع) در اربعین اگر ارتش بودند چنان قدرتی و منبع بزرگی برای اقتدار است و در حال حاضر چنان جذبه ای ایجاد کرده که حیرت جهان را برانگیخته است.

اربعین و رعب غرب از ظهور تمدن جدید/تقابل تمدن اسلامی و تمدن ماده گرای غرب

وی در پاسخ به پرسش مراد عنادی مجری برنامه که عدم انعکاس مراسم اربعین توسط رسانه های بزرگ جهانی و مدیریت صهیونیست ها را جویا شد، بیان کرد: بر اساس تفکر و تحلیل های غرب ظهور انقلاب اسلامی می توانست یک تفکر و تمدن جدید را بر اساس یک دستگاه فکری جدید ایجاد کند که مقابل تمدن ماده گرای غربی است و تمام خلاء های ماده گرای غرب را پُر می کند.  

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی تمدن جدید شکل گیرد و راه بیفتد، تمام خلاء های تمدن ماده گرای غرب را می پوشاند و جبران می کند رقابت بین سه تمدن خواهد بود و غرب تلاش کرد تا لبه خونین تمدن غرب را به تمدن اسلامی برگرداند و رقابت جهان اسلام با تمدن غرب رقابت فرهنگی است و ساختن تمدنی با خدا و یا تمدنی بدون خداست.  

قدرت تمدن اسلامی در پوشاندن خلاء های غرب

خرمشاد در همین رابطه بیان کرد: نخبگان غرب، نقطه آغاز تمدن را کنار گذاشتن دین می دانند و این نوع نگاه ساختن تمدن است و هرگز دین را در فیلم و هنر خود ترویج نمی دهد و به نوعی معنا زدایی می کند و برای پر کردن این خلاء از هیاهوی مختلف چون موسیقی و هنر بهره می گیرد تا خلاءهای موجود خود را جبران کند.  

وی در ادامه یادآور شد: این تضاد تمدنی موجب بایکوت شدن اربعین حسینی در رسانه های غرب است و افرادی که خالق این پدیده عظیم هستند می توانند با مرکزیت و در دست گرفتن تریبون ها از جمله دعوت از خبرنگاران و حضور در شبکه های اجتماعی مخاطب های جهانی را از این واقعه آگاه کنند.  

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: چند ماه است فلسطینی ها جمعه بازگشت را اجرا می کنند و با تعداد بسیار شهدا مواجهه هستند و در رسانه های جهان بایکوت می شوند.  

وی در پاسخ به پرسش دیگر که کارکردها اربعین در اتحاد و رفع چالش های جهان اسلام بیان کرد: جنس پیاده روی اربعین از پایین است و اراده مردمی است در حالیکه در اتحاد جوامع مسلمان سران تصمیم می گیرند و در جهان اسلام هم مردم روابط اجتماعی خود را بر اساس آموزه های اهل بیت حفظ می کنند و اهل سنت کلاسیک در مرام خود انسانهای دیندار را به عنوان اولیاء الله می شناسند و اربعین جایگاه والایی برای اتحاد مسلمین دارد.  

اربعین زمینه ساز وحدت جهان اسلام

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: اربعین بستر بسیار خوبی برای ایجاد همبستگی جهان اسلام است.  

خرمشاد در خصوص تمایز اربعین با سایر پدیده های اجتماعی جهان به مراد عنادی بیان کرد: اربعین پدیده ای حول محور ابا عبدالله الحسین علیه السلام و کربلا در مقابل فردی رذل است و دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی است و اگر یک لایه اربعین را باز کنیم این مراسم و زیارت بستر سازی برای جبهه مقاومت و مقابله با لشکر یزید است.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین