عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
یک استاد دانشگاه معتقد است که جنس راهپیمایی اربعین از غم و اندوه نیست، بلکه از جنس شادی و شعف است. معماری حوزه اربعین باید ماندگار، جاودان و گویای نورانیت مسیر باشد. در واقع اربعین فعلی حاصل از بی‌قراری انسانها برای دستیابی به حقیقت است.
عقیق:با بیان اینکه موضوعات مفهومی و معناگرا از ضروریات اصلی کار یک هنرمد به شمار می‌رود، گفت: راهپیمایی اربعین حسینی یکی از همین موضوعات است که دارای ظرفیت‌های هنری بسیاری است.

به گفته وی، محرم و عاشورا از سال‌ها پیش زمینه بیداری و حضور مردم در جوامع بوده است و عشق به بیداری و فهم حقیقت ضرورتی است که تمام انسان به دنبال آن هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های نهفته در موسم محرم، اربعین و دیگر مناسبات سال هدایتگر بشریت هستند، افزود: اندیشه بشر نیازمند فهم حقایقی است که در این مسیرها وجود دارد و ما وظیفه کاوش در این عرصه‌ها و عرضه مفاهیم نهفته در آنها را داریم.

به گفته وی، این بیداری در تمام دنیا به عنوان یک ضرورت برای مردم به شمار می‌رود، اما طرح مفاهیم ارزشی دین اسلام در عرصه‌هایی همچون اربعین حسینی، محرم و ... راه را برای رسیدن به این امر آسان‌تر خواهد کرد.

شجاعی یادآور شد: راهپیمایی اربعین که تقریباً از سال 91 با شور و شوق وصف نشدنی نسبت به گذشته در حال برگزاری است، ظرفیتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده از ظرفیت‌های آن بتوان بهره‌های بیشتری را برد.

این استاد دانشگاه، اربعین را یک فعل حاصل از بی‌قراری انسانها برای دستیابی به حقیقت دانست و اظهار کرد: جنس اربعین حسینی از جنس غم، حزن و اندوه نیست، بلکه باید جنس اربعین را از جنس شادی و شور و شوق دانست و این همان چیزی است که در مسیر راهپیمایی اربعین نمایان است و همگان با شادی و شعف به سوی کربلا حرکت می‌کنند. به نظر می‌رسد در جریان اربعین مردم در حال شکر نعمت هستند، نعمتی که نقطه‌ای تاریک در تاریخ را روشن می‌کند.

اربعین، آسمانی برای پرواز هنرمند است

وی خاطرنشان کرد: چرا باید دیوار چین با هشت هزارکیلومتر در تاریخ چین ثبت شود و مورد مراجعه و موضوع تحقیق بسیاری قرار گیرد؟ چرا باید جاده ابریشم که دیگر آثاری هم از آن باقی نمانده، همچنان در تاریخ مورد بحث و گفتمان پژوهشگران باشد؟ پس چرا ما راهپیمایی اربعین حسینی را که در بردارنده بیش از 20 میلیون جمعیت از سراسر دنیاست، ثبت نکنیم تا در طور سال مورد بحث و گفتمانهای علمی و معرفتی قرار گیرد؟ این جریان باید به عنوان یک مسیر بیدارکننده به وسیله ابزاری همچون هنر ثبت شود تا در تمام جهان نه فقط یک کشور بارها مورد مطالعه قرار گیرد.

شجاعی با بیان اینکه معماری حوزه اربعین باید ماندگار، جاودان و گویای نورانیت مسیر باشد، بیان کرد: هنرمند همچون پرنده‌ای است که به دنبال آسمانی برای پرواز می‌گردد، اگر این فضای آسمانی در اختیار هنرمندان ما قرار گیرد، آن موقع هنرمند به راحتی در فضایی آسمانی سیر می‌کند و آثاری آسمانی را ترسیم خواهد کرد و اربعین یکی از این فضاهای آسمانی است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین